2013-07-13, 02:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tycker i alla fall det är svårt att föreställa sig att styckplatsen är långt bortom fyndplats #2 (FP2), där the major finding gjordes. Varför det? Jo, eftersom det förefaller irrationellt att köra bilen dit och dumpa vid FP2 om inte jobbet var mer grundligt utfört (delat i flera delar; detta är lite spekulativt, det enda jag erinrar att vi hört om fyndet där, är torso med huvud och sannolikt armar minus händer...).

Hur var det nu, fanns det något pressmeddelande om eventuella skrapmärken på benen eller torso, som skulle indikera släpning i levande livet eller efter inträffad död?

Mord och plats för styckning av kroppen är densamma och antagligen på en mera avlägsen plats än vad spaningsledningen tror. Mordet på Vatchareeya var inte utfört i vredesmod som en plötslig ingivelse, det var mycket noggrant planerat och troligtvis inte orkestrerat av KJ. Det är därför det är så svårt att hitta brottsplatsen. Händerna och mordvapnet kan man glömma att hitta, de har tagits om hand av någon annan än KJ.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-13 kl. 02:25.
Citera
2013-07-13, 02:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, från åklagarhåll har det inte knystats om några skrapmärken.

Någonstans i tråden har jag läst om skrapmärken.
Citera
2013-07-13, 02:28
Medlem
Med tanke på hur ovanliga styckmord är i Sverige gör jag antagandet att BO:s baneman inte är en random styckmördare på mördarstråt, även om det är möjligt. Även en zebra är möjlig, även om de klapprande hovarna mest talar för vanlig häst. Så vad är alternativet till en presumtiv seriemördare? Jo, KJ, eller någon annan; det viktiga är de emotionella argumenten. Affekten med impulsen som inte kontrollerades, eller ett mer uppbyggt stämningsläge, t ex hat eller avundsjuka. Finns det någon kan passa in på något av dessa grundläggande mekanismer?

Givetvis är det tänkbart med ett instrumentellt mord, med materiellt uppsåt (vinning) eller defensivt för att mörka någon potentiell kompromettering (defensiv, t ex förhindra socialt stigma). Men om vi inte har någon insiderkunskap så kan vi bara använda det som pressen släppt och i övrigt spekulera vilt. Det som talar emot ett instrumentellt mord är det tillsynes irrationella efterarbetet med styckning och placering. Givetvis kan även en instrumentell plan få komplikationer, både rent praktiskt eller emotionellt hos den GM som planerade det hela. Ibland kan det vara blandade motiv och ibland inga motiv andra än allvarlig psykisk störning.

Klurigt för oss läsare som bara har tillgång till torftiga tidningsartiklar.
Citera
2013-07-13, 02:31
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Skulle vara intressant att veta vad hon skrev i sms till sin kompis, han som ej läst smset förrän dagen efter, och exakt vilken tid.

Kan det ha varit så att hon velat ha skjuts av KJ, men att han typ inte ens svarar henne när hon ska gå, och hon blir såklart irriterad. Långskott, men om tiden stämmer så kanske VB skickade ett sms till ngn annan och ville ha skjuts.
Om hon träffar grannen lär hon ju ha frågat honom... Om ingen skjutsade henne så är hon utlämnad till att gå själv... Vem såg henne då? Ringde hon fler som vi inte känner till här? Vem var kompisen som sa att han ej sett smset? Var det MB? Såg AN det smset? Att VB ville ha skjuts?

Hmm många frågor, hoppas polisen inte tar semester, utan går till botten med det här. Pinsamt blir det om det är outrett....
Det har nog bara stått att hon skickade under dagen och att han läste det på kvällen.
Citera
2013-07-13, 02:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Någonstans i tråden har jag läst om skrapmärken.
Det var i samband med första fyndet, benen påstods vara skrapade.
Det skrevs alltså bara i tråden.
Citera
2013-07-13, 02:35
Medlem
Citat:
Mord och plats för styckning av kroppen är densamma och antagligen på en mera avlägsen plats än vad spaningsledningen tror. Mordet på Vatchareeya var inte utfört i vredesmod som en plötslig ingivelse, det var mycket noggrant planerat och troligtvis inte orkestrerat av KJ. Det är därför det är så svårt att hitta brottsplatsen. Händerna och mordvapnet kan man glömma att hitta, de har tagits om hand av någon annan än KJ.
Varför tror du på flera involverade gärningsmän, med utförare och kanske anstiftare? Är det den obskyra klubbens behov av blod eller klubben av MÖP:igt WT som hetsar varandra till att 'nu jävlar grabbar'? Jag säger inte emot, bara intresserad vilken info du fäster vikt vid och vilka kopplingar du gör.
Citera
2013-07-13, 02:45
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:

Mycket noggrant planerat, hur synkar ev. två gärningsmän en sån här sak, ett sånt här mord? Om en har slarvig och rörig lägenhet osv och det här kräver skärpa och helikopterperspektiv för att kunna planeras och utföras.
Hur samarbetar två så olika personligheter och hur väl måste man känna varandra i grunden för att dessa olikheter inte blir så påfrestande med t ex missförstånd, misstolkningar osv, ungefär som en väl inspelad 11:a i fotboll; spelarna vet vart de har varandra, Olle vet att Pelle håller till snett bakom så han kan troligtvis passa med bindel för ögonen, likadant hockey.

KJ beskrivs utan och innan i den här tråden men hur skulle du profilera den ev. medgärningsmannen? Nån som känner KJ väl sen innan och inte go bananas för slarvighet mm?
Citera
2013-07-13, 02:50
Medlem
Det borde ju kunna göras en ganska bra uppskattning inom vilken radie mordet och styckningen skett, från fyndplatserna, givet den tämligen avgränsade tiden för dödens inträffande (4--5/5, så vitt jag kan minnas, det refererades ur det rättsmedicinska utlåtandet).

När sågs BO senast i livet? Hur dags säger KJ att han skildes från BO? Vilka såg KJ den 4--20/5, var och när under detta intervall? Vilka mobilsignaler har registrerats, när och var, beträffande BO:s och KJ:s mobiler? Vad ger KJ för förklaring till de blodfynd som påvisats, som indikerar BO:S blod i hans lgh och bil? Detta och mer borde ge en rimlig karta över den största tänkbara radien utgående från fyndplatserna, som den eller de GM måste ha opererat inom, med givet färdsätt (bil eller båt som snabbaste fordon; kanske vi kan utesluta hkp och flyg). Här borde finnas mycket att nysta i.

Om vi blir konspiratoriska och spekulerar i att de har häktat en oskyldig, trots gjora blodfynd, så vart bör våra tankar rikta sig? Instrumentella motiv kräver insiderkunskap, så där kan vi knappast ha något alternativ att spekulera kring. Asylsökande i Boden? Stråtrövare som plockat BO på vägen? Åter igen, blodet i KJ:s lgh och bil, hello.
Citera
2013-07-13, 03:06
Medlem
Hur kan de avfärda detta så lättvindligt?

Ur NSD innan de hittade henne styckad.

-----
Polisen kommenterade bland annat de anmälningar för olaga hot som den försvunna kvinnan gjort innan hon försvann.

- Vi har kollat det spåret. Anmälningarna kan inte kopplas till hennes försvinnande, sa Karin Eriksson vid Bodenpolisen till Efterlyst.
-----

Hoppas vi får reda på i fupen varför de kan avfärdas. Om inte orsaken till anmälningarna har dött, så finns det ju alltid en möjlighet att den personen ligger bakom försvinnandet, antingen själv, eller via ngn annan.

Jag går fortfarande på motiv. Det är no1. Om det inte är ett randommord. Vilket detta inte verkar vara.
9 hugg tyder på hat.
Citera
2013-07-13, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hur kan de avfärda detta så lättvindligt?

Ur NSD innan de hittade henne styckad.

-----
Polisen kommenterade bland annat de anmälningar för olaga hot som den försvunna kvinnan gjort innan hon försvann.

- Vi har kollat det spåret. Anmälningarna kan inte kopplas till hennes försvinnande, sa Karin Eriksson vid Bodenpolisen till Efterlyst.
-----

Hoppas vi får reda på i fupen varför de kan avfärdas. Om inte orsaken till anmälningarna har dött, så finns det ju alltid en möjlighet att den personen ligger bakom försvinnandet, antingen själv, eller via ngn annan.

Jag går fortfarande på motiv. Det är no1. Om det inte är ett randommord. Vilket detta inte verkar vara.
9 hugg tyder på hat.
Det är en stark påminnelse!

Jag var inte med i tråden så tidigt i brottsmålet och har inte läst ikapp för att ta igen sådana pusselbitar till förutsättningar. Om det du skriver är sant är det mycket graverande, det låter ju som en potentiell hotbild mot BO. I denna stund kommer jag att tänka på påståendena - som jag inte vet om de är sanning, trådsanning eller sämre - att BO hade skickat SMS på sena eftermiddagen/tidiga kvällen den 4/5 med på något vis upprört innehåll eller signalerat stress den vägen till någon...

Absolut, flertal hugg talar för affekter eller emotioner. Impulser (utgående från affekter) kan vara snabbt kanaliserade med flera hugg, antar jag, men om de åstadkommits efter dödens inträffande eller utförts med betydande tidsintervall så kan det tala för sadism (emotion), andra perversa lustar eller ett försök att fiffla med BO, som vittnesbörd, under efterarbetet.
Citera
2013-07-13, 03:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Varför tror du på flera involverade gärningsmän, med utförare och kanske anstiftare? Är det den obskyra klubbens behov av blod eller klubben av MÖP:igt WT som hetsar varandra till att 'nu jävlar grabbar'? Jag säger inte emot, bara intresserad vilken info du fäster vikt vid och vilka kopplingar du gör.

Jag tror KJ:s mGM är kontakter han fått på nätet. I det scenario jag lutar åt har han och mGM fantiserat om att utföra ett mord av det här slaget, eventuellt något som påminner Short-mordet, och om mGM invänt att skaffa ett lämpligt mordoffer medför vissa problem kan KJ ha föreslagit Vatchareeya, väl medveten om hennes naivitet och godtrogenhet. Inget större problem att lura henne långt ut i ödemarken under förevändning av gen. rep. inför "Fallen Angel" och ställt i utsikt att hon fick vara med på genrepet och kanske t.o.m. förespeglat henne att utrustning på plats fanns att låna för hennes del. I samma ögonblick hon accepterade och hängde på var hon prisgiven. Jag tror alltså inte att KJ har fixat det här själv.
Citera
2013-07-13, 03:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Mycket noggrant planerat, hur synkar ev. två gärningsmän en sån här sak, ett sånt här mord? Om en har slarvig och rörig lägenhet osv och det här kräver skärpa och helikopterperspektiv för att kunna planeras och utföras.
Hur samarbetar två så olika personligheter och hur väl måste man känna varandra i grunden för att dessa olikheter inte blir så påfrestande med t ex missförstånd, misstolkningar osv, ungefär som en väl inspelad 11:a i fotboll; spelarna vet vart de har varandra, Olle vet att Pelle håller till snett bakom så han kan troligtvis passa med bindel för ögonen, likadant hockey.

KJ beskrivs utan och innan i den här tråden men hur skulle du profilera den ev. medgärningsmannen? Nån som känner KJ väl sen innan och inte go bananas för slarvighet mm?

Jag tror KJ är slarvig i mångt och mycket men inte i allt, inte när det kommer till planeringen av ett mord av det här slaget. Medgärningsmannen tror jag är kyligt kalkylerande och överseende med KJ:s moment av slarv som jag dock inte tror är genomgående i allt han gör. Mt och mGM (vilka kan vara fler än en) lirar hyfsat bra tillsammans och delar varandras intresse för att plåga och döda. Stadiet att utföra detta på djur är passerat, nu är det en människa det ska handla om - VB utsågs och blev ett lätt offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in