Kan dock tillägga, av min bedömning som veterinär att den här hunden är ganska ung, och verkar inte vara en erfaren polishund. Den tar det varligt och verkar be om lov att hantera den här mannen. Dock förstår jag inte riktigt vad som trigger hunden i första stund...
Inte jag heller?
För hunden lydde ju blint där på slutet.
Kan dock tillägga, av min bedömning som veterinär att den här hunden är ganska ung, och verkar inte vara en erfaren polishund. Den tar det varligt och verkar be om lov att hantera den här mannen. Dock förstår jag inte riktigt vad som trigger hunden i första stund...
Intressant. Jag trodde alldeles i början av filmen att det var hans hund då han liksom nästan håller i den, det tog någon sekund innan jag fattade att det var en polishund.
Inte jag heller?
För hunden lydde ju blint där på slutet.
Då fick ju hunden ett högt och tydligt kommando.. vilket den inte fick i den initiala fasen.. Ett ligg-kommando har hundar ofta väl intränade, som i praktiken betyder att den skall vara försvarslös..
Hmm, skulle det vara mer erfaret att inte be om lov att "hantera"??
Intressant. Jag trodde alldeles i början av filmen att det var hans hund då han liksom nästan håller i den, det tog någon sekund innan jag fattade att det var en polishund.
Hunden har en sele på sig som det står "polis" på.. kolla videon igen
Hunden har en sele på sig som det står "polis" på.. kolla videon igen
Jo, jag har sett det. Jag skrev att jag var lite förvirrad första gången jag tittade på klippet men jag har uppfattade rätt snart att det var en polishund. Det blir ju uppenbart rätt fort.
Hunden skulle mer resolut hantera den här personen, dvs totalt neutralisera hotet. Hunden avbröt attacken genom att skälla mellan varven. En vältränad hund hade hållt fast personen mer bestämt och gett honom inget alternativ. En polishunds bett är extremt starkt.
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Hmm, skulle det vara mer erfaret att inte be om lov att "hantera"??
Absolut. Det finns även katter som kan öppna dörrar samt låter sig spännas på med en ryggsäck. Dessa ska ändå inte anställas som piccolos. Kvinnor har inget i yrket som poliser att göra. Jag är ingen kvinnohatare eller förespråkare för ett ojämställt samhälle, tvärtom. Dock finns det begränsningar och vi ska fan inte äventyra folks hälsa för att nån jävla flata vill hävda sig. Finns tusentals andra yrken att välja bland, polis är inte ett passande.
Och jag förstår inte varför. Att vara polis är så mycket mer än att se macho ut, vara stark och hantera farliga brottslingar. Tycker inte om att upprepa mig, så du kan ju läsa mitt föregående inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Paarthurnax
Nog finns det väl kvinnor som har psyket för att jobba som polis? Kolla bara inom vården, där man ofta måste handskas med drogpåverkade, psykiskt sjuka, aggressiva människor. Det går ju bra eller hur? Ingen som skriker om att det behövs fler män inom demensvården.
Det är inte SWAT eller FBI vi snackar om här. Det är svenska polisen. Stor del av deras arbete kan faktiskt lösas utan våld (denna situation inberäknad). Är det så att ett grovt brott har begåtts av en farlig brottsling så visst, då kan man behöva ta i med hårdhandskarna. Men då hoppas jag innerligen att man inte skickar en ensam polis att sköta saken, vare sig det är en man eller kvinna.
Du tror inte att kvinnor kan ha flera egenskaper som passar för polisyrket? Om vi nu ska generalisera, så sägs det ju alltid att kvinnor är mer empatiska. Tänker först, handlar sedan. Hittar andra lösningar för att väga upp för brist på fysisk styrka.
Poliskvinnan i klippet är inte ett exempel på detta. Jag är inte för kvotering, i någon form. Det jag menar är att det finns massa kvinnor som uppfyller kraven för yrket. Varför hindra dem bara för att du anser att en polis måste vara stor, stark, och ha en kuk?
Du tror inte att kvinnor kan ha flera egenskaper som passar för polisyrket? Om vi nu ska generalisera, så sägs det ju alltid att kvinnor är mer empatiska. Tänker först, handlar sedan. Hittar andra lösningar för att väga upp för brist på fysisk styrka.
Poliskvinnan i klippet är inte ett exempel på detta. Jag är inte för kvotering, i någon form. Det jag menar är att det finns massa kvinnor som uppfyller kraven för yrket. Varför hindra dem bara för att du anser att en polis måste vara stor, stark, och ha en kuk?
Jävligt dåligt skött av polisen. Kan bara hoppas detta får någon typ av konsekvens för henne, en varning eller avstängd under en viss tid etc. Sparken borde inte heller uteslutas. Hoppas ärendet följs.