2013-07-12, 22:28
Medlem
noodlesalads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag är antagen med villkor till en fortsättningskurs i företagsekonomi med 1-30 hp i FEK som behörighetskrav. Jag har två omtentor i augusti, vilket jag inte alls tänkte på när jag sökte. Jag valde därför inget i andra hand. Om jag skulle misslyckas med någon av tentorna, står jag då utan utbildning?

Ibland blir jag trött på mig själv...

Hmm, sitter i nästan samma sits då jag också har två omtentor i Fek I i augusti. Dock är kravet för att registrera sig till höstens kurser på min skola (SU) endast 15hp from Fek I. De skriver även såhär om man inte skulle komma upp i 15hp innan terminstarten: "Läser du behörighetsgivande utbildning kan du bli villkorligt antagen, vilket betyder att du ska visa upp behörigheten vid registreringen på institutionen. Väntar du då på resultat från en tentamen får du ytterligare ca två veckor på dig att visa din behörighet, detta gäller dock inte sommarterminen där resultatet måste vara klart direkt vid kursstarten.

Så även om kravet på din skola är 30hp så kanske de kan vänta på resultaten från dina omtentor. Ta reda på vad som gäller.
Citera
2013-07-12, 22:46
Medlem
belieberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLion
Kom in på mitt förstahandsval men sitter ändå med fetingångest...

Sökte till Teknisk fysik på Karlstad universitet och TF på Chalmers i andrahand (I know right), bara eftersom jag är bosatt i Karlstad och vill slippa studielån. Har 21,6 och hade lätt kommit in på chalmers. Känns riktigt tråkigt nu i efterhand när man inser att man inte utnyttjat sin fulla potential. Är rädd att man hamnar med massa latmaskar eftersom intaget på KAU är 15,4... behöver ha någon som är motiverad och driver en lite.

Fuck, gjorde jag helt fel eller? Pengarna är ju inget värda när man spenderar 5 år på ett ställe man inte vill vara. Söker jag in till chalmers nästa år har jag dessutom slösat både tid och studiemedel........
Känns som det borde gå att tillgodoräkna sig de kurserna du läser på KU och du väljer att byta universitet nästa år. Du kan ta och kolla upp om det går. På så sätt kan du ju spara in pengar genom att bo hemma hos mammsen och pappsen första året.
Citera
2013-07-12, 22:48
Medlem
Kan jag behålla mina reservplatser och även tacka ja till de program jag blev antagen till? Kan man välja och vraka hur som helst vilka reservplatser man vill behålla/tacka nej till utan att alternativ under "stryks" som när man blir antagen tex... ? Snälla svara
Citera
2013-07-12, 22:51
Medlem
belieberns avatar
Någon som varit med om att man kommit in på en kurs man egentligen saknar behörighet till? Blev antagen till en kurs som jag ej är behörig till. Är det säkert att jag kommer att få läsa kursen eller kan det hända att jag blir struken?
Citera
2013-07-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beliebern
Någon som varit med om att man kommit in på en kurs man egentligen saknar behörighet till? Blev antagen till en kurs som jag ej är behörig till. Är det säkert att jag kommer att få läsa kursen eller kan det hända att jag blir struken?

Har en bekant som blev antagen till ett program utan att ha godkänt i Engelska A. H*n läste hela programmet och tog examen.
Citera
2013-07-12, 23:04
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerman
Hällde i mig två stora glas whisky för cirka 20 minuter sedan och känner att jag nu har nerv nog att kolla om jag blev antagen. Önska mig lycka till!
Grattis alla som kommit in förresten och misströsta inte ni som inte kom in.

Hur gick det då?
Citera
2013-07-12, 23:21
Medlem
lugna ner digs avatar
Blev reserv på första och antagen andra. Samma program, olika orter. Lite osäker om jag ska tacka ja eftersom jag har ett jobb jag gillar just nu. Beslutsångest månaden ut. Synd att emmbodafestivalen är sista veckan i juli, just den veckan jag behöver för att komma underfund med vad jag verkligen vill göra de nästa åren.
Citera
2013-07-12, 23:22
Medlem
lugna ner digs avatar
Blev reserv på första och antagen andra. Samma program, olika orter. Lite osäker om jag ska tacka ja eftersom jag har ett jobb jag gillar just nu. Beslutsångest månaden ut. Synd att emmbodafestivalen är sista veckan i juli, just den veckan jag behöver för att komma underfund med vad jag verkligen vill göra de nästa åren.

Känns som att min text blev lite osammanhängande men jag är lite berusad för tillfället.
Citera
2013-07-12, 23:27
Medlem
Kom in på mitt förstahandsval: Civ. Data på KTH och struken på resterande (2. Data @ CTH, 3. Data @ LTH, 4. Data @ Lith). Till Lund kan jag göra en återanmälan men inte till de andra. Säg att jag hellre skulle vilja plugga på chalmers än KTH, är det kört för mig då, även fast CTH hade lägre antagningspoäng?

Om jag tackar nej till KTH, har jag någon möjlighet att komma in på någon av de andra?
Citera
2013-07-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phum
Kom in på mitt förstahandsval: Civ. Data på KTH och struken på resterande (2. Data @ CTH, 3. Data @ LTH, 4. Data @ Lith). Till Lund kan jag göra en återanmälan men inte till de andra. Säg att jag hellre skulle vilja plugga på chalmers än KTH, är det kört för mig då, även fast CTH hade lägre antagningspoäng?

Om jag tackar nej till KTH, har jag någon möjlighet att komma in på någon av de andra?

Inte för att vara den som är den men det är nog rätt kört. :/
Citera
2013-07-12, 23:39
Medlem
tjorven86s avatar
Jag måste ha ett antagningsbesked i pappersform som ska intyga att jag är berättigad att hyra en studentbostad. Hur får jag tag på detta?
Citera
2013-07-12, 23:40
Medlem
NirvanAs avatar
Vågar inte ens titta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in