Citat:
Där ser man. Jag är uppenbarligen mer av en skeptiker än du är, för jag har ju haft alla dessa anomali-UPPLEVELSER (~paranormalitet/transcendens) och dessa har endast gjort mig ännu mer granskande och kritisk än när jag ursprungligen påbörjade mina olika experiment inom kategorin existentiella frågor o.dyl.
Diskrepansen på upplevelses-området kan vara lika stor som den är på mytologi/religiös-urkund området. Och desutom har 'upplevelserna' samma gap i en steg-för-steg regressiv härledning till den förmodade sanna metafysiska transcendens.
Och jag har ... som agnostisk reiki-healer .... till synes eller kanske helad en terminal cancer; utan nån 'guds' medverkande. Vilket varken ökar eller förminskar min agnostiska position.
Så skulle 'gud' demonstreras för mig skulle det vara i form manifesterad, éntydigt, objektivt, enligt-överenskommelse mirakel-makeri.
Diskrepansen på upplevelses-området kan vara lika stor som den är på mytologi/religiös-urkund området. Och desutom har 'upplevelserna' samma gap i en steg-för-steg regressiv härledning till den förmodade sanna metafysiska transcendens.
Och jag har ... som agnostisk reiki-healer .... till synes eller kanske helad en terminal cancer; utan nån 'guds' medverkande. Vilket varken ökar eller förminskar min agnostiska position.
Så skulle 'gud' demonstreras för mig skulle det vara i form manifesterad, éntydigt, objektivt, enligt-överenskommelse mirakel-makeri.
Det är möjligt att du är mer skeptisk än jag. Däremot undrar jag om du kanske missförstått mig lite. För att förtydliga menar jag ju självklart inte enstaka eller slumpartade anomalier utan systematiskt och upprepningsbara resultat. Om jag lyfter på luren bör Gud svara en hygglig procent av gångerna.
Både när det gäller bön och resultat för de "rätt" troende bör det vara konsekventa positiva resultat, kontra ett nollresultat för de som tror fel och negativa resultat för de som motsätter sig (ex. djävulsdyrkare, syndare).
När det gäller bönesvar så är en känsla av närvaro eller liknande inte något jag kan acceptera för att ändra uppfattning och inte heller tecken, känslor, lugn, skuggor på väggen eller ljusreflexer som rör sig konstigt. Vad jag menar är en tydlig och ytterst verklig röst som svarar på bön.
Jag tycker inte det är för mycket att kräva av den som hotar med evigt lidande i helvetet om man inte tror på honom.