2013-07-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finsken93
Tjenare

Vi säger så här att en navy seal grupp på 5 personer, så säger dom ju inte ditt riktiga namn dom säger ju t.ex sand, voodo, dusty osv osv. Varför gör man det, är det bara för säkerheten eller hur man ska säga ?
//Finsken93

Militarer med individuellt varde har smeknamn, tom formellt. T.ex. stridspiloter, heloforare (ok, ska vara flygforare pa bada forstas), de anvander sina smeknamn vid anrop, i formella papper etc.
Soldater har det inte. Antagligen da de anses ersattliga i systemet.

Man kan ju ana att soldater som agerar i sma grupper under langre tid dar alla kanner varandra kan ha liknande forfaranden, men kanske inte lika formellt och nar utanför gruppen. Sa kallar varandra något kul, men anropar med riktigt namn.
Citera
2013-07-12, 13:02
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det är ganska gammal kryptering som enligt uppgift ska gå att dekryptera i realtid om man har utrustningen för det. Oavsett vilket så är det god radiodisciplin att aldrig ge fienden mer än man måste vilket innebär att man ska undvika att avslöja hur många man är, vilka man är osv i sin kommunikation.

Anrop från ledning till enskilda soldater är dessutom något som i princip bara gäller inom SF och då är det ännu viktigare att anonymisera anropen. Personerna i SSG har ju tom skyddad identitet i fredstid. Tror du att det blir mindre viktigt när det är krig?

Om fienden t.ex kan spåra enskilda soldaters familjer vid insats, ffa insatser med hög risk, så innebär det att de kan pressa den enskilde soldaten att göra dumheter. Detta är något vi ser i ANA idag (Afghanistan).

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svenska-officerare-dodade-i-afghanistan_4225291.svd
(minns inte om det var en polis eller inte men liknande situationer kan undvikas om man inte ger fienden personuppgifter till folk ute i fält).

Håller med om det markerade, men det är inte samma sak som att ge ett generic förnamn.
Inte som att man rabblar upp personnr och address , gärna redan översatt till ryska

Jag kanske inte ska diskutera det här så djupt då det är dumt att skriva alltför mycket på ett öppet forum men FM använder även en doktrin som kallas desinformation, det går alltså ut på att du ger fel information tex över radion med syftet att fienden ska tro att dom snappat upp nått viktigt...detta kan du sen använda till din fördel i ett ambush tex
Citera
2013-07-12, 13:04
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Militarer med individuellt varde har smeknamn, tom formellt. T.ex. stridspiloter, heloforare (ok, ska vara flygforare pa bada forstas), de anvander sina smeknamn vid anrop, i formella papper etc.
Soldater har det inte. Antagligen da de anses ersattliga i systemet.

Man kan ju ana att soldater som agerar i sma grupper under langre tid dar alla kanner varandra kan ha liknande forfaranden, men kanske inte lika formellt och nar utanför gruppen. Sa kallar varandra något kul, men anropar med riktigt namn.

Under min tjänstgöring så kallade vi varandra för efternamnen utom en stackars iranie som ingen kunde uttala namnet på haha så han fick heta Mohammed
Citera
2013-07-12, 13:57
Medlem
tributals avatar
Frågan om smeknamn är litet beroende på förband och tjänstgöringstid också. Aramir har listat de vanligaste skälen. Om vi talar om ett normalt svenskt värnpliktsförband så använde de flesta varandras efternamn som tilltalsnamn. Fanns det två Johansson av samma rang på en grupp så fick de normalt ett smeknamn ("lilla Johansson" kontra "stora" etc). I flottan var det dock vanligt att man använde personligare tilltal eftersom man tjänstgjorde i begränsade utrymmen under längre tid; dvs du och jag samt förnamn eller smeknamn. Har vi då tre personer med samma förnamn så kan vi ju ha Store, Lille och Andersson. Detsamma ser vi även hos specialförbanden; de jobbar också i små grupper nära inpå varandra under långt tid; då slutar man vara Andersson och Johansson med varandra, utan man blir Erik och Sorken (eller vad det nu kan vara).

När man sedan kommunicerar över radio inom gruppen så använder man de namn som är tydligast om vem man tilltalar; finns där tre Jonsson i gruppen så använder man smeknamn eller förnamn för att kommunicera. I kommunikation uppåt i kedjan så används sällan personnamn då enskilda soldater normalt är ointressanta för den som leder plutonen eller kompaniet (omgångar och grupper däremot...). Undantaget kan dock vara om någon skadats och behöver vård; då kan ett smeknamn leta sig uppåt ("Sorken behöver CASEVAC").

För förband som bedriver verksamhet inom ett geografiskt begränsat område så kan det givetvis vara intressant för en lyssnande fiende om han kan avgöra hur många fi där är i området, och därför är det av värde att begränsa nyttjandet av personnamn på radio.
Citera
2013-07-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Det där tror jag inte alls på, snacka om att överdriva.

Tror du också att FI sitter med skolkatalogen och jämför med facebook när dom hör namn över radion? Hur många Markus tror du det finns i sverige?

Sen så krypterar man medelanden som skickas,det är ju inte direkt ett snöre med två burkar man använder för att kommunicera med...

Om vi pratar ett eventuellt krig mot en kvalificerad fiende så ja. När man pratar radio bör man utgå från att det är avlyssnat. Det är väldigt lätt att inhämta information när det är dålig radiodisciplin, lägg sedan ihop det med andra underrättelsekällor så får man en rätt bra bild på vem som är vart med mera.

Tar man Afghanistan som exempel används endast förnamn och befattningsnummer på papper för att göra det svårt att koppla samman ett namn med en person. De som har ovanliga/utländska förnamn (t.ex. tolkar) får tillfälliga försvenskade namn som Simon.
Men precis som någon sa innan används inte namn när man pratar mellan plutoner utan då används callsigns som EA etc. Pratar man på den internagruppradion(IGR) så använde vi bara smeknamn/förnamn iaf, den är helt öppen så vem som helst kan lyssna in på den.
Citera
2013-07-12, 15:11
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danzul
Om vi pratar ett eventuellt krig mot en kvalificerad fiende så ja. När man pratar radio bör man utgå från att det är avlyssnat. Det är väldigt lätt att inhämta information när det är dålig radiodisciplin, lägg sedan ihop det med andra underrättelsekällor så får man en rätt bra bild på vem som är vart med mera.

Tar man Afghanistan som exempel används endast förnamn och befattningsnummer på papper för att göra det svårt att koppla samman ett namn med en person. De som har ovanliga/utländska förnamn (t.ex. tolkar) får tillfälliga försvenskade namn som Simon.
Men precis som någon sa innan används inte namn när man pratar mellan plutoner utan då används callsigns som EA etc. Pratar man på den internagruppradion(IGR) så använde vi bara smeknamn/förnamn iaf, den är helt öppen så vem som helst kan lyssna in på den.

Hallå det är ju det jag säger?
Citera
2013-07-12, 16:05
Medlem
Citat:
Hallå det är ju det jag säger?

Sa inte du nyss att ni använde efternamn?

Citat:
Under min tjänstgöring så kallade vi varandra för efternamnen utom en stackars iranie som ingen kunde uttala namnet på haha så han fick heta Mohammed
Citera
2013-07-12, 16:13
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danzul
Sa inte du nyss att ni använde efternamn?

Jag var otydlig ser jag nu, menade inte över radio och likn.
Citera
2013-07-12, 16:19
Medlem
Citat:
Jag var otydlig ser jag nu, menade inte över radio och likn.

Var iof inte menat som att säga emot dig. Menade att "vi", som i min enhet, använde förnamn. Vet inte om det fanns något i SOPar och liknande så att alla gjorde likadant?
Citera
2013-07-12, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finsken93
Tjenare

Har tänkt på detta länge och skulle vilja ha ett detaljerat svar.

Vi säger så här att en navy seal grupp på 5 personer, så säger dom ju inte ditt riktiga namn dom säger ju t.ex sand, voodo, dusty osv osv. Varför gör man det, är det bara för säkerheten eller hur man ska säga ?

Det är ju så i många spel/filmer då folk säger Rusty till någon som heter david, osv osv. Ifall det är någon som har en föklaring till detta så skriv det här gärna.

EDIT: Som ett bra exempel så har vi ju Medal of Honor Warfighter kampanjen, då är det ju "ledaren/informern" kallas för Dusty.
Sen så är det "spelare" som kallas för Tick, Voodoo (squad leader), Mother, (preacher) och några andra som jag inte kommer ihåg. Dom säger ju typ Voodoo this mother the mission is a go t.ex.

//Finsken93

Det är lite som COD irl.
Citera
2013-07-12, 23:40
Medlem
Running_mans avatar
I Finland använder man endast efternamn när man tilltalar varanda inom det militära(om man går efter reglerna). Endast värnpliktiga/reservister på repövning kallar varandra med för-, ök- eller smeknamn och vad jag minns enbart när befäl inte är i närheten.

Mäensivu Perkele!
Citera
2013-07-12, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
I Finland använder man endast efternamn när man tilltalar varanda inom det militära(om man går efter reglerna). Endast värnpliktiga/reservister på repövning kallar varandra med för-, ök- eller smeknamn och vad jag minns enbart när befäl inte är i närheten.

Mäensivu Perkele!

Tror aldrig någonsin jag hört någon använda "nicknames/smeknamn" i Sverige. Skulle låta förjävla dumt om man hörde det. Lika politiskt okorrekt som att säga AK5 Charlie.
Senast redigerad av phpotosmart 2013-07-12 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in