2013-07-12, 00:59
Medlem
Tjenare

Har tänkt på detta länge och skulle vilja ha ett detaljerat svar.

Vi säger så här att en navy seal grupp på 5 personer, så säger dom ju inte ditt riktiga namn dom säger ju t.ex sand, voodo, dusty osv osv. Varför gör man det, är det bara för säkerheten eller hur man ska säga ?

Det är ju så i många spel/filmer då folk säger Rusty till någon som heter david, osv osv. Ifall det är någon som har en föklaring till detta så skriv det här gärna.

EDIT: Som ett bra exempel så har vi ju Medal of Honor Warfighter kampanjen, då är det ju "ledaren/informern" kallas för Dusty.
Sen så är det "spelare" som kallas för Tick, Voodoo (squad leader), Mother, (preacher) och några andra som jag inte kommer ihåg. Dom säger ju typ Voodoo this mother the mission is a go t.ex.

//Finsken93
Senast redigerad av Finsken93 2013-07-12 kl. 01:03.
Citera
2013-07-12, 01:03
Bannlyst
Det finns många anledningar varför. Men det allra vanligaste brukar vara att man får naturliga smeknamn som en del av interna skämt mm. Man får komma ihåg att dessa personer lever väldigt tätt inpå varandra under längre tider och för att distansera sig ifrån allvaret kommer lätt interna skämt och smeknamn till lags.
Citera
2013-07-12, 01:07
Medlem
Aha jag trodde det var mer för säkerheten varför någon säger ett smeknamn istället för ditt namn. Eftersom man har sett typ 500 olika militär filmer så har det gått mig på nerverna varför man inte ha tagit reda på varför man inte säger deras namn för och använder smeknamn istället. Så det beror på interna skämt och lite sånt då.

Som t.ex jag går tyst som fan, typ skulle mitt smeknamn va Mouse då för jag är tyst så eller sånt ? Eller beror det bara på skämt eller beror det också på "skillen" man har.

//Finsken93
Senast redigerad av Finsken93 2013-07-12 kl. 01:17.
Citera
2013-07-12, 01:08
Medlem
Aramirs avatar
Det är vanligare på film/ i spel än i verkligheten. I en normal enhet så används efternamn/smeknamn precis som i vilken grupp av vänner som helst.
Det har inget med säkerhet att göra.

EDIT: en orsak till att det i princip alltid används i film/spel är dramatisk effekt/"coolhet". Det låter ju mer dramatiskt med nicknames än med efternamn.
Senast redigerad av Aramir 2013-07-12 kl. 01:11.
Citera
2013-07-12, 01:14
Bannlyst
Precis som Aramir säger så är det mycket vanligare på film och i spel än i verkligheten. Det är inte så att man krystar fram smeknamn bara för att man kan utan det faller naturligt så fort tillfälle ges. Men det är inte så att alla springer runt med egna smeknamn.
Citera
2013-07-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MGBeast445
Precis som Aramir säger så är det mycket vanligare på film och i spel än i verkligheten. Det är inte så att man krystar fram smeknamn bara för att man kan utan det faller naturligt så fort tillfälle ges. Men det är inte så att alla springer runt med egna smeknamn.

Okej, äntligen så har jag fått reda på det. Eftersom jag trodde det var mer att man inte använde namn över radion, ENBART för säkerhets skull. Men då vet jag hur det ligger till, Tack så hemskt mycket för snabba svar och bra svar

//Finsken93
Citera
2013-07-12, 01:23
Medlem
Aramirs avatar
Kommunikation över radio är annorlunda från nicknames dock. Där anropar man oftast inte enskilda personer utan befattningar. Du söker t.ex. kompanistab, plutonstab, pluton chef osv och inte Anderson, karlsson eller vad personen nu heter. Då anropar du den befattningen och inte en individ(eftersom individen kan bytas ut men befattningen är den samma).
Citera
2013-07-12, 01:28
Medlem
Men jag menade både över radio för enskila personer och hela gruppen. (glömde skriva det sorry).

Hur blir det då ?. Blir det annorlunda fotfarande då ? Vi säger att två pers går åt höger vi säger roger och johan, (dom kallas för sand och dusty) vad säger man då (över radion)?.
För när det bara är dom två så pratar man ju bara utan att säga något namn eller så.

Men över radion för att prata med en speciell person eller så?.
Citera
2013-07-12, 01:30
Medlem
PixelPiratens avatar
Däremot används namn, så som, Alpha, Bravo och foxtrots osv. i verkligheten!
Citera
2013-07-12, 01:31
Medlem
Aramirs avatar
Inom gruppradio så kör man med namn eller nicknames, inom pluton och uppåt så används befattningsbenämningen.

Gruppradio är ofta inte standard utan oftast så finns kommunikation mellan grupper/plutoner och uppåt men inte inom grupperna.
Citera
2013-07-12, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelPiraten

Det visste jag så som Razor Echo Five för en grupp att dom heter något sånt, det visste jag men jag tänkte mer på "smeknamn" och namn över radion.
Citera
2013-07-12, 01:35
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelPiraten

I Sverige är A-D pluton nr och E-H gruppnummer. 1:a grupp i första pluton är således EA(erik-adam i Sverige eller echo-alpha internationellt).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in