2013-07-12, 01:40
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsken93
Tjenare

Har tänkt på detta länge och skulle vilja ha ett detaljerat svar.

Vi säger så här att en navy seal grupp på 5 personer, så säger dom ju inte ditt riktiga namn dom säger ju t.ex sand, voodo, dusty osv osv. Varför gör man det, är det bara för säkerheten eller hur man ska säga ?

Det är ju så i många spel/filmer då folk säger Rusty till någon som heter david, osv osv. Ifall det är någon som har en föklaring till detta så skriv det här gärna.

EDIT: Som ett bra exempel så har vi ju Medal of Honor Warfighter kampanjen, då är det ju "ledaren/informern" kallas för Dusty.
Sen så är det "spelare" som kallas för Tick, Voodoo (squad leader), Mother, (preacher) och några andra som jag inte kommer ihåg. Dom säger ju typ Voodoo this mother the mission is a go t.ex.

//Finsken93

Jag tror ofta det beror på att millitärer är så jävla korkade att de är för dumma för att komma ihåg vad deras kompanivänner heter på riktigt och därför använder sig utav öknamn.
Detta är dock bara en teori jag har så därför har jag inga källor för mina påståenden.
Frågor på det?
Citera
2013-07-12, 01:43
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Jag tror ofta det beror på att millitärer är så jävla korkade att de är för dumma för att komma ihåg vad deras kompanivänner heter på riktigt och därför använder sig utav öknamn.
Detta är dock bara en teori jag har så därför har jag inga källor för mina påståenden.
Frågor på det?

Haha, men om de inte kommer ihåg riktiga namn varför skulle de då komma ihåg smeknamn
Citera
2013-07-12, 01:44
Medlem
Jag menade mer "internationellt/spetnaz/navy seals/blackops" Grupper så att säga.

Citat:
I Sverige är A-D pluton nr och E-H gruppnummer. 1:a grupp i första pluton är således EA(erik-adam i Sverige eller echo-alpha internationellt).
Men jag har för mig att det var samma som i engelskan fast mer svenskt uttal på det så som "Alfa iställer för Alpha, Eko istället för Echo" läste det på någon militär sida för några år sen. Det jag kommer ihåg är ju (engelskt först sen svenska).

[ENG - SWE]
Alpha - Alfa
Bravo - Bravo
Echo - Eko
Hotel - Hotel
India - Indiana

Det är bara va jag har för mig dock så är jag inte säker men det var vad jag läste på någon militär sida ifall. Att det var exakt samma ord fast annat uttal bara.
Citera
2013-07-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Haha, men om de inte kommer ihåg riktiga namn varför skulle de då komma ihåg smeknamn
Jag skulle ju tro att det är lättare att komma ihåg men mer för säkerheten så dom inte ska komma och kidnappa din familj eller något (asså fienden då).

Det är ju vad jag har trott hela tiden, fast dina kompani vänner har alltid vetat va du har hetat på riktigt.
Citera
2013-07-12, 01:53
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir

underbart, du förstår alltså inte detta ??

Jo låt oss säga att någon i kompaniet är lång som fan och heter Mikael Johnsson. Tror du inte hans kompanivänner lättare kommer ihåg vad de skall kalla honom över (låt oss säga radion) om de tex döpt om honom till Hightower?
De ser den långe fan komma vandrandes, vad säger de? jo så klart "där kommer Hightower" och inte "där går Mikael Johnsson.

Fysiska attribut som hjälper den kognitiva förmågan för att spara på semantiken.
Citera
2013-07-12, 01:59
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsken93
Jag menade mer "internationellt/spetnaz/navy seals/blackops" Grupper så att säga.

Men jag har för mig att det var samma som i engelskan fast mer svenskt uttal på det så som "Alfa iställer för Alpha, Eko istället för Echo" läste det på någon militär sida för några år sen. Det jag kommer ihåg är ju (engelskt först sen svenska).

[ENG - SWE]
Alpha - Alfa
Bravo - Bravo
Echo - Eko
Hotel - Hotel
India - Indiana

Det är bara va jag har för mig dock så är jag inte säker men det var vad jag läste på någon militär sida ifall. Att det var exakt samma ord fast annat uttal bara.

Nope, i Sverige har vi , Adam, Bertil, Cesar, David, Erik, etc etc. Det har dock växlat lite det där. Ett tag skulle det vara helt på engelska(med engelskt uttal) Numera gäller(om jag förstått det rätt) Svenska i Sverige och Engelska i internationell tjänst.
Citera
2013-07-12, 02:03
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nom_de_guerre

Används idag av vissa militanta grupperingar. Inte helt ovanligt i Sydamerika t.ex.
Citera
2013-07-12, 02:23
Medlem
Turrluffs avatar
Smeknamn är lätta att komma ihåg och gör det möjligt att skilja mellan individer med intetsägande namn eller namn som är svåra att uttala. Inom militären ges smeknamn till folk precis som i vardagen, kanske något mer då det gäller att lära sig många namn under en kort tid.

När man var på läger som liten och träffade många nya gav man dem ofta smeknamn efter utseende så som Hästen (Killen hade stora tänder och hästsvans).

Förr i tiden gavs militärer ofta smeknamn efter utseende och prestationer. Det är därför vi idag ser många som heter "Snygg" eller "Rask" och "Frisk". Dessa är nu vanligt förekommande som efternamn i Sverige.

Mer än att det hjälper kommunikation på marknivå då man lättare vet vem som tilltalas är nyttan rent taktiskt försumbar.
Citera
2013-07-12, 05:53
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=R5CJXuugl8U ca 1:55 in, vet inte om det gäller längre. I klippet hör man soldaterna kalla varandra för Frasse, Kenny och dylikt så tror helt enkelt det är vanliga namn som används, inget Nightninja eller Huntahkillah tjohejsan.
Citera
2013-07-12, 11:44
Medlem
Dr.Spins avatar
För att namn inte ska skickas över bl.a radio vid t.ex skada.

Att då anonymisera alla så att de kallas för Ettan, Bamse eller Jeppson gör att när t.ex fi lyssnar över radion och de hör att Jeppson i Ceasar David behöver bli upphämtad så är det svårare att klura ut vad som menas än om man säger att Ceasar David 2 behöver hämtas (stf chef) eller om man säger att Markus i CD behöver hämtas upp.

Det är även möjligt att anropa specifika personer i gruppen utan att ge fienden personernas riktiga namn. Om fienden t.ex vet att Markus, Niklas och Mustafa från Jbat är ute så blir det ganska lätt att få reda på exakt vilka personer som rör sig i området till skillnad från om man använder inofficiella namn.

Detta innebär t.ex högre risk för deras anhöriga och dem själva efter uppdraget.

Så om behovet är högt av att man kan anropa specifika personer (oftast bara för små enheter, typ SF) så är det i regel enklare att ta påhittade namn då nummersystem avslöjar antalet personer i gruppen.
Citera
2013-07-12, 11:50
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
För att namn inte ska skickas över bl.a radio vid t.ex skada.

Att då anonymisera alla så att de kallas för Ettan, Bamse eller Jeppson gör att när t.ex fi lyssnar över radion och de hör att Jeppson i Ceasar David behöver bli upphämtad så är det svårare att klura ut vad som menas än om man säger att Ceasar David 2 behöver hämtas (stf chef) eller om man säger att Markus i CD behöver hämtas upp.

Det är även möjligt att anropa specifika personer i gruppen utan att ge fienden personernas riktiga namn. Om fienden t.ex vet att Markus, Niklas och Mustafa från Jbat är ute så blir det ganska lätt att få reda på exakt vilka personer som rör sig i området till skillnad från om man använder inofficiella namn.

Detta innebär t.ex högre risk för deras anhöriga och dem själva efter uppdraget.

Så om behovet är högt av att man kan anropa specifika personer (oftast bara för små enheter, typ SF) så är det i regel enklare att ta påhittade namn då nummersystem avslöjar antalet personer i gruppen.

Det där tror jag inte alls på, snacka om att överdriva.

Tror du också att FI sitter med skolkatalogen och jämför med facebook när dom hör namn över radion? Hur många Markus tror du det finns i sverige?

Sen så krypterar man medelanden som skickas,det är ju inte direkt ett snöre med två burkar man använder för att kommunicera med...
Citera
2013-07-12, 12:35
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Det där tror jag inte alls på, snacka om att överdriva.

Tror du också att FI sitter med skolkatalogen och jämför med facebook när dom hör namn över radion? Hur många Markus tror du det finns i sverige?

Sen så krypterar man medelanden som skickas,det är ju inte direkt ett snöre med två burkar man använder för att kommunicera med...
Det är ganska gammal kryptering som enligt uppgift ska gå att dekryptera i realtid om man har utrustningen för det. Oavsett vilket så är det god radiodisciplin att aldrig ge fienden mer än man måste vilket innebär att man ska undvika att avslöja hur många man är, vilka man är osv i sin kommunikation.

Anrop från ledning till enskilda soldater är dessutom något som i princip bara gäller inom SF och då är det ännu viktigare att anonymisera anropen. Personerna i SSG har ju tom skyddad identitet i fredstid. Tror du att det blir mindre viktigt när det är krig?

Om fienden t.ex kan spåra enskilda soldaters familjer vid insats, ffa insatser med hög risk, så innebär det att de kan pressa den enskilde soldaten att göra dumheter. Detta är något vi ser i ANA idag (Afghanistan).

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svenska-officerare-dodade-i-afghanistan_4225291.svd
(minns inte om det var en polis eller inte men liknande situationer kan undvikas om man inte ger fienden personuppgifter till folk ute i fält).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in