Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Givetvis. En tråd med topic "Bevis för att MIN Gud, det flygande spagettimonstret existerar" ter sig när man läser orden som naturligt exklusiv för dem vars Gud ÄR det flygande spagettimonstret.
Den som INTE tror på det flygande spagettimonstret (

) hamnar direkt OT om de svarar.
Men nu är inte vår gode Nudelboll en dogmatisk, hämndlysten och avundsjuk Gud som den Abrahamitiska mardrömsguden. Om jag tolkar hans nudlar rätt vill han nog att tråden ska vara öppen för alla. Minns det första budordet:
Så är det skrivet, och därför är det så och således är även detta ett bevis för att vår Gud DFSM existerar!
Edit: vinkvisition, he he.
Hej!
Jag vill lära känna fenomenet DFSM. DFSM står för "Det flygande spagetti monstret". Fenomenet trädde i kraft år 2005. Grundaren till religionen är Bobby Henderson. Han har skrivit en bok som heter "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster", en motsvarighet till Bibeln.
Bobby Henderson är alltså den första som inspirerats av DFSM att förmedla DFSM existens till omvärlden. I mina ögon är Bobby Henderson en budbärare skickad av DFSM. För att Bobby Henderson ska anses vara autentisk och pålitlig samt för att jag ska tro på honom, så måste han ha bevis för sitt påstående (att han är DFSM:s budbärare).
Nedan följer några frågor:
1. Hur vet vi att Bobby Henderson blivit inspirerad av DFSM 2005?
2. Vilka stöd/bevis har Bobby Henderson för att stärka sitt påstående? (jämför Moses och Jesus. Dessa påstod enligt religiös skrift att dom blivit inspirerade av Gud. Människorna krävde bevis. Har vi rätt att kräva liknande bevis från Bobby Henderson?).
3. Tror ni att DFSM är varelse som existerar i verkligheten? Om ja, hur kom ni fram till denna slutsats?
Det är faktiskt intressant att förstå hur man ska tänka för att inse vad en sanning är. Jag försöker vara objektiv och ärlig i de frågor som jag ställer. Jag har även insett att förståelse av en objektiv verklighet kan endast erhållas om jag förstår hur alla parter resonerar när de bildar en individuell bild av verkligheten.