Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kobayashi
Får man fråga varför du valde bort I till förmån för Maskin? Bara nyfiken då jag tycker att båda utbildningarna verkar intressanta.
Bra fråga!
För det första ska jag säga att man på KTH kan ta en master i Industriell Ekonomi, och eftersom att arbetsgivarna tydligen kollar en hel del på mastern så kan man söka till managementjobben som I-are har tillgång till. Inte finansjobben dock. Det är den bilden jag fått från Flashback, om det säger dig något. (Kan förövrigt också säga att I-are, i Indeks försvar, också kan inrikta sig i mer Maskintekniska banor.)
Men vi kan gå förbi det och kolla på andra delar av Maskinteknik - eller Mechanical Engineering som det heter internationellt. Mechanical Engineers finns i flera väldigt intressanta
högteknologiska områden som jag som någorlunda sci-fi intresserad tycker låter jättecoola:
- Robotik: Här finns ju inte bara fabriksrobotar utan också såna där robotar Japan är kända för. Och även om jag inte väljer att gå in i robotik kommer det alltid finnas möjlighet att bygga battlebots som maskinteknisk hobby.
- Rymd: Här finns det inte bara jobb med uppgifter som att hjälpa konstruera planetutforskande robotar och andra saker som åker upp i rymden i forskningssyfte. Jag läste på Reddit en tråd där ett team från ett företag som tänker exploatera asteroider svarade på frågor. Det handlar inte bara om att gräva ut metaller som Platina, som är sällsynta på Jorden, utan också om att extrahera vatten. Det är så dyrt att skjuta upp saker upp i rymden, så om vi kunde få en hel del saker från rymden skulle vi ta ett kliv framåt. De snackade då också om en väldigt framtida industri där man konstruerar lite mer komplexa saker i rymden av rymdmaterial.
- Biomechanical: Proteser och exoskelett!!!
- Från prototyp till produkt: När Google Goggles först designades uppfyllda de alla krav, men de var helt osäljbara. Prototypen var stor och klumpig - det var ju en prototyp så klart. Då var ju ingenjörerna tvungna att designa om den så att den skulle kunna säljas och produceras i industriell skala. Nu skulle maskintekniker kanske inte i detta specifika fall kunna bidra med mycket, men man kan ju plugga Industriell Produktion och på så sätt vara med i just det ledet, vara där i framkanten.
Lite överdrivna/naiva drömmar från mitt håll kanske, men det faktum att det finns "Mechanical Engineers" på företag och organisationer som verkar i dessa fält gör mig hoppfull.