2013-07-10, 23:14
Medlem
Landings avatar
Inte sett en enda ens nämna vare sig farkost- eller elektroteknik, ens de senaste månaderna . Bara en dag kvar, sen får man veta om man ska börja söka jobb eller inte...
Fan att alla ska börja plugga nuförtiden, saken hade varit biff HT2011 och tidigare.
Citera
2013-07-10, 23:34
Medlem
Sliskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Alla som vill bli civilingenjörer har inte lätt för mattedelen. Alla som har lätt för matte har inte lätt för mattedelen (hur man reagerar på stark tidspress är mycket individuellt). Kan tänka mig att det finns en hel del civilare som inte fixat mattedelen särskilt bra, men som ändå blev utexaminerade i slutändan.
Det har jag svårt att se. HP innehåller enkel matte och kräver bara lite logiskt tänkande. Klarar man En Civ. Utbildning är jag säker på att man får 1,6< på matte delen
Citera
2013-07-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliska
Det har jag svårt att se. HP innehåller enkel matte och kräver bara lite logiskt tänkande. Klarar man En Civ. Utbildning är jag säker på att man får 1,6< på matte delen
Nej det tror jag verkligen inte många som blir civilingenjörer är inte särskilt bra på matematik det är många medelmåttor som kämpar sig igenom. Det finns säkert många som skulle fått under 1,0 på kvant och ändå klarat civil.
Citera
2013-07-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Alla som vill bli civilingenjörer har inte lätt för mattedelen. Alla som har lätt för matte har inte lätt för mattedelen (hur man reagerar på stark tidspress är mycket individuellt). Kan tänka mig att det finns en hel del civilare som inte fixat mattedelen särskilt bra, men som ändå blev utexaminerade i slutändan.

Det råder dock inte "stark tidspress" på KVA. Matematikdelen är extremt enkel. Man behöver knappt kunna något mer än grundläggande matematik.

http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/106/106764_provpass1k12b.pdf

Om man gått klart gymnasiet bör inga av dessa vara något problem.
Citera
2013-07-11, 00:12
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
Det råder dock inte "stark tidspress" på KVA. Matematikdelen är extremt enkel. Man behöver knappt kunna något mer än grundläggande matematik.

http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/106/106764_provpass1k12b.pdf

Om man gått klart gymnasiet bör inga av dessa vara något problem.

Nåja. För de som bara läst till Matte B så är det inte hur lätt som helst. Men om man har matematiskt intresse så bör det inte vara ett större problem.
Citera
2013-07-11, 00:18
Medlem
hej! jag har en del frågor angående urval och högskolepoäng.. har aldrig pluggat i en svensk skola tidigare. gick franska internationella skolan hela skolgången inklusive gymnasiet, och har sedan pluggat min kandidat utomlands (utanför europa). har nu sökt en svensk master och har en del frågor som nog kan tyckas vara repetitiva, jobbiga och/eller dumma av många som ju vet hur systemet funkar. vill därför inte kludda ner tråden med dem.. men vore verkligen extremt tacksam om någon skulle vilja pm:a med mig och försöka hjälpa? har knappt kunnat sova på hela veckan, är så nervös, men VET att det skulle kännas hundra gånger bättre bara jag fick lite grepp om situationen och hur det faktiskt funkar.
Citera
2013-07-11, 00:28
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Får man fråga varför du valde bort I till förmån för Maskin? Bara nyfiken då jag tycker att båda utbildningarna verkar intressanta.

Bra fråga!

För det första ska jag säga att man på KTH kan ta en master i Industriell Ekonomi, och eftersom att arbetsgivarna tydligen kollar en hel del på mastern så kan man söka till managementjobben som I-are har tillgång till. Inte finansjobben dock. Det är den bilden jag fått från Flashback, om det säger dig något. (Kan förövrigt också säga att I-are, i Indeks försvar, också kan inrikta sig i mer Maskintekniska banor.)

Men vi kan gå förbi det och kolla på andra delar av Maskinteknik - eller Mechanical Engineering som det heter internationellt. Mechanical Engineers finns i flera väldigt intressanta högteknologiska områden som jag som någorlunda sci-fi intresserad tycker låter jättecoola:

- Robotik: Här finns ju inte bara fabriksrobotar utan också såna där robotar Japan är kända för. Och även om jag inte väljer att gå in i robotik kommer det alltid finnas möjlighet att bygga battlebots som maskinteknisk hobby.

- Rymd: Här finns det inte bara jobb med uppgifter som att hjälpa konstruera planetutforskande robotar och andra saker som åker upp i rymden i forskningssyfte. Jag läste på Reddit en tråd där ett team från ett företag som tänker exploatera asteroider svarade på frågor. Det handlar inte bara om att gräva ut metaller som Platina, som är sällsynta på Jorden, utan också om att extrahera vatten. Det är så dyrt att skjuta upp saker upp i rymden, så om vi kunde få en hel del saker från rymden skulle vi ta ett kliv framåt. De snackade då också om en väldigt framtida industri där man konstruerar lite mer komplexa saker i rymden av rymdmaterial.

- Biomechanical: Proteser och exoskelett!!!

- Från prototyp till produkt: När Google Goggles först designades uppfyllda de alla krav, men de var helt osäljbara. Prototypen var stor och klumpig - det var ju en prototyp så klart. Då var ju ingenjörerna tvungna att designa om den så att den skulle kunna säljas och produceras i industriell skala. Nu skulle maskintekniker kanske inte i detta specifika fall kunna bidra med mycket, men man kan ju plugga Industriell Produktion och på så sätt vara med i just det ledet, vara där i framkanten.

Lite överdrivna/naiva drömmar från mitt håll kanske, men det faktum att det finns "Mechanical Engineers" på företag och organisationer som verkar i dessa fält gör mig hoppfull.
Senast redigerad av vanderay 2013-07-11 kl. 00:31.
Citera
2013-07-11, 00:32
Medlem
Har sökt tekniskt basår i Luleå och Malmö med 1,3 HP. Tyvärr blev det en sen anmälan på Luleå så jag lär väl inte komma in där, men ett år till hemma i Malmö ska jag nog klara av.
Citera
2013-07-11, 01:04
Medlem
baldersballe1s avatar
Civilingenjör med Bred Ingång i Karlstad. Har 20,7 i poäng så jag kommer in med god marginal. Man är garanterad bostad förutsatt att man kommer in, och jag är rätt säker på att jag kommer lyckas hamna ungefär där jag vill.

Har bara positiva tankar inför det här!
Citera
2013-07-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Nåja. För de som bara läst till Matte B så är det inte hur lätt som helst. Men om man har matematiskt intresse så bör det inte vara ett större problem.
Även om man enbart läst Matte A & B bör det vara tillräckligt för att klara KVA utan några som helst problem. Problemet är snarare att den absoluta majoriteten av dessa individer saknar en förståelse om logiken bakom matematiken de läser och kan därmed inte tillämpa sina kunskaper i HP.
Citera
2013-07-11, 01:07
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
Även om man enbart läst Matte A & B bör det vara tillräckligt för att klara KVA utan några som helst problem. Problemet är snarare att den absoluta majoriteten av dessa individer saknar en förståelse om logiken bakom matematiken de läser och kan därmed inte tillämpa sina kunskaper i HP.

Ja exakt, därför räcker det inte enbart med att "ha gått gymnasiet" eftersom alla besitter inte dessa logiska färdigheter...
Citera
2013-07-11, 01:11
Medlem
Soulsurfers avatar
Till er som inte kommer in: http://youtu.be/gFoq8-Xszjs?t=6m7s

Bättre lycka nästa gång
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-11 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in