Herrgurka postade en sida vid sida-jämförande bild på fantomporträttet från dubbelmordet i Linköping och Varbergsmördaren:
http://image.bayimg.com/6fc8f0fc59e03fa04cbb71286f3c7d001c755314.jpg
Tänk killen till höger 9 år yngre, längre blondare hår (vilket han haft på andra - äldre - bilder som postats här i tråden) och något rundare 'pubertetsansiktsdrag'.
Alltså jag skulle inte kunna skapa en mer porträttlik fantombild
om så killen satt framför mig.
Sen de små faktumen att gärningsmännen i båda fallen helt oprovocerat och urskillningslöst attackerat människor så fort de påträffats. Med kniv. Som använts för att skära halsen av offren. Inte hugga i bålen eller sticka ursinnigt mot hela kroppen utan exakt samma handlingar.
Och morden skedde inte sent på kvällen/natten utan på morgonen/tidig förmiddag (kanske efter en sömnlös natt irrandes runt i en okänd stad). Exakt samma frånvaro av "motiv" och exakt samma ignorerande av upptäcksrisken.
I Linköpingsmorden är väl(?) teorin att kvinnan mördades för att hon bevittnade det första mordet på barnet. Eller så hade både hon och barnet den fruktansvärda oturen att hamna i mördarens väg. Precis som Varbergsmördaren som, när han väl "startat" (hamnat i dissociativt tillstånd, psykos, e.d.), attackerade samtliga människor han upptäckte i Varberg - inklusive poliserna som sköt ihjäl honom.
Och om nu
SKL inte totalsabbat sin DNA-databas finns alltså Linköpingsmördaren inte i polisens register. Och Varbergsmördaren är precis lika okänd för polisen.
Det kan säkert finnas två så förvillande lika knivmördare i Sverige men jag tror (och kanske snarare
hoppas) att Varbergspolisen sköt ihjäl Linköpingsmördaren.