Citat:
Fast inget av det där vet vi ju än. Det finns ju massor av free-to-play-spel där det tar så himla lång tid att skaffa saker i spelet att det i praktiken ändå är pay to win. Silkroad Online är ett bra exempel. Det är helt gratis att spela, men att grinda upp en gubbe till den nivå där man kan köra PvP tar hundratals timmar av konstant grindande om man inte köper 100% XP bonus och ett djur som kan plocka upp all loot (annars tar det dubbelt så lång tid att grinda XP), så den faktiska kostnaden blir runt $50/månad.*Alla skepp som man kan köpa nu kan man få tag på i spelet, vare sig det är att man kapar och tar över skeppet med våld, köper det för krediter, byter med sina vänner eller att man köper krediter för riktiga pengar och sedan köper skeppet.
*Micro transaktioner kommer dom att använda sig av men det är inte ett måste, du ska aldrig behöva betala riktiga pengar för att du MÅSTE få tag på det där skeppet, allt du kan köpa för riktiga pengar kan du tjäna ihop och köpa med ingame krediter.
*Micro transaktioner kommer dom att använda sig av men det är inte ett måste, du ska aldrig behöva betala riktiga pengar för att du MÅSTE få tag på det där skeppet, allt du kan köpa för riktiga pengar kan du tjäna ihop och köpa med ingame krediter.
Låt säga att man kan köpa ett större skepp för $20, men att det tar 50 timmars grindande i spelet för att tjäna ihop pengarna att köpa det, hur många tror du då kommer att spela 50 timmar, och hur många kommer att lätta på plånboken? De som har både jobb och familj kanske inte har tid att spela mer än någon timme per dag, det skulle i så fall ta nästan två månader att grinda ihop till det skeppet.
Jag tycker vi ska vara lite försiktiga med att mypa det här spelet för mycket. Jag tycker också att det verkar bli ett fantastiskt spel, men innan vi sett åtminstone en betaversion så tycker jag att man ska vara lite försiktig med att prata om hur spelet kommer att fungera.