Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-09, 09:54
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
http://www.blocket.se/ostergotland/Skoda_felicia_lxi_1_3_47815091.htm?ca=14&w=1
Men din fråga borde ligga under köpråd.
Den jag länkade till passar nog perfekt till en gubbe med nytaget körkort ingen rödljusracer, men tar dig lugnt från A till B.
Bor själv i ÖG o normalt sett håller jag mig borta från bilannonser från Norrköping. Ett tips är att inte köpa av invandrarna därifrån. De flesta är för jävliga att göra affär med.

Ps. Jag själv är gubbe i din ålder

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_Skoda_Felicia_1_6_48089126.htm?ca=14&w=1
Verkar värd att titta på liksom den Felicia som nämnts tidigare.
Tack för era förslag. Den första bilen som rekommenderades hade 16 tidigare ägare. Det låter ju väldigt mycket. Den andra hade sju ägare. En annan fråga som jag tänkte på: hur vet man att bilen fungerar? Många skriver att den är nybesiktigad för några månader sedan, men hur vet man att inga problem har uppstått efter att den genomgått besiktning?
Citera
2013-07-09, 10:38
Medlem
devafandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Tack för era förslag. Den första bilen som rekommenderades hade 16 tidigare ägare. Det låter ju väldigt mycket. Den andra hade sju ägare. En annan fråga som jag tänkte på: hur vet man att bilen fungerar? Många skriver att den är nybesiktigad för några månader sedan, men hur vet man att inga problem har uppstått efter att den genomgått besiktning?

Man kan aldrig veta ifall bilen är skit eller problemfri innan man har köpt den. Att den är besiktad nyligen brukar peka på att den inte är helt värdelös i alla fall. Känner du dig väldigt osäker på att du klarar av att bedöma en bils skick så föreslår jag att du antingen tar med dig en kompis som kan eller att du avtalar tid hos en mekaniker som kan gå igenom bilen för en summa.

Annars så finns det väldigt många guider på hur man går igenom en begagnad bil på nätet.
Citera
2013-07-09, 15:03
Medlem
Elspermelinos avatar
Ska kolla och provköra denna V50 idag

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_2_0d_Summum_Nyservad_Kamkedja_47911498.h tm?ca=11&w=1

Reagerar på att det står nyservad kamkedja. Kamkedja ska väl inte behöva servas?
Citera
2013-07-09, 15:23
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
När man är nere på 5-10k kronor för en körklar bil får man kallt räkna med att bilen man köper
kräver lite reparationer. Likaså kan man inte räkna med 1ägare och toppskick.
Den gröna Skodan har 7 ägare men flera av dem kan vara bilhandlare och dessutom
är den 15 år gammal så det är inte alarmerande.

När det gäller om bilen fungerar så får man helt enkelt provköra och kolla
så att allt funkar tillfredsställande. Det bästa är om man har med sig någon
med erfarenhet av gamla bilar. Eller ännu bättre: Man skrapar ihop pengar och
köper något nyare med garanti.
Citera
2013-07-09, 19:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elspermelino

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_2_0d_Summum_Nyservad_Kamkedja_47911498.h tm?ca=11&w=1

Reagerar på att det står nyservad kamkedja. Kamkedja ska väl inte behöva servas?

Nyservad, har kamkedja.

Förmodligen. Är ju uppenbart att lite komma tecken hade varit på sin plats i den raden.

Sedan längre ned står det ju "kamkedja (billiga service)". Gissar på att det inom parantes är felplaceras och ska stå efter "Ny servad".

Fråga om du är orolig men blir ju såklart lite fel ibland.
Senast redigerad av Bbobi 2013-07-09 kl. 19:33.
Citera
2013-07-09, 21:12
Medlem
Citat:

Jag reagerar på att säljaren inte kan svenska felfritt.
Citera
2013-07-09, 22:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen

Du menar för att bilhandel inte är en brach där invandrare normalt sett är väletablerade?
Citera
2013-07-10, 13:51
Medlem
Elspermelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nyservad, har kamkedja.

Förmodligen. Är ju uppenbart att lite komma tecken hade varit på sin plats i den raden.

Sedan längre ned står det ju "kamkedja (billiga service)". Gissar på att det inom parantes är felplaceras och ska stå efter "Ny servad".

Fråga om du är orolig men blir ju såklart lite fel ibland.
Yes. det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Ja tyvärr är säljaren invandrare. Kan inte ett skit om bilen. Har varit där 2 ggr, provkörde den igår.

1. Bilen har gått 15 700 mil inte under 15 000 som annonsen säger
2. Nyserverad är den inte. Den servades för cirka 1500mil sedan.
3. Är inte SUMMON paketet. Förra ägaren (som jag pratade med). Har gjort tillägg så som skinnklädsel etc.
4. Ej nyskick. Finns repor och vindrutan har en spricka.
5. Inga vinterdäck

Bilen i sig är det inget fel på. Har ringt och pratat med förra ägare som berättade att bilen har gått jättebra för henne. Hon sålde den i Juni till nån bilhandlare. Jag kommer med största sannolikhet köpa bilen idag.
Citera
2013-07-10, 15:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Yes. det stämmer.

Ja tyvärr är säljaren invandrare. Kan inte ett skit om bilen. Har varit där 2 ggr, provkörde den igår.

1. Bilen har gått 15 700 mil inte under 15 000 som annonsen säger
2. Nyserverad är den inte. Den servades för cirka 1500mil sedan.
3. Är inte SUMMON paketet. Förra ägaren (som jag pratade med). Har gjort tillägg så som skinnklädsel etc.
4. Ej nyskick. Finns repor och vindrutan har en spricka.
5. Inga vinterdäck

Bilen i sig är det inget fel på. Har ringt och pratat med förra ägare som berättade att bilen har gått jättebra för henne. Hon sålde den i Juni till nån bilhandlare. Jag kommer med största sannolikhet köpa bilen idag.

Motorn är en d4204t och den har kamrem.
Citera
2013-07-10, 15:39
Medlem
Elspermelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Hur ser du det?
Citera
2013-07-10, 17:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hur ser du det?

På effekten som anges i annonsen samt att 2 liters dieslar till denna årsmodell i regel har den motorn. Men man ju iofs aldrig vara helt säker på vilken motor som sitter i bilen.
Citera
2013-07-10, 17:43
Medlem
Citat:

Citat:
Hur ser du det?

Citat:
På effekten som anges i annonsen samt att 2 liters dieslar till denna årsmodell i regel har den motorn. Men man ju iofs aldrig vara helt säker på vilken motor som sitter i bilen.

Rätt,denna har kamrem och har bytesintervall 24000mil/10år vilket som inträffar först.
Det är både kamrem och kedja på V50,beroende på motoralternativ.Man tycker ju att en bilhandlare ska veta detta.

Men låt inte det sätta käppar i hjulet nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in