2013-07-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Tack. Kan det hända vem som helst eller endast "speciella" typer?
Jag menar, kan den snällaste människan i världen döda någon pga droger/alkohol, eller man måste ha något fel i hjärnan då?
Det ar komplicerat, vissa droger som cannabis sags kunna utlösa latenta psykoser. Medans andra droger som scopolamine (ytterst ovanlig) har som enda rus att göra dig till en lattpaverkad zombie. Pa den sistnamnda skulle du hjalpa dina ranare bara ut grejerna i bilen bara de ber dig, med ett leende pa lapparna dessutom.

Men de vanliga "mainstream" drogerna gör inte alla galna, tvartom ar de flesta brukarna helt harmlösa. Oftast ar det en kombination daligt psyke + en coctail av droger som ligger bakom sant har, det ar sallan en helt vanlig person blir sahar enbart pga drogen. Men det ar ingen omöjlighet.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-07-09 kl. 18:01.
Citera
2013-07-09, 17:57
Medlem
karlinges avatar
En fråga, bodde han ihop med sin mamma? Hon står skriven på hans adress eller tvärtom.

Kanske var det likt Breiviks moder (eller Mijailo Mijailovic om man så vill) att hon såg sonen bli sämre och konstigare men kunde inte förmå sig att få in honom på psyket och bara vill skydda honom? Hon har ju inte heller uttalat sig och vill mest bara gömma och glömma.

.
Citera
2013-07-09, 18:01
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Faktum är att jag är väldigt väck när det gäller droger då varken jag eller någon i min närhet
nyttjar sådant.
Tack för ditt trevliga svar.

Jag tycker benzo eller Roppar låter troligt.
Hade en vän för runt 8 år sen som brukade rohypnol alt. benzo, en natt gick han och rånade en kiosk med kniv , utan maskering, vaknade upp på en garage infart för att senare bli gripen av polis utan att ha något minne av det inträffade.
I ett annat tillfälle slog han sönder hela sin lägenhet med en golfklubba medan jag satt i soffan och skyddade mig med en kudde. ( ) . I dessa fall är jag ganska säker på att det var endast piller och hasch inblandat. Om man lägger till att GM antas ha druckit alkohol tycker jag att det låter väldigt rimligt att det är just benzo/rohypnol som är inblandat och kan ha triggat beteendet.
Men ingen ide att spekulera í det antar jag, bara vänta och se.
Citera
2013-07-09, 18:03
Medlem
MIBRs avatar
Hitta bara en bild på GM, när han har en face-switch.. Finns det fler?
Citera
2013-07-09, 18:06
Medlem
kramkalass avatar
Citat:
Tack. Kan det hända vem som helst eller endast "speciella" typer?
Jag menar, kan den snällaste människan i världen döda någon pga droger/alkohol, eller man måste ha något fel i hjärnan då?

Det kan hända vem som helst, genom olika mekanismer för hur en viss drog leder till psykos.

Läs till exempel i MDPV-trådarna om hur paranoid man blir vid överdosering av centralstimulerande. Dessa droger ger ökad stimulering i dom system som skapar rädsla och varnar oss för faror så överdos leder till upplevelsen av att alla är ute efter en. Då vill man hugga otäckingarna med kniv för att skydda sig själv.
Citera
2013-07-09, 18:07
Medlem
Återigen: Droger är inget huvudspår när sådant här händer. Det är däremot psykisk ohälsa. Om alla som tog droger skulle mörda urskillingslöst skulle det hända sådana här saker dagligen.

Att människor debuterar i psykoser av typen paranoia är däremot inte lika vanligt och det är ännu mer ovanligt att dessa personer dödar urskillingslöst.

Tänk lite . . . .
Citera
2013-07-09, 18:08
Medlem
Sternococktails avatar
Om GM också var skyldig till dubbelmordet i Linköping så blir det snart klarlagt - för så vitt jag minns hade man säkrat DNA i det fallet.

Om några år är det risk för att vi får läsa om liknande brott i samband med den s.k. "kattmördaren" från Göteborg, för enligt GP så 1. ville han egentligen mörda kvinnor, och 2. så kände han sig bättre psykiskt efter varje gång han dödat en katt. Och 3., han lär väl bara få högst något år av tittande på TV-filmer och spelande av datorspel, och är därmed snart ute igen?

GM:s klubb har i alla fall inte kommenterat på sin hemsida. Kollade då deras FB, och blev en aning förvånad av att läsa saker som: "Vi tackar varberg[sic] för allting det har varit super kul [deras sär skrivning] att vara här och alltid lika proffsigt!" Tycker det känns lite kusligt att kampsportare tycker att detta var "super kul". Men det är kanske T (trams) och OT? Liksom parallellen med "vitsen" "Men bortsett från det, fru Lincoln, vad tyckte ni och själva pjäsen?"

Kommentarerna var i samma stil, men en var väl lite mer relevant än de andra:"Men alla 5 va sjukt grymma!". På pricken, både sjukt och grymt.

P.S: ("Principfråga") Räknas GM som GM eller bara ss 'den misstänkte'? Han är ju inte dömd! Enligt vilka kriterier får man kalla en GM för GM före dom, och när ska man benämnda honom som 'misstänkt'?

P.P.S: ("Policyfråga") Hur förkortas Facebook resp. Flashback här? Var inte Flashback först ute på Nätet?
Citera
2013-07-09, 18:20
Medlem
kan det vara så att GM har proppat i sig sömntabletter sent på natten/morgonkvisten, men sedan blivit uppväckt eller helt enkelt skitit i att sova? Då kan man väl få hallucinationer av olika slag?

Låter lite väl dramatiskt att det skulle ha gjort att han börjar mörda folk, men ja..
Citera
2013-07-09, 18:30
Medlem
lasse-anabolas avatar
Detta kanske har avhandlats tidigare i tråden, ursäkta i så fall.

Har studerat filmen där GM blir skjuten. Han ser inte särskilt skadad ut när han grips.

Visst sköts han i buken? Antagligen dog han då av inre blödningar, men borde han inte ha påverkats mer av skottet än vad som framgår på filmen. Läste någonstans att polisen till och med fick brotta ner honom. Dessutom fick han vård omedelbart, så för mig är det lite av ett mysterium att han ens avled.
Citera
2013-07-09, 18:51
Medlem
Grandiosos avatar
Från igår:

Citat:
Samtidigt sörjer familjen den 24-årige mannen, som beskrivs som en snäll kille med framtidsplaner. Nyligen lade han ut en exklusiv klocka till försäljning på Blocket. Det önskade priset var cirka 10 000 kronor.

Expressen var under måndagen i kontakt med ett flertal vänner och släktingar till mannen, som alla är chockade över hur den kampsportsintresserade killen kunde genomföra vansinnesdåden.

- Vi sågs nyligen. Då mådde han bra, vi hade skitkul. Han var inte ledsen eller något alls då, säger en barndomsvän.

http://www.expressen.se/gt/gatan-om-mordaren-i-varberg-fortsatt-olost/
Citera
2013-07-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-anabola
Detta kanske har avhandlats tidigare i tråden, ursäkta i så fall.

Har studerat filmen där GM blir skjuten. Han ser inte särskilt skadad ut när han grips.

Visst sköts han i buken? Antagligen dog han då av inre blödningar, men borde han inte ha påverkats mer av skottet än vad som framgår på filmen. Läste någonstans att polisen till och med fick brotta ner honom. Dessutom fick han vård omedelbart, så för mig är det lite av ett mysterium att han ens avled.

Polisen använder hålspetsammunition som expanderar då den träffar målet, vilket kan orsaka stora inre skador. Antar att det är för att kulan inte ska gå igenom målet och träffa någon annan person.
Om han nu var påverkad av droger, och i samband med att han blir skjuten, så lär det ju strömma adrenalin, så kanske han inte påverkades alls mycket av skotten utan inte kände mycket smärta alls.
Citera
2013-07-09, 19:12
Medlem
H.E.L.s avatar
Har tagit roppar och alkohol vilket gett skum fylla. Tror mer på det än benzo och alkohol. Blev i o f s jävligt skev på en näve effedrintabletter och sprit med.

Kan ju vara så enkelt att han blivit speitförgiftad och fått hallisar.
"Jag ska hjälpa dig" innebär kanske att han ville befria personerna från något. Typ såg alla som zombies eller monster. Varit med om det också men haft vänner som brottet ner mig som tur är. För i det läget så är allt verkligt.
Det är ju värre om du får hallisar av sprit än om du tagit någon drog som ger hallisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in