Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det spelar ingen roll om Zarrinkoob påstått något sådant i sitt verk eller inte!!! "The Arab Conquest of Iran and Its Aftermath" är baserad på "Tarikhe Iran Baed az Islam", förstår du inte det? Att något baseras på något annat verk. Vill du att jag ska komma med exempel? "Fathe arab dar Iran" baseras mest på samma del i boken som heter "arab dar Iran" del 4, man kan säga att det är utvalda delar fast på engelska. Vill du veta mer ska du läsa hans bok på persiska som är ett mer omfattande verk.
Som jag skrev, du har inga bevis som vanligt, bara antaganden. "The Arab Conquest of Iran and Its Aftermath" står som ett självständigt verk då Zarrinkoob inte framfört något annat. Den skrevs 1975 som en del i "The Cambridge History of Iran". Att vissa verk innehåller liknande delar innebär inte att de baseras på varandra. Zarrinkoobs "Do Gharn Sokoot" innehåller också liknande delar som "The Arab Conquest.." men det innebär inte att de baseras på varandra.
Citat:
Nej även om du hittar att någon refererat med Ejtenaab så betyder det inte att det är korrekt.. Jag skrev att många slarvar, ska man vara korrekt så ska man skriva, kudak, kitab, Sadiq Hidayat, Tarikh i..
gh och q slarvas en hel del med.. även så med O,AE,U..
Många lägger inte märke till detta men i "stavning" bör man skriva så..
gh och q slarvas en hel del med.. även så med O,AE,U..
Många lägger inte märke till detta men i "stavning" bör man skriva så..
Du läste inte referensen pajas. Den refererar till ett verk. EjtenAb är korrekt och överensstämmer med den persiska stavningen. Det varken skrivs eller uttalas ijtinab på persiska.
Citat:
Observera dopeman.. Abu Bakr ville inte ha någon militär konfrontation med Iranier då han beordrade Khalid..han ville bara ha en Amir för konverterade muslimerna i enlighet med Zarrinkoob och att Khalid skulle bekämpa Riddah. En annan sak som du verkar ha missförstått är Muthannas historia.. Muthanna blev inte muslim förrän i slutet av Riddah kriget.. om du läser din egen källa..
Jag har aldrig påstått att Muthanna blev muslim innan Ridda krigen, det är i sig irrelevant. Muthanna blev muslim då han sökte Abu Bakrs skydd och stod inför valet att ansluta sig till sassaniderna eller muslimerna som expanderade. Det stämmer att Abu Bakr inte ville ha en direkt militär konfrontation, denna konfrontation kom senare när Khalids trupper befann sig i sassanidiskt territorium och redan orsakat mycket förstörelse. Jag har presenterat det Zarrinkoob framfört och det är inget du kan invända mot med ditt svammel:
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Muthanna sökte skydd från sassaniderna och detta framgår tydligt vilket jag redan bevisat.
Vidare skiljer Zarrinkoob mellan Ridda krigen och det senare mot sassaniderna.
http://www.ladda-upp.se/bilder/smjvmwtxqxppvo/Det du tar upp innan "were faced with the choice" berör vilka val som Muthanna stod inför. Men Zarrinkoob bekräftar sedan att Muthanna anslöt sig till muslimerna "in order to ensure a greater measure of immunity in their inroads on Iranian territory". Det var alltså Muthannas konflikt med sassaniderna och muslimernas militära framgångar som ledde till att Muthanna anslöt sig till Abu Bakr. Muslimernas militära framgångar gjorde det möjligt för Muthanna att söka deras skydd. Det är inget du kan förneka eller manipulera då det framgår med tydlighet och bekräftas av historiker som Donner.
For generations they had regarded the desert areas adjoining the scene of their activities as their natural refuge. Their custom was to seek asylum from the Persians in flight towards the desert and among their fellow-Arabs. Consequently it was with the latter that they now chose to ally themselves, in order to ensure a greater measure of immunity in their inroads on Iranian territory, freed from the threat of attack from behind. Thus Muthanna b. Haritha betook himself to Medina, submitting to Islam and the caliph.
Vidare skiljer Zarrinkoob mellan Ridda krigen och det senare mot sassaniderna.
The end of the Ridda wars left the Arabs poised for Holy War for the sake of Islam, ready to challenge even Byzantium and Iran.Rörande Abu Bakrs order skriver Zarrinkoob att Khalid blev "dispatched to take charge of the campaign in Iraq". I stycket innan framgår det att syftet med kampanjen var att "sprida Islam" vilket Muthanna ville organisera sin stam för. Abu Bakr kunde dock inte förlita denna uppgift helt till Muthanna utan han fick istället assistera Khalid i kampanjen.
Thus Muthanna b. Haritha betook himself to Medina, submitting to Islam and the caliph. Furthermore, he sought the caliph's recognition of him as rightful leader of his people, whom he would bring with him to Islam, to organize them for a campaign into the Sawad of Iraq to spread Islam, ostensibly among the Arabs and Christian Nabataeans residing there. Abu Bakr issued a decree to this effect. Muthanna returned to Khaffan and summoned his followers to the Faith. His choice of alignment with the Muslims resulted in his gaining the allegiance of practically all the Arabs engaged in raids on the populous and cultivated Iranian frontier. The caliph, however, could not place all his confidence in the operations of the new convert. Khalid b. al-Walid, the same whom the Prophet had awarded the title "The Sword of God", and in whom the caliph had implicit confidence, was immediately despatched to take charge of the campaign in 'Iraq, while Muthanna was ordered to accept his command and in all ways assist himHär har vi anledningen till att Khalid befann sig i Irak, på Abu Bakrs order.
Citat:
Än så länge ser vi inget som tyder på att enligt dig "tunga" historiker avfärdar något förutom att du stup i kvarten tillägger draveln.
Du kan försöka så gott det går men du kan tyvärr inte trolla bort det historiker framfört
. Jag citerar det jag skrivit tidigare med hänvisning till vad historikerna presenterat.
Citat:
Pourshariati förklarar att iranierna intog en defensiv ställning mot de inkräktande araberna.
Pourshariati: "The defensive war efforts of the Iranians against the encroaching Arab armies, and what we believe to be the chronology of the first phase of the Arab conquest of Iraq"
Citat:
Donner bekräftar att det var en offensiv aktion från muslimernas sida.
Donner: "It is true that the Muslims led by Khilid b. al-Walid and later commanders received significant support from tribesmen of the B. Shayban in their conquest offensives against the Persians"
Citat:
Morony menar att det inte finns några bevis för att sassaniderna startade ett anfall
Morony: Your first version is pretty much what I would say, although I think the momentum of the Ridda Wars in Arabia carried them into Sasanian territory in Oman and Bahrayn. There is no evidence that I know of the Persians starting the war.
Citat:
Ingen har påstått att det endast är Zarrinkoob som studerat sassaniderna..Men du har en slags "komplex" för namn och "tunga histoiker".. Du är mer tagen av namn än innehållet du presenterar.
Jag är inte här för att diskutera massa skrivbordskomplex med dig.. håll dig till ämnet istället..
Jag är inte här för att diskutera massa skrivbordskomplex med dig.. håll dig till ämnet istället..
Historia är ett ämne som studeras och dokumenteras av historiker. Deras slutsatser bygger på de primära källor som finns till hands. Dina slutsatser baseras på propaganda utan historiskt stöd. Genom olika antaganden och manipulationer försöker du konstruera vissa händelser. Jag har både presenterat innehållet och deras slutsatser. Seriösa historiker som forskat kring sassanidernas historia avfärdar helt enkelt ditt trams, i ren desperation börjar du tjura om "komplex".
Citat:
Morony skriver ingenting om framgångar.. lägg inte till saker. Han (det är inte ens hans formulering) menar att Riddah kriget var den främsta orsaken "drivkraften" som ledde till att dessa fördes in på sassanidiskt territorium.. Jag håller med .. men VILKA som startade konflikten blir intressant att analysera i Riddah kriget eftersom vi då diskuterar en upptrappning..
Dessutom är det inte Morony som har skrivit denna formulering..Det var därför jag tvekade gällande hans ställningstaganden som enligt dig framkommer i ett mail..
Dessutom är det inte Morony som har skrivit denna formulering..Det var därför jag tvekade gällande hans ställningstaganden som enligt dig framkommer i ett mail..
Det är Moronys formulering och jag har bifogat bildbevis ditt troll. Tvekar du är det bara att mejla Morony och fråga. Morony har inte påstått något om "Ridda verksamhet" i Irak, tvärtom delar han versionen jag presenterade och menar att perserna inte startade denna konflikt.
http://www.ladda-upp.se/bilder/fzafebmkxyuorx/