Citat:
Ursprungligen postat av
karlinge
När man läser detta mår man lite bra över att fanskapet sköts ihjäl. Han hann förstöra 3 liv och sluta 1, så alla hans "vänner" kan bara sluta försvara WT't.
Låt sanningen komma fram nu bara, och kör dna't mot Linköping så snart ni bara kan.
.
Intressant! När jag läser om händelsen tänker jag, vilken tragik! Alla är offer! Tankarna förs till en person som mår mycket dåligt och hade behövt vård, kanske redan långt innan detta skedde.
Tankarna förs till ett välfärdssamhälle som har kollapsat; där var man får klara sig bäst hon kan. Sjukvården går på kryckor och istället för att lösa problemen flyttas kostnader från den ena instansen till den andra. Allt för statistikens skull!
Värst drabbad är psyk och missbruks -vården vilket ökar belastningen på den redan hårt eftersatta sjukvården. För det är där många hamnar till slut! Om de inte har "tur" och hamnar inom kriminalvården först. Många dör också såklart!
Nu kanske det inte fanns några varningssignaler? Kanske kom det från klar himmel? Kanske var det en väldigt sjuk människa? Kanske hade han inte sökt vård för psykisk ohälsa innan detta skedde? Kanske var han själv del -ansvarig i och med att han hade tagit droger? I vilket fall som helst tycker jag hela historian är tragisk!
Det finns även anhöriga till gärningsmannen som sörjer! Klart som korvspad att hans vänner och anhöriga som känner hans "friska jag", försvarar honom! Han är trots allt ostraffad och uppenbarligen har något gått riktigt snett i hans huvud. Eftersom han är ostraffad känner nog de flesta hans "friska jag."?
Samhället ska inte behöva vara såhär och det blir inte bättre av ett "rätt åt honom", "skyll dig själv" -tänk. Tvärtom! Det leder till ett ännu hårdare samhällsklimat.
Vart tog de förebyggande tankarna vägen? Slipper vi fler, nya vansinnesdåd om vi skjuter förövaren i varje enskilt fall? De flesta som utför vansinnesdåd utför dem, såvitt jag känner till, generellt sätt endast en gång. Vi måste tänka förebyggande och vårdande. Målsättningen ska inga fler vansinnesdåd ska ske.
P.s. Missförstå inte min ståndpunkt och tro att jag är emot straff för brott eller dy. Det är jag inte! Det jag talar om är vård och förebyggande. Ett välfärdssamhälle med skyddsnät! De som utför brott måste ändå straffas, eller vid behov, vårdas, tills de är friska.