2013-07-08, 20:39
Medlem
RobertoSavianos avatar
"SouthSide Muaythai
Yesterday via mobile
2 vinster 2 förluster 1 lika!

Vi tackar varberg för allting det har varit super kul att vara här och alltid lika proffsigt!

Tusen tack!"

Sjukt att skriva så när en av deras medlemmar/forna medlemmar knivhuggit folk och sedan bragts om livet.
Citera
2013-07-08, 20:40
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag kan tänka mig att det långt inne i hans förvirrade hjärna kan ha funnits en insikt om att det han gjort var fel och att han ville att polisen skulle skjuta honom som straff. Dvs han hade empati med offren och deras anhöriga och om han dog skulle de sistnämnda få sin hämnd. Öga för öga, tand för tand.

Lägg av. Empati för offren? Han går mot poliserna med en kniv i handen. Varför skulle han i det läget tänka; -skjut mej så jag får sona mitt brott, jag drabbas av plötslig empati för det personer jag helt rått och vansinnigt stuckit kniven i. Så skjut mej.

Karljäveln hade tappat fotfästet i verkligheten. Han trodde förmodligen att han var odödlig. Sannolikt var han psykotisk. Sannolikt så hade han röster i huvudet och hallucinerade och var i ett tillstånd av affekt att han inte tänkte rationellt.

Men empati, nej.
Citera
2013-07-08, 20:41
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Sjukt att skriva så när en av deras medlemmar/forna medlemmar knivhuggit folk och sedan bragts om livet.

Exakt det jag menar.
Citera
2013-07-08, 20:42
Medlem
Citat:
Det känns som att de som tillhör klubben går in här och frånsäger sig ansvaret, då det tidigt i den här tråden kom ut att klubben var väldigt rädda att deras namn skulle komma ut i och med att han var där med dem.
Ansvaret för vad?
Citera
2013-07-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag kan tänka mig att det långt inne i hans förvirrade hjärna kan ha funnits en insikt om att det han gjort var fel och att han ville att polisen skulle skjuta honom som straff. Dvs han hade empati med offren och deras anhöriga och om han dog skulle de sistnämnda få sin hämnd. Öga för öga, tand för tand.
OM han nu skrek det, tror jag inte att det hade med offren att göra. Om han ångrade sina impulsiva "mord" skulle han säkert i stridens hetta ha skrikit typ: "Jag ville inte!", "Jag är ledsen!" eller "Skjut mig då!".
Empati används sällan i vardagen och jag tycker att det känns som något som ligger längre tillbaka i tiden. T.ex. om flickvännen kallat honom empatilös...
Jag tror heller inte att han ville dö innan han såg polisen med höjda vapen.
Citera
2013-07-08, 20:45
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
När man läser detta mår man lite bra över att fanskapet sköts ihjäl. Han hann förstöra 3 liv och sluta 1, så alla hans "vänner" kan bara sluta försvara WT't.

Låt sanningen komma fram nu bara, och kör dna't mot Linköping så snart ni bara kan.

.

Intressant! När jag läser om händelsen tänker jag, vilken tragik! Alla är offer! Tankarna förs till en person som mår mycket dåligt och hade behövt vård, kanske redan långt innan detta skedde.

Tankarna förs till ett välfärdssamhälle som har kollapsat; där var man får klara sig bäst hon kan. Sjukvården går på kryckor och istället för att lösa problemen flyttas kostnader från den ena instansen till den andra. Allt för statistikens skull!

Värst drabbad är psyk och missbruks -vården vilket ökar belastningen på den redan hårt eftersatta sjukvården. För det är där många hamnar till slut! Om de inte har "tur" och hamnar inom kriminalvården först. Många dör också såklart!

Nu kanske det inte fanns några varningssignaler? Kanske kom det från klar himmel? Kanske var det en väldigt sjuk människa? Kanske hade han inte sökt vård för psykisk ohälsa innan detta skedde? Kanske var han själv del -ansvarig i och med att han hade tagit droger? I vilket fall som helst tycker jag hela historian är tragisk!

Det finns även anhöriga till gärningsmannen som sörjer! Klart som korvspad att hans vänner och anhöriga som känner hans "friska jag", försvarar honom! Han är trots allt ostraffad och uppenbarligen har något gått riktigt snett i hans huvud. Eftersom han är ostraffad känner nog de flesta hans "friska jag."?

Samhället ska inte behöva vara såhär och det blir inte bättre av ett "rätt åt honom", "skyll dig själv" -tänk. Tvärtom! Det leder till ett ännu hårdare samhällsklimat.

Vart tog de förebyggande tankarna vägen? Slipper vi fler, nya vansinnesdåd om vi skjuter förövaren i varje enskilt fall? De flesta som utför vansinnesdåd utför dem, såvitt jag känner till, generellt sätt endast en gång. Vi måste tänka förebyggande och vårdande. Målsättningen ska inga fler vansinnesdåd ska ske.

P.s. Missförstå inte min ståndpunkt och tro att jag är emot straff för brott eller dy. Det är jag inte! Det jag talar om är vård och förebyggande. Ett välfärdssamhälle med skyddsnät! De som utför brott måste ändå straffas, eller vid behov, vårdas, tills de är friska.
Senast redigerad av Midnight 2013-07-08 kl. 20:48.
Citera
2013-07-08, 20:49
Medlem
Citat:
"SouthSide Muaythai
Yesterday via mobile
2 vinster 2 förluster 1 lika!

Vi tackar varberg för allting det har varit super kul att vara här och alltid lika proffsigt!

Tusen tack!"

Vad ska de skriva då?
"Förlåt Varberg, för det nån som var nära vår klubb, gjorde."
Citera
2013-07-08, 20:50
Medlem
mediatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Vad vill du att de ska säga? Han var säkert en kamrat med de flesta sedan många år. Vad skulle du själv sagt om en av dina mångåriga kompisar mördade någon?

Vad hade du sagt om en mångårig kompis gick och dog?
Att han dog som en rå mördare betyder inte att han har varit en sådan i alla sina 24 år.
Tycker fortfarande inte att det hade varit fel av SSMT att kommentera händelsen, hur de än hade valt att göra det.
Citera
2013-07-08, 20:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Med plåster och bandage i ansiktet och på halsen kom den knivskurne 18-åringen hem kvart över tre på måndagseftermiddagen.

Han var blek men såg i övrigt ganska pigg ut.
Varken han eller hans mamma ville uttala sig men pratade med en granne som hälsade 18-åringen välkommen hem.

Knivdramat - minut för minut

09:58 Polisen får ett larm om att en man beter sig ”psykotiskt” på Boråsgatan i Varberg. Någon står utanför en dörr och försöker ta sig in i bostaden. Polisen misstänker att händelsen har koppling till de senare knivattackerna.

10:01 En person ringer 112 och berättar att de hittat en knivskuren man i parkområdet vid Gamla Kyrkbacken. Mannen är född 1970 och bedöms vara allvarligt skadad. Polisen är snabbt på plats då polisstationen ligger i närheten.

11:05 Vittnet Harry brottas ned av polis utanför en uppgång på Lilla drottninggatan. Han släpps efter några minuter och uppmanas att gå in och låsa dörren. På bilden sitter Harry tillsammans med Carina och hunden Zorro.

11:16 Ännu ett larm om en knivskuren person kommer in till polisen. Den här gången en ung man född 1995 på Lilla drottninggatan. Nu dirigerar polisen samtliga lediga patruller i länet till Varberg. När polisen söker igenom bostäder i området hittar de ytterligare en knivskuren person, en 84-årig kvinna. Hon dödförklaras på plats.

11:18 Den knivbeväpnade 24-åringen klättrar ut från en balkong och ner på Lilla drottninggatan. Polisen skriker åt honom att släppa kniven och skjuter tre varningsskott.

11:19 När 24-åringen fortsätter att gå emot poliserna skjuter de honom i benet. En filmupptagning visar hur mannen kryper vidare mot poliserna med kniven i hand. Då avlossar de ytterligare ett skott och mannen sjunker ihop. En polis slår sedan 24-åringen med batong och trycker till honom med foten. Hans kollega ser enligt filmen ut att spreja något i ansiktet på knivmannen.

12:25
Knivmannen dödförklaras på Varbergs sjukhus där han har opererats för sina skottskador. De två knivskurna männen vårdas på sjukhusets intensivvårdsavdelning. Deras skador betecknas inte som livshotande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17098766.ab
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-08 kl. 20:53.
Citera
2013-07-08, 20:54
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Lägg av. Empati för offren? Han går mot poliserna med en kniv i handen. Varför skulle han i det läget tänka; -skjut mej så jag får sona mitt brott, jag drabbas av plötslig empati för det personer jag helt rått och vansinnigt stuckit kniven i. Så skjut mej.

Karljäveln hade tappat fotfästet i verkligheten. Han trodde förmodligen att han var odödlig. Sannolikt var han psykotisk. Sannolikt så hade han röster i huvudet och hallucinerade och var i ett tillstånd av affekt att han inte tänkte rationellt.

Men empati, nej.

Jag kanske borde ha skrivit "empati". Det jag menade var väl snarare att en känsla för rätt och fel kan ha funnits någonstans i hans kokande hjärna och att han därför började skrika om empati, även om det var fel uttryck.
Citera
2013-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Vad ska de skriva då?
"Förlåt Varberg, för det nån som var nära vår klubb, gjorde."

De hade helt klart kunnat formulera sig bättre. Att skriva att det varit super kul i Varberg låter helt empatilöst under de rådande omständigheterna.
Citera
2013-07-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediatric
Vad hade du sagt om en mångårig kompis gick och dog?
Att han dog som en rå mördare betyder inte att han har varit en sådan i alla sina 24 år.
Tycker fortfarande inte att det hade varit fel av SSMT att kommentera händelsen, hur de än hade valt att göra det.
Men hur ska de kommentera det? Som klubb? Som medlem? Som ledare? Som samhällsmedborgare?
Att DU vill att de ska kommentera är ju av ren nyfikenhet. Ska de säga att de sett tendenser? Ska de säga att han var en mönsterelev? Om de tar emot idioter med tendenser lär det skada klubben, om de tar emot psykon utan att märka det lär de skada klubben.
Klubben har gjort det enda rätta - att tiga. Tycker att det är jävligt strongt av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in