2013-07-04, 19:14
Medlem
Centuriaes avatar
Har fått en bostad från Heimstaden med inflyttning den första september. Vet någon när nollningen och välkomstgrejs startar på universitet? Är det i samband med terminstarten (andra september)? Kan jag vara lugn med min inflyttning den första september? Det hade varit bra att veta redan nu ifall jag måste skaffa ett provisoriskt boende.
Citera
2013-07-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centuriae
Har fått en bostad från Heimstaden med inflyttning den första september. Vet någon när nollningen och välkomstgrejs startar på universitet? Är det i samband med terminstarten (andra september)? Kan jag vara lugn med min inflyttning den första september? Det hade varit bra att veta redan nu ifall jag måste skaffa ett provisoriskt boende.

Det beror lite på vad du skall studera. Tidigare (2004) så var det så att vissa program (civilingenjör) började med dessa grejer upp till 2 veckor innan första riktiga studiedag. Detta har förändrats något över tiden. Om du inte kan vänta tills du är antagen då du får denna informationen (du får tiden för uppropet på kursen/programmet) så försöker du ta reda på vad den studentorganisation heter som är kopplad till det du skall läsa. Exempelvis Uppsala ekonomerna eller Uppsala tekonolog och naturvetarkår. Alla dessa grupper har hemsidor med en kontaktperson. Denna personen vet garanterat när dessa mottagningar börjar.
Citera
2013-07-08, 13:20
Medlem
m0ffins avatar
Vill klargöra från sist jag var här: heimstaden skickar visst ut erbjudanden till flera och ingenting de har strulat till i mailet.
Har fått lite kall om jobb så funderar på att kanske börja i vår istället. Får se hur intaget går först. Men hur ser det ut med lägenheter då?

Tack!
Citera
2013-07-08, 13:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Vill klargöra från sist jag var här: heimstaden skickar visst ut erbjudanden till flera och ingenting de har strulat till i mailet.
Har fått lite kall om jobb så funderar på att kanske börja i vår istället. Får se hur intaget går först. Men hur ser det ut med lägenheter då?

Tack!
Då måste det vara ett alldeles nytt påfund, för så har inte skett under föregående år.
Citera
2013-07-08, 13:56
Medlem
Citat:

Jag har dessutom aldrig hört om något bostadsbolag som skulle göra detta.
Citera
2013-07-08, 14:05
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag har dessutom aldrig hört om något bostadsbolag som skulle göra detta.

Hur menar du nu? Att bostadsbolag skickar ut erbjudanden till flera personer?
Citera
2013-07-08, 14:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hur menar du nu? Att bostadsbolag skickar ut erbjudanden till flera personer?
Om vi ställer frågan på följande vis: Hur formulerade sig Heimstaden när du fick höra denna informationen? Vad sade/skrev Heimstaden?
Citera
2013-07-08, 14:13
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om vi ställer frågan på följande vis: Hur formulerade sig Heimstaden när du fick höra denna informationen? Vad sade/skrev Heimstaden?

Jag hade lite frågor som vi bollade fram och tillbaka, varav hon sedan svarade "det spelar egentligen ingen roll för personen före dig har tackat ja till bostaden"

Det är väl hur vanligt som helst att ett erbjudande går ut till flera? Bodde i Örebro och där gick det alltid till så, studentstaden i Uppsala kör på det (står det iallfall i mailet), i Göteborg där min bror söker, samma visa.
Citera
2013-07-08, 14:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag hade lite frågor som vi bollade fram och tillbaka, varav hon sedan svarade "det spelar egentligen ingen roll för personen före dig har tackat ja till bostaden"

Det är väl hur vanligt som helst att ett erbjudande går ut till flera? Bodde i Örebro och där gick det alltid till så, studentstaden i Uppsala kör på det (står det iallfall i mailet), i Göteborg där min bror söker, samma visa.
Studentstaden kör INTE med den metoden. Har man flest ködagar får man lägenheten. Tackar personen med flest ködagar nej så får personen med näst flest ködagar lägenheten. Hur skulle det se ut om två personer fick ett erbjudande om samma lägenhet och den personen som svarade först på mailet fick den? Då försvinner ju hela poängen med att ha ett kösystem, eller hur?

Förut så körde Heimstaden inte heller med ett system att flera personer fick mail, utan den som fick mailet hade också fått lägenheten. Tycker du inte heller att det vore logiskt att i sådana fall informera, i mailet, om vilken position vederbörande har i förhållande till andra intressenter?
Citera
2013-07-08, 14:22
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Studentstaden kör INTE med den metoden. Har man flest ködagar får man lägenheten. Tackar personen med flest ködagar nej så får personen med näst flest ködagar lägenheten. Hur skulle det se ut om två personer fick ett erbjudande om samma lägenhet och den personen som svarade först på mailet fick den? Då försvinner ju hela poängen med att ha ett kösystem, eller hur?

Förut så körde Heimstaden inte heller med ett system att flera personer fick mail, utan den som fick mailet hade också fått lägenheten. Tycker du inte heller att det vore logiskt att i sådana fall informera, i mailet, om vilken position vederbörande har i förhållande till andra intressenter?

Då får jag ursäkta mig, klart det går till så.

Jag har förstått det. Om vi ändå är inne på logik så varför inte ställa dessa frågor till Heimstaden som faktiskt har en ärligt chans att förklara sig?
Citera
2013-07-08, 16:45
Medlem
newsfilters avatar
Någon som har en aning på ungefär hur många ködagar man behöver ha för att börja närma sig etagelägenheterna på Rackarberget ??

Man borde kunna avancera sina ködagar på något sätt.. typ genom att lägga till sina högskolepoäng x5 eller något

Mvh sur, gammal, man som började köa i samband med plugg i Uppsala och inte fem år innan
Citera
2013-07-08, 16:59
Medlem
Epicediums avatar
Citat:

Kan bekräfta att detta stämmer. När jag sökte bostäder i April någon gång fick jag ett erbjudande på en lägenhet som gick till någon annan sökande istället. Jag hade dock tur och fick ett erbjudande på en annan lägenhet då jag fick det beskedet.
Senast redigerad av Epicedium 2013-07-08 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in