2013-07-07, 15:42
Medlem
Tjenare! Tog hål i öronen för 3 dagar sen. Varje morgon jag har vaknat så har ena örat varit blodigt. Undrar om det är normalt för det är ju liksom ett sår. Men borde man oroa sig?
Citera
2013-07-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felleboi
Tjenare! Tog hål i öronen för 3 dagar sen. Varje morgon jag har vaknat så har ena örat varit blodigt. Undrar om det är normalt för det är ju liksom ett sår. Men borde man oroa sig?

Behöver inte va skumt iaf,förmodligen har du bara sovit på det och det är därmed lite mer trögläkt. Hur känns det och ser ut i övrigt?
Citera
2013-07-07, 16:36
Medlem
Det är normalt.

Du får snurra lite på din piercing lite då och då så att den inte kläggar fast så får du ett fint hål när det läkt ihop om några dagar.
Citera
2013-07-07, 17:34
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Det är normalt.

Du får snurra lite på din piercing lite då och då så att den inte kläggar fast så får du ett fint hål när det läkt ihop om några dagar.

Ja det är normalt, men resten av dina tips är åt helvete. Snurra aldrig på en piercing, i synnerhet ingen som "kläggar" fast. Sår läker genom att celler vandrar ut över sårytan, och i början är det ett tunt och mycket känsligt lager som du då gång på gång skadar om du snurrar på piercingen. Hur du skall sköta den kan du läsa om i FAQen.
Citera
2013-07-07, 23:19
Medlem
Tack för svaren! När jag tog hålet så fick jag en liten sprayflaska med "silvervatten" i. Vet inte vad det är men hur som helst så börjar flaskan nästan ta slut. Jag undrar om man kan hälla i typ sånt där vatten med salt i och spraya på istället?
Citera
2013-07-08, 03:54
Medlem
Pikazhys avatar
Citat:
Tack för svaren! När jag tog hålet så fick jag en liten sprayflaska med "silvervatten" i. Vet inte vad det är men hur som helst så börjar flaskan nästan ta slut. Jag undrar om man kan hälla i typ sånt där vatten med salt i och spraya på istället?
Nu är jag ingen expert, och det var cirka 6 år sedan jag piercade mitt öra men...
då jag tog mitt hål fick jag bara tillsagt att jag inte skulle peta så mycket på det och hon sa (vilket är fel!) att jag skulle försöka skruva på smycket så det inte växer fast(!!). Nu var jag inte så duktig på att göra som hon sa (som tur var) så jag skruvade inte direkt nått på smycket och när det kom till rengöring, inte mer än att jag duschade dagligen. Men som sagt, det var 6 år sedan, jag kan ha glömt exakt vad jag gjorde. Mitt ser hur friskt och bra ut som helst än idag och har aldrig under 6 år varit något problem. Att det är ömt och blöder lite är väl bara vanligt första dagarna

När det kommer till koksaltlösningen står det såhär i FAQn (https://www.flashback.org/t912938)
Citat:
Recept:
2dl vatten
¼ tesked havssalt (vanligt jodfritt salt kan även användas)

Koka upp vattnet och blanda i saltet. När lösningen är ljummen tar du en kompress eller bomullstuss och dränker i vätskan. Badda därefter på piercingen i 10-20 minuter, 1-2 gånger om dagen. Tänk på att dränka tussen flera gånger så värmen bibehålls och att det även är viktigt att efter behandlingen skölja området med vatten så inga saltrester finns kvar som kan torka ut huden.
Och av den anledningen tror jag inte det är någon bra idé att fylla den där flaskan och spruta på.

Men du kanske borde vänta och se ifall MisterTom har nått att fylla i med, han/hon har bättre koll än mig.
Citera
2013-07-08, 13:43
Medlem
Petar du på piercingen petar du bort läkningen, låt den bara vara. Det som inte försvinner i duschen är där av en anledning.

Fyll på flaskan där du köpte den om dom gör så annars är det bara att köpa en ny. Jag vet att man kan fylla på för en tjuga på Federal
Citera
2013-07-08, 13:54
Medlem
MisterToms avatar
Citat:

Nä, usch vad äckligt. Gör egen koksaltlösning varje dag eller köp steril koksaltlösning i små förpackningar på apoteket eller köp H2Ocean-spray. Och silvervatten är inget att ha, pierca dig på en riktig studio nästa gång.
Citera
2013-07-09, 20:30
Medlem
Diskussionen fortsätter på - https://www.flashback.org/t2176474
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här