Citat:
Ursprungligen postat av
felleboi
Tack för svaren! När jag tog hålet så fick jag en liten sprayflaska med "silvervatten" i. Vet inte vad det är men hur som helst så börjar flaskan nästan ta slut. Jag undrar om man kan hälla i typ sånt där vatten med salt i och spraya på istället?
Nu är jag ingen expert, och det var cirka 6 år sedan jag piercade mitt öra men...
då jag tog mitt hål fick jag bara tillsagt att jag inte skulle peta så mycket på det och hon sa (vilket är fel!) att jag skulle försöka skruva på smycket så det inte växer fast(!!). Nu var jag inte så duktig på att göra som hon sa (som tur var) så jag skruvade inte direkt nått på smycket och när det kom till rengöring, inte mer än att jag duschade dagligen. Men som sagt, det var 6 år sedan, jag kan ha glömt exakt vad jag gjorde. Mitt ser hur friskt och bra ut som helst än idag och har aldrig under 6 år varit något problem. Att det är ömt och blöder lite är väl bara vanligt första dagarna
När det kommer till koksaltlösningen står det såhär i FAQn (
https://www.flashback.org/t912938)
Citat:
Recept:
2dl vatten
¼ tesked havssalt (vanligt jodfritt salt kan även användas)
Koka upp vattnet och blanda i saltet. När lösningen är ljummen tar du en kompress eller bomullstuss och dränker i vätskan. Badda därefter på piercingen i 10-20 minuter, 1-2 gånger om dagen. Tänk på att dränka tussen flera gånger så värmen bibehålls och att det även är viktigt att efter behandlingen skölja området med vatten så inga saltrester finns kvar som kan torka ut huden.
Och av den anledningen tror jag inte det är någon bra idé att fylla den där flaskan och spruta på.
Men du kanske borde vänta och se ifall MisterTom har nått att fylla i med, han/hon har bättre koll än mig.