2013-07-08, 13:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vatchareeya var inte slående lik "Beth"Short men tillräckligt lik för att passa i rollen som Black Dahlia i en sorts Fallen Angel-spel. Jag tror styckmordet på Short begicks av två personer varav en var polis, kanske båda - vid styckmordet på VB tror jag fler än två personer deltog.
Jag tror att en person ligger bakom mordet på Short - precis som jag tror att en ensam person kan ha utfört alla moment betr. mordet på VB. – Men inga öppningar kan tillslutas så länge vi inte har tillgång till alla relevanta fakta varför jag anser man bör kunna penetrera och beakta alla hypoteser och aspekter. - Vad jag kan förstå så menar du att mordet på VB var en slags generalrepetition av Fallen Angel-spelet (som ju ägde rum lördagen den 11 maj; således en vecka efter att VB försvunnit):

...eller menar du att VB var att betrakta som en "Fallen Angel" eftersom hon i mördarens ögon begått någon oförlåtlig synd?
Citat:
Edit: VB:s huvud finns kvar (ett fatalt misstag av GM) och har obducerats.
Ja, men i Black Dahlia-fallet satt huvudet kvar; det var inte som i VB:s fall avskilt, helt eller delvis, från kroppen (att döma av olika rapporter). Elizabeth Short återfanns i två delar med sitt högra bröst delvis avskuret; VB i 6-10 delar. Betr. VB vet vi, förutom att döden orsakats av två stick med eggvasst föremål mot ”vitala organ”, inga närmare (säkrare) detaljer. - I ES:s fall vet vi bl a följande:

Såväl airsoftare som andra lyssnar till – och låter sig inspireras av - death metal-musik. Många påverkas mycket starkt, och många känner också till Black Dahlia-fallet. Musiken och det innehållsmässiga temat kan sägas fungera både som en ventil och som triggers; allt beroende på mottagaren. Huruvida VB:s mördare i särskilt hög grad låtit sig inspireras är okänt: Båda kvinnorna var i samma ålder; det är 66 år mellan morden. – Tyvärr saknas den sista 6:an för att det med någon större framgång ska gå att få in någon satanist eller djävulsdyrkare… ES:s mördare skickade efter mordet ett paket till en tidning innehållande 23 föremål som ES haft i sin handväska, bl a hennes adressbok varur några sidor avlägsnats. Givetvis figurerade inte avsändaren/mördaren i adressboken, men detta till trots blev flera män i adressregistret misstänkta.

ES:s mördare var perfektionist ut i fingerspetsarna och efterlämnade inga spår, annat än att han inte kunde avhålla sig från att utmana polisen med offrets adressbok mm.
Senast redigerad av letsdoit 2013-07-08 kl. 13:53.
Citera
2013-07-08, 14:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Ja alltså teorierna om att hela Air Soft gänget skulle ha mördat och styckat en 20 årig thailändska är enligt mitt förmenande så absurt osannolika att de helt kan bortses ifrån. Det är överhuvudtaget mycket svårt att ha några konkreta teorier med så knapphändig information.

Jag håller mig dock till den utifrån kända fakta absolut mest sannolika, d v s KJ har ensam mördat och styckat VB. Det finns INGET som är känt som talar i någon annan riktning. Åklagarnas uttalanden om att fler gärningsmän inte kan uteslutas ska inte tolkas så att man de facto har några bevis för att så är fallet. Det ska nog ses mer som ett rutinuttalande av formen att man inte kommit så långt i utredningen att det bevismässigt just inte kan uteslutas.

I övrigt finns inte, såvitt jag vet, något som talar för fler GM. Däremot kan det givetvis finnas människor som är inblandade på ett eller annat sätt, men inte som delaktiga i mordet och styckningen. Nä, det känns långsökt.
Citera
2013-07-08, 15:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det mest osannolika scenariot jag kan tänka mig är att KJ dräpt VB i vitglödgat raseri i sin bostad och gjort sig av med kroppen i delar. Tror inte Kj hade fixat detta utan att ett psykotiskt tillstånd hade avslöjat honom. Men KJ är inte psykotisk, har ingen historia av detta, utan är snarare psykopatiskt slug och förslagen.
Det kan tilläggas att mt också har en stark benägenhet att vilja framhålla hur bra och uppfinningsrik han är:
Mt framstår som en person som gör allt i egen regi - och då menar jag på ett egenartat sätt och helt efter eget huvud. Han ratar allt som inte stämmer med de ritningar han själv dragit upp, och blir närmast förnärmad och förorättad när han stöter på motstånd eller tvingas till motargument.

Vem/vilka skulle rimligen vilja samarbeta med mt om ett styckmord med åtföljande livstidsstraff - och vem/vilka skulle mt anse hålla måttet? - Mt jävlas med sin farmor genom att visa bilder från fester och bl a en bild på sin "syster" där denna halsar direkt ur en spritflaska. "Syrran syndar (super)", konstaterar han självbelåtet och lyckas fånga två flugor i en smäll, medan han själv tror sig framstå som moralens väktare nr 1. - Samma sak gäller hans bilresor till akuten med alkoholförgiftade vänner. Han vet allt bättre än alla andra, hans moral är mer högstående än alla andras, hans hemmabyggen av granatkastare och airsoftbössor är mer eller mindre utställningsobjekt, hans airsoftspel är blodigt allvar, och det är han själv som bestämmer vem som är vän resp. fiende - och en fiende ska nedkämpas intill sista blodsdroppen, om än inte nödvändigtvis med en rosafärgad latexkniv.

Mt framstår som självisk; självgod och självcentrerad. Han tål inget egentligt motstånd; varken pekpinnar eller påpekanden, utan att bli hämndlysten och elak. - Ett ont ord om VB från en person som för mt framstår som en vän eller auktoritet skulle kunna få honom att dra upp riktlinjerna för att ta livet av VB. Har VB sedan också sagt eller gjort något som inte fallit mt i smaken kan VB från detta ögonblick ha levt farligt.
Senast redigerad av letsdoit 2013-07-08 kl. 15:08.
Citera
2013-07-08, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan tilläggas att mt också har en stark benägenhet att vilja framhålla hur bra och uppfinningsrik han är:
Mt framstår som en person som gör allt i egen regi - och då menar jag på ett egenartat sätt och helt efter eget huvud. Han ratar allt som inte stämmer med de ritningar han själv dragit upp, och blir närmast förnärmad och förorättad när han stöter på motstånd eller tvingas till motargument.

Vem/vilka skulle rimligen vilja samarbeta med mt om ett styckmord med åtföljande livstidsstraff - och vem/vilka skulle mt anse hålla måttet? - Mt jävlas med sin farmor genom att visa bilder från fester och bl a en bild på sin "syster" där denna halsar direkt ur en spritflaska. "Syrran syndar (super)", konstaterar han självbelåtet och lyckas fånga två flugor i en smäll, medan han själv tror sig framstå som moralens väktare nr 1. - Samma sak gäller hans bilresor till akuten med alkoholförgiftade vänner. Han vet allt bättre än alla andra, hans moral är mer högstående än alla andras, hans hemmabyggen av granatkastare och airsoftbössor är mer eller mindre utställningsobjekt, hans airsoftspel är blodigt allvar, och det är han själv som bestämmer vem som är vän resp. fiende - och en fiende ska nedkämpas intill sista blodsdroppen, om än inte nödvändigtvis med en rosafärgad latexkniv.

Mt framstår som självisk; självgod och självcentrerad. Han tål inget egentligt motstånd; varken pekpinnar eller påpekanden, utan att bli hämndlysten och elak. - Ett ont ord om VB från en person som för mt framstår som en vän eller auktoritet skulle kunna få honom att dra upp riktlinjerna för att ta livet av VB. Har VB sedan också sagt eller gjort något som inte fallit mt i smaken kan VB från detta ögonblick ha levt farligt.

Lång övertolkad text som istället kan beskrivas med att en omogen grabb söker uppmärksamhet
på facebook och hans agenda är nog inget av det du fantiserar ihop.
KJ vill känna sig lite häftig och tuff och du köper det rakt av och ser en mördare isället för att se
en barnslig pojke.

För du är väl medveten att du plockat några rader skrivna av KJ och genom dem
använder du en drös med egna påhittade ord och skapar en egen sagofigur som inte alls
överstämmer med verkligheten. Jag ville bara påminnan dig så här i all välmening
Citera
2013-07-08, 16:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tror att en person ligger bakom mordet på Short - precis som jag tror att en ensam person kan ha utfört alla moment betr. mordet på VB. – Men inga öppningar kan tillslutas så länge vi inte har tillgång till alla relevanta fakta varför jag anser man bör kunna penetrera och beakta alla hypoteser och aspekter. - Vad jag kan förstå så menar du att mordet på VB var en slags generalrepetition av Fallen Angel-spelet (som ju ägde rum lördagen den 11 maj; således en vecka efter att VB försvunnit):

...eller menar du att VB var att betrakta som en "Fallen Angel" eftersom hon i mördarens ögon begått någon oförlåtlig synd?Ja, men i Black Dahlia-fallet satt huvudet kvar; det var inte som i VB:s fall avskilt, helt eller delvis, från kroppen (att döma av olika rapporter). Elizabeth Short återfanns i två delar med sitt högra bröst delvis avskuret; VB i 6-10 delar. Betr. VB vet vi, förutom att döden orsakats av två stick med eggvasst föremål mot ”vitala organ”, inga närmare (säkrare) detaljer. - I ES:s fall vet vi bl a följande:

Såväl airsoftare som andra lyssnar till – och låter sig inspireras av - death metal-musik. Många påverkas mycket starkt, och många känner också till Black Dahlia-fallet. Musiken och det innehållsmässiga temat kan sägas fungera både som en ventil och som triggers; allt beroende på mottagaren. Huruvida VB:s mördare i särskilt hög grad låtit sig inspireras är okänt: Båda kvinnorna var i samma ålder; det är 66 år mellan morden. – Tyvärr saknas den sista 6:an för att det med någon större framgång ska gå att få in någon satanist eller djävulsdyrkare… ES:s mördare skickade efter mordet ett paket till en tidning innehållande 23 föremål som ES haft i sin handväska, bl a hennes adressbok varur några sidor avlägsnats. Givetvis figurerade inte avsändaren/mördaren i adressboken, men detta till trots blev flera män i adressregistret misstänkta.

ES:s mördare var perfektionist ut i fingerspetsarna och efterlämnade inga spår, annat än att han inte kunde avhålla sig från att utmana polisen med offrets adressbok mm.

Du tror på en GM i ES-fallet och jag tror på två. Varav en kan ha varit polis, eventuellt båda. Till stöd för detta ligger vetskapen att bilpatrullerande poliser i USA precis som i Sverige alltid är två till antalet och jag tror att en av poliserna fanns noterad i ES adressbok. Hon hade inget fast boende i LA, var ofta hemlös och unga tjejer i den omständigheten, i den åldern och med ett fördelaktigt yttre brukar ha polisens blickar på sig och avkrävas både det ena och det andra för att bli lämnade ifred, dvs hon kunde i USA när som helst bli intagen till närmaste polisstation för att redogöra för sin boende- och arbetssituation och löpte risk att bli anklagad för lösdriveri. Short torterades å det grövsta i flera dagar innan hon mördades, tudelades i höjd med höftkammen och slängdes i ett dike där hon återfanns 15 januari, 1947. Polisinblandningen tror jag är skälet till att ES-mordet aldrig klarades upp.

I VB fallet är jag övertygad om att > två GM deltagit, ensam tror jag inte att KJ hade klarat henne, då hade han företett skador/klösmärken bland annat i ansiktet. Repet som omnämnts några gånger i tråden kan ha använts för flera specifika ändamål. Vore intressant att veta om VB:s DNA finns på repet och om märken efter detta finns runt halsen/nacken. Men knappast gärningsmännens, dessa förutsätter jag har använt handskar. Mordet på VB kan ha varit ett gen. rep. på Fallen Angel, det är det mest troliga, men hon kan hållits vid liv och tjänstgjort som "krigsoffer" i samband med Fallen Angel-eventet, dvs den 11 maj även om detta scenario är långt mindre troligt.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-08 kl. 16:46.
Citera
2013-07-08, 16:17
Medlem
Har MtGM gjort detta brott tror jag att det var ett bråk eskalerade.
Om det inte är MtGM så tror jag att det var planerat. Känns inte som om MtGM är så bra på att planera för ett sådant här brott.
Hade det funnits fler medGM tror jag att de hade hittats vid det här laget. Sålunda tror jag på en ensam GM.
Jag tycker också att det kan vara värt att forska mer om våldtäkten som skedde vid den andra karatehallen...det var två män och de har inte hittats ännu.
Citera
2013-07-08, 16:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Har MtGM gjort detta brott tror jag att det var ett bråk eskalerade.
Om det inte är MtGM så tror jag att det var planerat. Känns inte som om MtGM är så bra på att planera för ett sådant här brott.
Hade det funnits fler medGM tror jag att de hade hittats vid det här laget. Sålunda tror jag på en ensam GM.
Jag tycker också att det kan vara värt att forska mer om våldtäkten som skedde vid den andra karatehallen...det var två män och de har inte hittats ännu.

Då ska man betänka att det bara gått drygt två månader sedan VB försvann hemifrån och 1,5 månad sedan kroppsdelarna påträffades. Du menar att några ondsinta gärningsmän inte kan knipa i några månader ? Jag tror du underskattar dem ..
Citera
2013-07-08, 17:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Lång övertolkad text som istället kan beskrivas med att en omogen grabb söker uppmärksamhet
på facebook och hans agenda är nog inget av det du fantiserar ihop.
KJ vill känna sig lite häftig och tuff och du köper det rakt av och ser en mördare isället för att se
en barnslig pojke.

För du är väl medveten att du plockat några rader skrivna av KJ och genom dem
använder du en drös med egna påhittade ord och skapar en egen sagofigur som inte alls
överstämmer med verkligheten. Jag ville bara påminnan dig så här i all välmening
Ja, det är möjligt att du har rätt, men min sagofigur kan kopplas till offrets blod - och det brukar inte sagofigurerna kunna. Visserligen kan en ondsint häxa ha planterat blodet, men sådana sagor är inte så vanliga; jag kan på rak arm inte komma på någon. - Härtill har jag en stark känsla (som ej heller behöver stämma överens med verkligheten) att man har mer än offrets blod på kopplingssidan.
Citera
2013-07-08, 17:16
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Såväl airsoftare som andra lyssnar till – och låter sig inspireras av - death metal-musik. Många påverkas mycket starkt, och många känner också till Black Dahlia-fallet. Musiken och det innehållsmässiga temat kan sägas fungera både som en ventil och som triggers; allt beroende på mottagaren.

Dödsmetallen är mer intellektuell än vad gemene man kan tro- och kräver mycket av lyssnaren. Lyssnar förövrigt ens KJ på dödsmetall? Eller blackmetall- eller någon annan extremmetall?

Enligt KJs nätaktiviteter så har iaf inte jag kunnat se att han skulle haft något större musikintresse och dödsmetall är inte någon musikgenre som man i regel halvlyssnar på- utan denna genre brukar ha hängivna fans.
Citera
2013-07-08, 17:16
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ja, det är möjligt att du har rätt, men min sagofigur kan kopplas till offrets blod - och det brukar inte sagofigurerna kunna. Visserligen kan en ondsint häxa ha planterat blodet, men sådana sagor är inte så vanliga; jag kan på rak arm inte komma på någon. - Härtill har jag en stark känsla (som ej heller behöver stämma överens med verkligheten) att man har mer än offrets blod på kopplingssidan.

Jo men det är ju redan känt. Exempel:

"Men åklagarna har även andra, okända uppgifter från de omfattande tekniska undersökningar som genomförts i bland annat bilen, lägenheten och sommarstugan.
Det handlar enligt en källa inte om blod, utan om vissa andra "delar” som ska kunna kopplas till 22-åringen. Åklagare Anna Bergström är förtegen om de här fynden.
– Vi har analyssvar, men vad vi har är inget som vi gått ut och berättat för allmänheten om, säger hon." Nsd 28/6
(http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7727962)

Eftersom lägenheten var avspärrad längst och det nya fyndet presenterades ett tag efter att de hade gjort en andra grundligare undersökning av den, är det väl troligast att det nya fyndet härrör från lägenheten. (?)
Citera
2013-07-08, 17:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du tror på en GM i ES-fallet och jag tror på två. Varav en kan ha varit polis, eventuellt båda. Till stöd för detta ligger vetskapen att bilpatrullerande poliser i USA precis som i Sverige alltid är två till antalet och jag tror att en av poliserna fanns noterad i ES adressbok. Hon hade inget fast boende i LA, var ofta hemlös och unga tjejer i den omständigheten, i den åldern och med ett fördelaktigt yttre brukar ha polisens blickar på sig och avkrävas både det ena och det andra för att bli lämnade ifred, dvs hon kunde i USA när som helst bli intagen till närmaste polisstation för att redogöra för sin boende- och arbetssituation och löpte risk att bli anklagad för lösdriveri.
Har inte djupstuderat fallet, men någon av poliserna bör efter vad man kan förstå ha haft särskilda kunskaper i anatomi (flera läkare var också misstänkta).
Citat:
/.../ Polisinblandningen tror jag är skälet till att ES-mordet aldrig klarades upp.
Mördaren kan också ha varit så pass noggrann att han täppt igen alla spår. De urrivna sidorna i adressboken, t ex, kan ha varit ett rent villospår; mördaren kanske aldrig uppgav sitt rätta namn för ES (det hade i alla fall inte jag gjort...).
Citat:
I VB fallet är jag övertygad om att > två GM deltagit, ensam tror jag inte att KJ hade klarat henne, då hade han företett skador/klösmärken bland annat i ansiktet.
Ett bakhåll efterlämnar inga klösmärken. Vi vet heller inte med hur pass stor säkerhet som dödsorsaken kunnat fastställas eftersom vi inte känner till delarnas skick.
Citat:
Repet som omnämnts några gånger i tråden kan ha använts för flera specifika ändamål. Vore intressant att veta om VB:s DNA finns på repet och om märken efter detta finns runt halsen/nacken. Men knappast gärningsmännens, dessa förutsätter jag har använt handskar.
Inga närmare detaljer har lämnats ut.
Citat:
Mordet på VB kan ha varit ett gen. rep. på Fallen Angel, det är det mest troliga, men hon kan hållits vid liv och tjänstgjort som "krigsoffer" i samband med Fallen Angel-eventet, dvs den 11 maj även om detta scenario är långt mindre troligt.
Ett sådant "genrep" utesluter inte en ensam gm; det snarare talar för en man; en idé.
Citera
2013-07-08, 17:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo men det är ju redan känt. Exempel:

"Men åklagarna har även andra, okända uppgifter från de omfattande tekniska undersökningar som genomförts i bland annat bilen, lägenheten och sommarstugan.
Det handlar enligt en källa inte om blod, utan om vissa andra "delar” som ska kunna kopplas till 22-åringen. Åklagare Anna Bergström är förtegen om de här fynden.
– Vi har analyssvar, men vad vi har är inget som vi gått ut och berättat för allmänheten om, säger hon." Nsd 28/6
(

Eftersom lägenheten var avspärrad längst och det nya fyndet presenterades ett tag efter att de hade gjort en andra grundligare undersökning av den, är det väl troligast att det nya fyndet härrör från lägenheten. (?)
Ja, det är riktigt - och vad kan då ha återfunnits i lägenheten som kan kopplas t ex till det första fyndet: benen inne i ödehuset? - Jag har tidigare föreslagit diverse pyrotekniskt material som kan ha använts för att bränna/spränga bort kroppsdelar, alt. något annat material som återfunnits i lägenheten och som kunnat spåras på delarna, alt. betr. delningstekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in