2013-07-07, 21:24
Medlem
Min vän har ett jobb. I jobbet har han ständiga kontakter med allmänheten. Innan han började på det jobbet var han en god kristen människa. Efter ett års arbetande har han börjat hata mänskligheten. Människor är nämligen korkade. Han tycker att man ska döda alla idioter. Han säger att det är svårt att föreställa sig hur många urblåsta människor det faktiskt lever i vårt land. Han uppskattar att 40 procent av svenskarna är svagbegåvade. Hans lösning på problemet är att helt sonika skjuta varenda en som har svårt att förstå. Då skulle världen bli en bättre plats, menar han.

Blir man automatiskt människohatare av jobb där man har kontakter med allmänheten?
Citera
2013-07-07, 21:26
Medlem
MinFars avatar
40% är en underdrift.
Citera
2013-07-07, 21:32
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinFar
40% är en underdrift.

QFT!
Citera
2013-07-07, 21:34
Medlem
MinFars avatar
Kolla bara alla sk kundtjänst-anställda, bara där har du nog 20%
Citera
2013-07-07, 22:05
Medlem
Calissimuss avatar
Det är ju en stor överrepresentation också av de besvärligare typerna av människor som behöver hjälp eller kräver sin rätt. Man kan ju bara föreställa sig att dag ut och dag in behöva konfronteras med girighet, dumhet, envishet, dryghet osv... Så jag är inte förvånad över den där iskalla blicken som servicepersonal ofta betraktar en med, som om man vore ett dött ting eller nånting ännu lägre stående. Försöker själv alltid vara artig och trevlig i alla fall mot servicepersonal o dyl, för att inte ge vatten på den misantropiska kvarnen...
Citera
2013-07-07, 22:12
Medlem
MinFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calissimus
Det är ju en stor överrepresentation också av de besvärligare typerna av människor som behöver hjälp eller kräver sin rätt. Man kan ju bara föreställa sig att dag ut och dag in behöva konfronteras med girighet, dumhet, envishet, dryghet osv... Så jag är inte förvånad över den där iskalla blicken som servicepersonal ofta betraktar en med, som om man vore ett dött ting eller nånting ännu lägre stående. Försöker själv alltid vara artig och trevlig i alla fall mot servicepersonal o dyl, för att inte ge vatten på den misantropiska kvarnen...

Klarar man inte att hålla en standard av service så ska man inte jobba med det. Har du samma attityd om brandmän och piloter med?. Hade du flugit med en sån pilot du beskriver?.
Citera
2013-07-07, 22:19
Medlem
kitschlemurs avatar
Lustigt, jag kände en kille som resonerade ungefär likadant.
Han var misantrop, ansåg att allmän rösträtt var ett misslyckande och att det enklaste sättet att lösa problemet med svagbegåvade människor var att skjuta dem rakt av.

Han hade rätt mycket humor iofs, men ibland undrar jag om han faktiskt var allvarlig.
Citera
2013-07-07, 22:57
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calissimus

Det har du rätt i, jag tänker också på sånt. Förra våren var jag arbetslös och då var jag extra trevlig när jag var på arbetsförmedlingen och de få gånger jag pratade med försäkringskassan. De har det inte lätt, de möter dagligen massvis som försöker utnyttja systemet, det måste vara ett väldigt tärande jobb och vi ska vara glada att vi har vissa som ställer upp.

På mitt nuvarande jobb är det jag som försöker hjälpa människor (affär som säljer en del tekniska saker) och ibland stöter man på en del som är riktigt otrevliga men jag kan ju inte ryta ifrån eftersom jag är i min yrkesroll. Det blir till att svälja och vara trevlig, därför blir man extra glad när man får höra av vissa att man är rar eller go, det ger energi och gör hela ens dag!
Citera
2013-07-07, 23:45
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Min vän har ett jobb. I jobbet har han ständiga kontakter med allmänheten. Innan han började på det jobbet var han en god kristen människa. Efter ett års arbetande har han börjat hata mänskligheten. Människor är nämligen korkade. Han tycker att man ska döda alla idioter. Han säger att det är svårt att föreställa sig hur många urblåsta människor det faktiskt lever i vårt land. Han uppskattar att 40 procent av svenskarna är svagbegåvade. Hans lösning på problemet är att helt sonika skjuta varenda en som har svårt att förstå. Då skulle världen bli en bättre plats, menar han.

Blir man automatiskt människohatare av jobb där man har kontakter med allmänheten?

Lite är det så.
Jag hjälper en polare som har en mack och det är tyvärr alldeles för ofta som jag upplever kunder som direkt klent begåvade fast dom egentligen inte är det. Dom har bara inget som helst intresse eller kunskap om bilar.
Citera
2013-07-08, 00:06
Medlem
Calissimuss avatar
Citat:
Klarar man inte att hålla en standard av service så ska man inte jobba med det. Har du samma attityd om brandmän och piloter med?. Hade du flugit med en sån pilot du beskriver?.

Alltså det var kundtjänstpersonal, servitörer, folk i informationsdiskar, flygvärdinnor o dyl jag syftade på (ganska så raljerande), inte tekniska servicemän, fastighetsskötare osv. Servicepersonal var väl fel ord (finns det nåt bättre?)

Ska och ska, man kanske inte har nåt direkt alternativ. Sen kan dom väl göra sin service bra, även om man kan förstå av mimik och tonläge osv att dom är less på folk. Jag pratar inte om alla. Har ingen attityd om brandmän och piloter.
Citera
2013-07-08, 00:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Jag delar till viss del hans tankar. Jag kör trailer och möter ju trafikanter flera gånger per minut. Ibland hjälper inte marknadsfriheten; dom jag möter har inte valt att jag är där...
Citera
2013-07-08, 01:51
Medlem
Haha, ja det ligger lite sanning i det faktiskt. Jag har jobbat inom kundtjanst, telefonforsaljning, dorrknackning, varva medlemmar till olika organisationer, over disk, larare m.m. och visst blir man bittrare ju langre man stannar och man borjar domma manniskor redan innan man traffat dem.

Men det dar kan man jobba pa. Genom att vara den storre manniskan och overraska folk genom att tacka dem for deras klagomal, be om ursakt for missforstandet (vilket var att han spottade dig i ansiktet) eller helt enkelt bara vara oforstaeligt sympatisk tillbaka, sa kan man faktiskt kanna att man har makten over folk da de oftast skams over sitt beteende, samtidigt som man sjalv blir bemott pa ett mycket trevligare satt.

"How to win friend and influence people" ar en bra bok att lasa om amnet. Fungerar det inte, sa ska man helt enkelt inte jobba med manniskor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in