2013-07-07, 14:15
Medlem
HuggeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av europasamurai
man måste ha tur på provet. Säg vad ni vill men det handlar mycket om tur, rätta frågorna, rätt grej man sätter i osv.

Visst är det så, om just de frågorna man är bra på kommer så får man ju enklare ett bättre resultat. Är man bra på mycket så kommer man svara rätt på fler frågor, så i slutändan är det ju ändå i huvudsak om man är bra på mycket eller inte.

Själv har jag resultat inom spannet 1,5-1,8 medans någon som inte har lika mycket av de förmågor som krävs kanske ligger runt 0,4-0,7. Det jag försöker säga är att turen (även dagsform på provdagen) kan påverka inom ett visst spann, men de stora skillnaderna beror främst på ens förmåga.
Citera
2013-07-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europasamurai
man måste ha tur på provet. Säg vad ni vill men det handlar mycket om tur, rätta frågorna, rätt grej man sätter i osv.

Nej, det handlar knappt om tur.
Citera
2013-07-07, 20:03
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
Nej, det handlar knappt om tur.
Nja, lite tur/otur kan man faktiskt ha. Texter är lättare att läsa om man är intresserad av ämnet, orden kan man också ha tur på. Och sedan händer det att man chansar på några uppgifter, och där har fru fortuna ett finger i spelet.
Citera
2013-07-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Nja, lite tur/otur kan man faktiskt ha. Texter är lättare att läsa om man är intresserad av ämnet, orden kan man också ha tur på. Och sedan händer det att man chansar på några uppgifter, och där har fru fortuna ett finger i spelet.

Absolut. Det finns några enstaka element av tur, men att säga att "det handlar mycket om tur" låter enbart som en billig ursäkt för att försöka rättfärdiga sitt misslyckande. När jag gjorde HP hade jag 'oturen' att få texter på LÄS rörande miljö, ekologi osv. men i slutändan hade de inte så stor påverkan. Det krävde kanske att jag läste delar av texterna mer än en gång pga brist på intresse, men å andra sidan har man så lite tidspress att man hinner göra det utan problem.
Citera
2013-07-08, 18:18
Medlem
Argh123s avatar
"Tur" kan bytas ut mot "flyt" o med tanke på att uteslutningsmetoden går att använda samt en viss känsla för logiskt tänkande, kan man delvis bortse från turen.
Jämför turen hos bra sportlag. Har de tur när de gör de avgörande målet på ett något "slumpartat" sätt, eller i slutminuten? Eller har en sprinter "tur" när den vinner ett lopp några hundradelar före tvåan? Nej, det handlar om rutin och följa sin intention. Ett ex jag kan dra är stavning;
När ni kommer i kontakt med ett ord där ni inte är varse med stavningen. Anser ni då att ni har TUR för att ni lyckas stava rätt fastän ni var osäkra? Eller en dansare som håller på att tappa takten men med "TUR" lyckas komma in i rytmen...
Citera
2013-07-09, 13:37
Medlem
Hej,

Vad tycker ni är mest värdefullt med hpguiden.se? Jag tycker att det bästa med hpguiden är orddelen med förklaringar.
Citera
2013-07-13, 02:32
Medlem
Footstepss avatar
Finns det ingen som har gjort en markant ökning på hp inom loppet av 1år? Vore inspirerande att läsa sådant de dagar som motivationen sviker.
Citera
2013-07-13, 03:42
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Footsteps
Finns det ingen som har gjort en markant ökning på hp inom loppet av 1år? Vore inspirerande att läsa sådant de dagar som motivationen sviker.

Läs runt datumen då tidigare prov skrevs/resultat kommer ut. Finns säkert tusen inlägg med sådana historier och många på bara ½ år.
Citera
2013-07-13, 05:23
Medlem
Hallå,

Senaste gången jag skrev högskoleprovet fick jag 1.05 med fördelningen VERB 1.2, KVANT 0.9. Det jag undrar är om det vore realistiskt med en ökning på, säg 0.35/0.4 inför höstens prov. Det är ca 100 dagar kvar och jag känner att det är dags att börja plugga min "drömutbildning" nu och det jag behöver inför juristprogrammet på våren är 1.4/1.45.

Beträffande den verbala delen är det enda jag behöver förbättra ORD/MEK - detta genom att gå igenom samtliga ordlistor på HPguiden (Har redan gått igenom hälften där). Det stora problemet ligger dock vid KVANT - Jag presterade "bäst" på DTK där jag fick 13. Brukar hamna på 13-16 på den delen men de andra delarna chansar jag på - vore det bäst att gå igenom en matte A bok eller plugga tex. på Khanacademy inför provet? Har alltid haft lätt för samtliga ämnen i skolan men aldrig riktigt ansträngt mig mer än tillräckligt.

tldr; Är en ökning från 1.05-1.45 möjlig på de återstående 100 dagarna inför provet?
Citera
2013-07-13, 14:39
Medlem
Korders avatar
Det känns väl knappast som en omöjlighet? Jag gick från 1,1 till 1,7 på den tidigare varianten av HP.
Citera
2013-07-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Hallå,

Senaste gången jag skrev högskoleprovet fick jag 1.05 med fördelningen VERB 1.2, KVANT 0.9. Det jag undrar är om det vore realistiskt med en ökning på, säg 0.35/0.4 inför höstens prov. Det är ca 100 dagar kvar och jag känner att det är dags att börja plugga min "drömutbildning" nu och det jag behöver inför juristprogrammet på våren är 1.4/1.45.

Beträffande den verbala delen är det enda jag behöver förbättra ORD/MEK - detta genom att gå igenom samtliga ordlistor på HPguiden (Har redan gått igenom hälften där). Det stora problemet ligger dock vid KVANT - Jag presterade "bäst" på DTK där jag fick 13. Brukar hamna på 13-16 på den delen men de andra delarna chansar jag på - vore det bäst att gå igenom en matte A bok eller plugga tex. på Khanacademy inför provet? Har alltid haft lätt för samtliga ämnen i skolan men aldrig riktigt ansträngt mig mer än tillräckligt.

tldr; Är en ökning från 1.05-1.45 möjlig på de återstående 100 dagarna inför provet?

Har svårt att tro att du haft lätt för samtliga ämnen i skolan när du uppenbarligen inte klarar av KVA. Hursomhelst är det mer än möjligt att gå från 1.05-1.45. Nivån på matematiken är extremt grundläggande och om du satsar seriöst på att plugga inför HP ~100 dagar innan bör du kunna få 1.8+. Det hade inte skadat att gå igenom en pre-calculus spellista på Khanacademy/någon Ma A + B bok, men det viktigaste är att du gör en hel del uppgifter. Man lär sig inte matematik utan att tänka och försöka lösa uppgifter.

Tips: Istället för att fokusera på att memorera formler, satser och dylikt rekommenderar jag starkt att du fokuserar på logik bakom en formel/sats. Om du gör det lär du förstå matematiken bättre. Alldeles för många studerar matematik som om det vore historia - dvs. att de lägger ner alldeles för mycket tid på att memorera diverse saker utan att riktigt förstå begreppen. Gör inte samma misstag.
Citera
2013-07-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
Tips: Istället för att fokusera på att memorera formler, satser och dylikt rekommenderar jag starkt att du fokuserar på logik bakom en formel/sats. Om du gör det lär du förstå matematiken bättre. Alldeles för många studerar matematik som om det vore historia - dvs. att de lägger ner alldeles för mycket tid på att memorera diverse saker utan att riktigt förstå begreppen. Gör inte samma misstag.

Kan inte annat än o hålla med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in