Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-12, 16:07
Medlem
Canias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfghj123
När jag gjorde lumpen (senare än 2004) så var det i många fall så, kanske inte så extremt som att fuska ner tider och sånt, men du förstår vad jag menar.
Vi hade ett fåtal kvinnor på kompaniet. De som verkligen inte ville bli särbehandlade blev ändå neddragna av inkvoterade, gnälliga lökar (dessa muckade ändå med höga betyg) som trodde det var fritids. Skittråkigt för de duktiga tjejerna.

Om någon som jobbar/jobbat inom FM eller bara har insikt läser detta;
Varför är det ofta så att tjejer som egentligen är sämre soldatmaterial än genomsnittet muckar med högre betyg än killar som är genomsnittliga eller ibland tillochmed över? Vad är syftet egentligen?

Att befälen fått fitta?

Förlåt jag var tvungen.

Om jag ska spekulera lite så kan det bero på, egenförväntad prestation från befälen samt att de sätter godtyckliga betyg som många lärare gör.

Det finns också en tes som kallas chivalry som handlar om att män hjälper kvinnor för chansen till sexuellt umgänge.
Senast redigerad av Cania 2010-09-12 kl. 16:10.
Citera
2010-09-12, 17:31
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cania
Att befälen fått fitta?

Förlåt jag var tvungen.

Om jag ska spekulera lite så kan det bero på, egenförväntad prestation från befälen samt att de sätter godtyckliga betyg som många lärare gör.

Det finns också en tes som kallas chivalry som handlar om att män hjälper kvinnor för chansen till sexuellt umgänge.
Om jag försöker sätter mig in i plutonchefernas situation i en organisation där bara en antydan om att kvinnor diskriminerats eller att det misslyckats med att anpassa utbildningen till den grad att kvinnor klarar den, kan innebära karriärbroms; så antar jag att det plussas på i tjejernas betyg för säkerhets skull. Vad jag vet är att FM står under en enorm press från alla håll att redovisa att kvinnor är lika bra som män -- Fm har ju lyckats jättebra att utbilda tjejer till jägare och skyttesoldater enligt FMs rapporter. Jag tror däremot absolut inte att deras betyg har med eventuell sexuell kohandel att göra eftersom det inte heller förekommer inom skolan utom kanske i något enstaka fall på miljonen.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-09-12 kl. 17:49.
Citera
2010-09-12, 18:25
Medlem
dfghj123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Om jag försöker sätter mig in i plutonchefernas situation i en organisation där bara en antydan om att kvinnor diskriminerats eller att det misslyckats med att anpassa utbildningen till den grad att kvinnor klarar den, kan innebära karriärbroms; så antar jag att det plussas på i tjejernas betyg för säkerhets skull.

Det var min misstanke också, påtryckningar från "högre ort". Varför ska man bortse från de faktiska kraven och anpassa en utbildning så att även kvinnor klarar den? Det är ju ta mig fan helt befängt. Vad är det då för syfte att ens ha kvar den?

Citat:
Vad jag vet är att FM står under en enorm press från alla håll att redovisa att kvinnor är lika bra som män -- Fm har ju lyckats jättebra att utbilda tjejer till jägare och skyttesoldater enligt FMs rapporter.

Frågan är bara hur många odugliga det går på varje duglig som skyttesoldat.
Har någon tjej klarat en jägarutbildning någonsin förresten? Eller spaning? På samma villkor som killarna då, givetvis.

Tjejer är inte byggda för den typen av fysiskt arbete som någon av nämnda befattningar innebär.
Det är bara så det är. Möjligen att en del tjejer klarar av att utbildas till skyttesoldat då det är den "lättaste" av dessa tjänster, utan att utbildningen för den delen är lätt den heller.
Då bör man även ta i åtanke att skytte nuförtiden till största delen har fordon att tillgå, man går inte lika mycket som förr. Tjejer på det s.k. norrlandsskytte hade nog inte funkat.
Senast redigerad av dfghj123 2010-09-12 kl. 18:33.
Citera
2010-09-12, 18:56
Medlem
Canias avatar
Citat:
Om jag försöker sätter mig in i plutonchefernas situation i en organisation där bara en antydan om att kvinnor diskriminerats eller att det misslyckats med att anpassa utbildningen till den grad att kvinnor klarar den, kan innebära karriärbroms; så antar jag att det plussas på i tjejernas betyg för säkerhets skull. Vad jag vet är att FM står under en enorm press från alla håll att redovisa att kvinnor är lika bra som män -- Fm har ju lyckats jättebra att utbilda tjejer till jägare och skyttesoldater enligt FMs rapporter. Jag tror däremot absolut inte att deras betyg har med eventuell sexuell kohandel att göra eftersom det inte heller förekommer inom skolan utom kanske i något enstaka fall på miljonen.

Sant, det var en extrem.

Är det så att PK-sverige driver på försvarsmakten att köra 50/50?

Jag har alltid haft inställningen om att alla är individer. Om individ A som är kvinna inte klarar av kraven för Jägare men individ B som är man klarar det. Då har det i min meningen aldrig handlat om kön utan om individer.

Kön bör inte ha någon relevans i sammanhanget. Tyvärr verkar det ju ha blivit så ändå?
Citera
2010-09-13, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfghj123
När jag gjorde lumpen (senare än 2004) så var det i många fall så, kanske inte så extremt som att fuska ner tider och sånt, men du förstår vad jag menar.
Vi hade ett fåtal kvinnor på kompaniet. De som verkligen inte ville bli särbehandlade blev ändå neddragna av inkvoterade, gnälliga lökar (dessa muckade ändå med höga betyg) som trodde det var fritids. Skittråkigt för de duktiga tjejerna.

Om någon som jobbar/jobbat inom FM eller bara har insikt läser detta;
Varför är det ofta så att tjejer som egentligen är sämre soldatmaterial än genomsnittet muckar med högre betyg än killar som är genomsnittliga eller ibland tillochmed över? Vad är syftet egentligen?

Jag tyckte generellt när jag gjorde lumpen att betygen sattes lite orättvist. Då hade vi ändå 0st tjejer på plutonen.
Vissa killar var riktigt egotrippade och fittiga och hjälpte aldrig till och så vidare.. Bara när befälen tittade på givetvis, då spände dom sig.
Så jag tror problemet finns även utan tjejer..
Citera
2010-09-13, 13:53
Medlem
dfghj123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag tyckte generellt när jag gjorde lumpen att betygen sattes lite orättvist. Då hade vi ändå 0st tjejer på plutonen.
Vissa killar var riktigt egotrippade och fittiga och hjälpte aldrig till och så vidare.. Bara när befälen tittade på givetvis, då spände dom sig.
Så jag tror problemet finns även utan tjejer..

Jo, det är jag mycket väl medveten om. Var med om lökar som fick höga betyg, och ambitiösa, duktiga killar som fick låga. Så det säger jag inte emot.
Citera
2013-07-07, 11:48
Medlem
Har israels militär samma problem med obligatorisk värnplikt som Sverige uppenbarligen skulle få enligt Fladbackinläggän och som inte var lika stora när tjejerna gjorde lumpen på 80-talet. Ett årtionde då toppless på badstranden inte var något konstigt f ö
Citera
2013-07-07, 14:24
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanaheim
Har israels militär samma problem med obligatorisk värnplikt som Sverige uppenbarligen skulle få enligt Fladbackinläggän och som inte var lika stora när tjejerna gjorde lumpen på 80-talet. Ett årtionde då toppless på badstranden inte var något konstigt f ö

Som sagt gjorde lumpen på 90talet och vi hade både kvinnliga befäl och tjejer som värnpliktiga inga problem vad är det för jävla undermänniskor som frustar om de får se naken hud eller en patte.
Citera
2013-07-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Som sagt gjorde lumpen på 90talet och vi hade både kvinnliga befäl och tjejer som värnpliktiga inga problem vad är det för jävla undermänniskor som frustar om de får se naken hud eller en patte.

Kan man tänka sig.
Jag har precis samma erfarenheter.
Inte minsta lilla problem utan de som var genereade av det hela var killarna.
Det var de som inte vågade duscha tillsammans med tjejerna, inte tvärtom.

Har haft kvinliga officerare och Värnpliktigt befäl över mig -bildligt och i ett fall också bokstavligt men kläderna var på (Klassiska brandutbildningen där man ska släcka med filt. Torrövning på varandra)

Har även lett kvinliga soldater och värnpliktigt befäl och jag kan ärligt talat inte säga att jag såg någon större skillnad. Visst vissa av killarna är naturligtvis fysiskt starkare, något tjejerna ofta kompenserade genom att tänka till ett varv extra. Visst reservhjulen till lastbilarna är tunga men justerar man domkraften till precis lagom höjd behöver man ju faktiskt inte lyfta.....

Dock var det en del av grabbarna som hade svårt med att kompaniets bästa skytt var kvinna
Citera
2013-07-07, 18:04
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Kan man tänka sig.
Jag har precis samma erfarenheter.
Inte minsta lilla problem utan de som var genereade av det hela var killarna.
Det var de som inte vågade duscha tillsammans med tjejerna, inte tvärtom.

Har haft kvinliga officerare och Värnpliktigt befäl över mig -bildligt och i ett fall också bokstavligt men kläderna var på (Klassiska brandutbildningen där man ska släcka med filt. Torrövning på varandra)

Har även lett kvinliga soldater och värnpliktigt befäl och jag kan ärligt talat inte säga att jag såg någon större skillnad. Visst vissa av killarna är naturligtvis fysiskt starkare, något tjejerna ofta kompenserade genom att tänka till ett varv extra. Visst reservhjulen till lastbilarna är tunga men justerar man domkraften till precis lagom höjd behöver man ju faktiskt inte lyfta.....

Dock var det en del av grabbarna som hade svårt med att kompaniets bästa skytt var kvinna

Ja man undrar ibland vad det är som är problemet, nu i HV så är det väl minst 2av 10 som är tjejer och många unga tjejer men vi är HV kollegor inte ens de mest gubbsjuka stirrar dom på pattarna och röven,

får killarna inte nog med porrsurfande och hemma så de kan vara lita proffs nångång utan att bry sig om det är en hona i närheten, kan lägga av riktiga brakfisar även när det sitter nån het 20åring brevid, HV är fan gött.
Citera
2013-07-09, 02:56
Medlem
Lordshins avatar
I min pluton under gmu hade vi en tjej, hon drog vidare till värnpliktsnytt sen. Under gmu tiden inlede hon ett förhållande med en av killarna och de verkade kila stadigt. Var inga problem alls där och hon var väl en i gänget som alla andra.

Vid ett tillfälle kom det ett gäng och övernattade i vår kasern, de skulle öva lite innan högvakten. Bland dessa fanns det en rätt ful tjej som hade gruppsex med hälften i de två plutornerna som låg i kasernen under två nätter. Hon såg väl till att få så mycket penis hon kunde när hon hade chans. Och nej, jag satte inte på henne, lite standard måste man ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in