Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Om jag försöker sätter mig in i plutonchefernas situation i en organisation där bara en antydan om att kvinnor diskriminerats eller att det misslyckats med att anpassa utbildningen till den grad att kvinnor klarar den, kan innebära karriärbroms; så antar jag att det plussas på i tjejernas betyg för säkerhets skull.
Det var min misstanke också, påtryckningar från "högre ort". Varför ska man bortse från de faktiska kraven och anpassa en utbildning så att även kvinnor klarar den? Det är ju ta mig fan helt befängt. Vad är det då för syfte att ens ha kvar den?
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Vad jag vet är att FM står under en enorm press från alla håll att redovisa att kvinnor är lika bra som män -- Fm har ju lyckats jättebra att utbilda tjejer till jägare och skyttesoldater enligt FMs rapporter.
Frågan är bara hur många odugliga det går på varje duglig som skyttesoldat.
Har någon tjej klarat en jägarutbildning någonsin förresten? Eller spaning? På samma villkor som killarna då, givetvis.
Tjejer är inte byggda för den typen av fysiskt arbete som någon av nämnda befattningar innebär.
Det är bara så det är. Möjligen att en del tjejer klarar av att utbildas till skyttesoldat då det är den "lättaste" av dessa tjänster, utan att utbildningen för den delen är lätt den heller.
Då bör man även ta i åtanke att skytte nuförtiden till största delen har fordon att tillgå, man går inte lika mycket som förr. Tjejer på det s.k. norrlandsskytte hade nog inte funkat.