2013-06-22, 15:12
Medlem
Klarar man inte av att köra i den hastigheten det står på skylten så är man tyvärr för dålig på att köra bil.

Skitsamma om någon lagordning säger att varje individ ska anpassa hastigheten efter sin egen förmåga. Är ens egen förmåga så jävla låg att man måste köra UNDER hastighetsbegränsningen, så bör man inte köra bil.

Vi måste ha lite klass på folk som sitter bakom ratten. Mindre folk som är rädda för att köra bil, tack!

Det är inte hastigheten som dödar, det är alla jävla dåliga bilförare som fick körkortet i flingpaketet.

Kör du 55 på en 70-sträcka, 35 på en 50-sträcka, etc. TA BUSSEN NÄSTA GÅNG!
I detta exemplet är det fint underlag. Jag själv kör inte enligt skylten om vägen är fylld med vatten exempelvis.
Citera
2013-06-22, 15:46
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Klarar man inte av att köra i den hastigheten det står på skylten så är man tyvärr för dålig på att köra bil.

Skitsamma om någon lagordning säger att varje individ ska anpassa hastigheten efter sin egen förmåga. Är ens egen förmåga så jävla låg att man måste köra UNDER hastighetsbegränsningen, så bör man inte köra bil.

Vi måste ha lite klass på folk som sitter bakom ratten. Mindre folk som är rädda för att köra bil, tack!

Det är inte hastigheten som dödar, det är alla jävla dåliga bilförare som fick körkortet i flingpaketet.

I detta exemplet är det fint underlag. Jag själv kör inte enligt skylten om vägen är fylld med vatten exempelvis.

Äntligen någon som hajar vad det handlar om! På Huddingevägen i närheten där jag bor är det en fartkamera en bit längre fram, jag gasar i lagliga 70 km/h medan ni andra ligger och såsar i 60-65. Vad tror ni kameran gör? Den bits inte så länge du kör lagligt. Man FÅR köra 70 km/h förbi en kamera. Nej, jag lackar ur när folk ligger 5-10 km/h under hastighet när det är helt fritt fram att hålla laglig hastighet. Vad hindrar er? Koncentrera dig på att köra bil än att tjafsa med annat! Sitter du i bilen skall du köra bil, inget annat.

Tummen upp för dig rbz!
Citera
2013-06-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Höll på att krocka här om dagen när en medelålders kvinna som hade väjningsplikt svänger rakt ut på påfartsleden till motorvägen utan att se sig för, jag fick väja ut i vägrenen till vänster för att undvika krock. För att förklara vad som menas så kom hon på en "Påfart" till den större påfarten till motorvägen. Hade hon svängt ut en sekund senare och jag inte hade hunnit reagera så hade det blivit en rejäl smäll för fart hade hon inte heller med sig. Det roliga med det hela var att hon bröt mot sin väjningsplikt och pekade finger mot mig(?). Skumt beteende.

hey, ingen har väjningsplikt när det gäller infart i motorväg. Det du borde göra från början är att byta till vänsta filen och låta henne gå in i det högra.
Citera
2013-06-23, 15:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
hey, ingen har väjningsplikt när det gäller infart i motorväg. Det du borde göra från början är att byta till vänsta filen och låta henne gå in i det högra.

Verkar dock inte det inte är det här, det står att det är en (korsning?) på väg upp emot en motorväg.

I de flesta sådana fall, så är det förordnat väjningsplikt, eller huvudled. Annars så skulle högerregeln gälla. (I enstaka fall utfartsregel om det är en fastighet som har utfart vid platsen).
Citera
2013-06-23, 15:35
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Man måste dock tänka på att det inte alltid är skylten som gäller.

T,ex.

Citat:
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Samma sak vid bogsering, samt vid färd vid reservdäck av sämre kvalitet.

Samt vid speciella fordonskombinationer.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Trafikregler/Hastighetstabla.pdf

Ingen idé att ligga och tuta bakom, bakom LGF-fordon på vägrenen, som många gör, det går inte fortare för det. Köra om är inte särskilt svårt.
Citera
2013-06-23, 15:41
Medlem
Situationen:
På motorväg.

Kör i högerkörfält. En bil bakom och en tung lastbil framför.

Jag tänker köra om, men ser att det kommer en bil snabbt från vänster körfält. Så jag väntar. Bilen kör förbi. Och då tänker jag gå ut.
Men innan jag ens hinner blinka för att köra om lastbilen, så ska bilen bakom mig ut till vänsterfilen för att köra om mig och lastbilen. Då får jag från 110/120 km/h sakta ner farten rejält för att inte köra på lastbilen.
varför kunde inte bilen bakom vänta en sekund på att jag skulle köra om lastbilen först. Sen tar det 5 timmar för honom o ens komma ikapp mig -.-
Citera
2013-06-23, 21:30
Medlem
Mattelols avatar
- Folk som tror att de kommer fram till sin destination snabbare om de ligger 10 cm bakom en.
- Folk som kör sinnessjukt långsamt och inte kör in till kanten så att man kan köra om
- Folk som inte saktar ner vid möte på en smal väg
- Folk som inte går ut i kanten vid möte och tar för givet att den andra ska göra det. Värt att tilläggas är att ofta i dessa situationer så skulle vi frontalkrocka om jag håller samma position som den mötande.
- Folk som kör om en för att lägga i sig i fickan mellan mig och framförvarande bil, bra tänkt där.
Citera
2013-06-26, 20:37
Medlem
miikoss avatar
När man kör snabbt fram emot en tom cirkulationsplats, för att sedan stanna.

Hittills så har jag aldrig sett en CPL med stopplikt.

Vi som ligger bakom som har uppsikt, förväntar sig att fordonen framför även har kollat, och inte tvärstannar vid infarten.

Turligt nog så har jag tillräckligt avstånd.
Citera
2013-07-01, 13:54
Medlem
Insanedudes avatar
Citat:

Samtidigt ska de som hela tiden ska köra för fort bort också. Jag kan ofta hålla lite över hastighetsbegränsningen men ändå ska det vara någon som kör mitt i häcken på en. Antingen håller ni avståndet eller kör om. Sluta kör i häcken.
Citera
2013-07-06, 11:51
Medlem
Forbliranonyms avatar
Folk som bara går rätt ut vid övergång ställen oavsett om det är med lampor eller ej.
Epa traktorer/Amerikanare som blockerar hela vägen och ligger och kör 25.
Folk som ligger 2 meter bakom min bil när man kör 120 på e4.
Och dessa idioter som inte kan blända av.
Citera
2013-07-07, 02:09
Medlem
Vägsniglar som medvetet jävlas. Ni vet den där gubben som håller 50 på en 70-väg och 70 på en 90-väg och vägrar använda vägrenen. Vad fan liksom?
Citera
2013-07-07, 11:39
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vägsniglar som medvetet jävlas. Ni vet den där gubben som håller 50 på en 70-väg och 70 på en 90-väg och vägrar använda vägrenen. Vad fan liksom?
haha var med om det igår , blev fan tokig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in