2013-07-05, 23:34
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Logiskt sett så vill man givetvis göra sig av med kroppen fortast möjligt. Att köra omkring mitt i natten med en avställd bil som dessutom innehåller en kropp och minst en blodig gärningsman är något man garanterat vill hålla till ett minimum. Risken är också större att bli stannad om man kör en lite risigare bil, i klass med den s40 som hittades utbränd. Så det är inte "bara" att åka runt lite som man vill och ignorera risken för upptäckt. Dessutom så lär det tagit en stund att göra sig av med kroppen oavsett var och hur man gjorde och det ljusnar ganska tidigt den här tiden på året.

"Givetvis har det förekommit två fordon"?

Här förstår jag inte alls hur du tänker. Jag ser det som oerhört osannolikt att det förekommit mer än ett fordon (iaf i form av bilar). Dels så ska AJ ha färdats på MC, vilken givetvis inte rimligen kunde användas till något produktivt i det här fallet och han kan rimligen inte lämnat den kvar på platsen. Det skulle alltså krävas minst tre personer endast för logistiken. Om det nu är så att en helt annan bil än DBs har använts till att faktiskt transportera kroppen, så känns det helt idiotiskt att bränna den bilen som ett villospår eftersom det genast blir extremt osannolikt att AJ inte skulle vara den skyldige.

Men om de bränt bilen för att dölja att det legat en kropp i den måste de ju ta sig därifrån och behöver i alla fall då en bil till såvida det inte är gångavstånd till någon de känner samt att de gjort sig av med kroppen direkt i anslutning.

Sen tycker jag att du gör ett generalfel som jag själv brukar göra, dvs refererar till vad som känns logiskt. Jag brukar ofta tänka hur jag skulle göra men oftast är ju människor som gör sånt här inte som en själv, de funkar oftast annorlunda och agerar annorlunda. Stämmer det dessutom att AJ har den typen av personlighet som många vittnat om i tråden så tror jag att man inte kan lägga in så mycket känslor i det hela.
Citera
2013-07-05, 23:34
Medlem
panzertaxs avatar
Visst var det P.T.s barn som var kvar i lyan?
Det borde väl tala emot det mesta om en pappa åker dit, dräper sitt ex och sedan lämnar sitt eget barn mitt i skiten. Sjuka människor finns det iofs.
Citera
2013-07-05, 23:35
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Fast AJ hade ju förklarat sig "oskyldig" redan från början om han hade kontaktat en sierska och tagit mossan med på letning i skogen efter sierskans ord
Denna snubbe tror jag inte kommer kunna ligga lågt under tid. Han kommer göra bort sig. Antingen med sina sandaler eller sädesceller
Citera
2013-07-05, 23:37
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Volvon var avställd 2013-03-22.

Ok kan ju vara förklaringen till att den inte åkt så långt, fast nu för tiden när man inte behöver skatteugglan måste väl Polisen kolla upp sånt för varje bil de misstänker. Fast han kanske var välkänd i Poliskretsar den där DB?
Citera
2013-07-05, 23:38
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Dropparnas storlek tyder dock på att de kommit från en tämligen hög höjd, om nu fotot speglar verkligheten.

Håller med dig och att det saknas skoavtryck beror på att GM går före flödet. Läckaget är bakom GM, om någon inte fattade.
Citera
2013-07-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Visst var det P.T.s barn som var kvar i lyan?
Det borde väl tala emot det mesta om en pappa åker dit, dräper sitt ex och sedan lämnar sitt eget barn mitt i skiten. Sjuka människor finns det iofs.

i den här umgängeskretsens är allt normalt!!
Men sen kan de vara ex:et som är GM. lämnar ungen för att inte bli misstänkt?
"för en pappa lämnar inte sitt barn" - men i deras värld finns de inte något som heter känslor. egoismen är stor, allt för ens egen vinning!
Citera
2013-07-05, 23:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ok kan ju vara förklaringen till att den inte åkt så långt, fast nu för tiden när man inte behöver skatteugglan måste väl Polisen kolla upp sånt för varje bil de misstänker. Fast han kanske var välkänd i Poliskretsar den där DB?
Han är iaf okänd för Vänersborgs TR de senaste fem åren.
Citera
2013-07-05, 23:41
Medlem
panzertaxs avatar
Det känns dock, ursäkta fördomen, inte som om det är intelligenseliten vi har att göra med.

Har mycket svårt att se att de har satt sig ner i lugn och ro och funderat ut en strategi eller plan, typ vi gör så här med liket, på platsen X där sannolikheten för upptäckt är låg, på platsen Y ställer vi bilen som vi tänder eld på. Så här vi gör vi med alibi, bla bla, du åker hit, jag säger detta på facebook blabla..

Allt känns mer som "hoppsansa, här har vi ett lik, hoppsan, här sölade vi blod i trapphuset, hoppsan, var slänger vi väck denna nudå?. Hoppsan, min bil blev stulen - och uppeldad - men jag väntar 3 dagar med att skriva något om det på fb. Hoppsan skrev jag något tokigt på fb, det måste jag ta bort. Hoppsan kunde allmänheten läsa min fb, det var ju lite synd då jag lagt ut bild på pistol o knogjärn. Hoppsan å på bloggen en annan bild med gevär också. Hoppsan jag skulle visst inte skriva på flashback, bättre o vara tyst. Hoppsan bloggen kunde ha bevis, den stänger vi ner"

Det är mycket hoppsan över dessa nissar/nissor, å andra sidan krävs det väl det för att ens hamna i en sådan livssituation.
Citera
2013-07-05, 23:45
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-krokodil
Hur vet du att det är just den bilen? Måste ju inte vara DBs avställda bil som de har fraktat kroppen i.

Nej, det är ju precis det jag säger. Om den bilen nu inte använts till att transportera en kropp, så känns det oerhört korkat att bränna den bilen då det därmed blir praktiskt taget självklart att AJ är den skyldige. Man lär aldrig kunna avgöra huruvida kroppen legat i bilen eller inte, så för bevisningens skull är det irrelevant om kroppen de facto legat i den bilen eller inte egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men om de bränt bilen för att dölja att det legat en kropp i den måste de ju ta sig därifrån och behöver i alla fall då en bil till såvida det inte är gångavstånd till någon de känner samt att de gjort sig av med kroppen direkt i anslutning.

Sen tycker jag att du gör ett generalfel som jag själv brukar göra, dvs refererar till vad som känns logiskt. Jag brukar ofta tänka hur jag skulle göra men oftast är ju människor som gör sånt här inte som en själv, de funkar oftast annorlunda och agerar annorlunda. Stämmer det dessutom att AJ har den typen av personlighet som många vittnat om i tråden så tror jag att man inte kan lägga in så mycket känslor i det hela.

Jag förutsätter att en av personerna körde MCn och den andra körde bilen då jag har svårt att tro att AJs MC skulle vara på någon annan plats än utanför I*as lägenhet. Då kan de alltså ta MCn därifrån. Rent tekniskt sett kan de ju faktiskt ha gått också även om det inte känns så troligt.

Jag förstår hur du menar och visst är det helt omöjligt att veta hur andra personer reagerar i olika situationer. Men det finns ändå grundläggande faktorer de flesta bör ta hänsyn till. Att risken för upptäckt ökar avsevärt ju längre man åker runt med bevismaterial är ett sånt exempel. Jag har inte resonerat utifrån ett känsloperspektiv, utan utifrån ett perspektiv av självbevarelsedrift. Även om AJ är såpass kylig att han kan tänka klart och dumpa kroppen långt ifrån där bilen bränns, så måste man ändå ta hänsyn till vilken risk det skulle innebära.
Citera
2013-07-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Det känns dock, ursäkta fördomen, inte som om det är intelligenseliten vi har att göra med.

Har mycket svårt att se att de har satt sig ner i lugn och ro och funderat ut en strategi eller plan, typ vi gör så här med liket, på platsen X där sannolikheten för upptäckt är låg, på platsen Y ställer vi bilen som vi tänder eld på. Så här vi gör vi med alibi, bla bla, du åker hit, jag säger detta på facebook blabla..

Allt känns mer som "hoppsansa, här har vi ett lik, hoppsan, här sölade vi blod i trapphuset, hoppsan, var slänger vi väck denna nudå?. Hoppsan, min bil blev stulen - och uppeldad - men jag väntar 3 dagar med att skriva något om det på fb. Hoppsan skrev jag något tokigt på fb, det måste jag ta bort. Hoppsan kunde allmänheten läsa min fb, det var ju lite synd då jag lagt ut bild på pistol o knogjärn. Hoppsan å på bloggen en annan bild med gevär också. Hoppsan jag skulle visst inte skriva på flashback, bättre o vara tyst. Hoppsan bloggen kunde ha bevis, den stänger vi ner"

Det är mycket hoppsan över dessa nissar/nissor, å andra sidan krävs det väl det för att ens hamna i en sådan livssituation.
Visst håller jag med dig om att det är klantigt skött men jag vill kalla det att skadereglera då han vet från början att han kommer bli huvudmisstänkt!
Sen så är han ju faktiskt på fri fot trots att vi alla har klar bild för oss vad som hänt, så hans mål är ju uppnått.
Citera
2013-07-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Fast AJ hade ju förklarat sig "oskyldig" redan från början om han hade kontaktat en sierska och tagit mossan med på letning i skogen efter sierskans ord
Denna snubbe tror jag inte kommer kunna ligga lågt under tid. Han kommer göra bort sig. Antingen med sina sandaler eller sädesceller

Svårt att få dit honom på säd alt. hår i/på BO då dom spenderat kvällen tillsammans och kan ha gjort precis vad som helst med varandra.
Citera
2013-07-05, 23:49
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Vet inte om detta är OT men har AJ uttalande alkoholproblem?
Många bilder med alkohol och inlägg på fb samt att han blir aggressiv lättare med alkohol innanför västen enligt vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in