2013-07-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvantenn
Coldplay kör festivalgig, de gjorde det både 2009 och 2011. U2 däremot är väl lite tveksamt. De körde ju Glastonbury där något år som ni redan varit inne på.

Vilka namn är det egentligen som krävs i Sverige för att locka ca 60.000 pers? Det behövs minst tre namn i absolut toppklass i alla fall.

Radiohead är ju en drömbokning för Folkert till Stoxa, vad festivalen nu kommer att heta. Så jag tror inte att de är aktuella för Bråvalla över huvud taget. Men om det nu skulle vara som så att de drar ut på turné nästa sommar och de inte är tillgängliga under Stoxas datum så tror jag nog att han väljer att försöka boka dem till Bråvalla i alla fall. Det är ett stort namn, riktigt stort. Sen hur mycket folk de drar i Sverige är svårt att svara på.

Blir väldigt intressant att se vad de hittar på i alla fall. Vi kan ju redan konstatera att stora namn kommer att komma, det är en garanti!

Får backa lite, Coldplay spelade andra festivaler 2011, dock färre än tio så de var ingen utpräglad festivalturné. Samtidigt gjorde de 80 spelningar 2012 men inget festivalstopp.

Budgeterar de för 60 000 besökare har de redan där en riktigt fet budget, med tanke på lineupen i år undrar jag hur många tiotalsmiljoner de gick i vinst med. Vedertaget är ju att tyskarna har "cash", och de måste ju komma någonstans ifrån i och för sig.

För att sälja 60000 biljetter?

Muse
Mumford and Sons
Jay Z

Muse släppte nytt hösten 2012, ryktas turnera nästa sommar på vissa festivaler.
Mumford and Sons släppte nytt hösten 2012, världens största band just nu, spelat ytterst få spelningar i sommar och en turné nästa år är nästan att räkna med.
Jay Z släppte nytt 2013, endast en spelning i år exklusivt på Wireless, återkommer 2014?

Tror biljetterna skulle sälja som smör med dessa, men vi vet ju inte riktigt vilken riktning de kommer ta som sagt. Hiphop och folkrock kanske inte alls är på kartan.
Citera
2013-07-05, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thirtyseven
Får backa lite, Coldplay spelade andra festivaler 2011, dock färre än tio så de var ingen utpräglad festivalturné. Samtidigt gjorde de 80 spelningar 2012 men inget festivalstopp.

Budgeterar de för 60 000 besökare har de redan där en riktigt fet budget, med tanke på lineupen i år undrar jag hur många tiotalsmiljoner de gick i vinst med. Vedertaget är ju att tyskarna har "cash", och de måste ju komma någonstans ifrån i och för sig.

Muse
Mumford and Sons
Jay Z

Mumford and Sons släppte nytt hösten 2012, världens största band just nu, spelat ytterst få spelningar i sommar och en turné nästa år är nästan att räkna med.
Jay Z släppte nytt 2013, endast en spelning i år exklusivt på Wireless, återkommer 2014?

Tror biljetterna skulle sälja som smör med dessa, men vi vet ju inte riktigt vilken riktning de kommer ta som sagt. Hiphop och folkrock kanske inte alls är på kartan.

Hoppas vi slipper allt som har med Hiphop att göra förövrigt verkar väl det inte vara något som Scorpio ägnar sig åt alls.. Jazz, Rock samt lite blandning verkar vara det som finns på de festivalerna de anordnar runt om i Tyskland och Sverige. Tror förövrigt nu när man blivit kända och fått uppmärksamhet att man i första hand kommer släppa banden som spelar typ klockan 16 på blåa och vänta med de riktigt stora akterna ett tag.. Dock vet jag inte hur de ska få det bättre för mig personligen än detta året..
Senast redigerad av borjeboy 2013-07-05 kl. 23:28.
Citera
2013-07-05, 23:44
Medlem
tvantenns avatar
Citat:

Muse
Mumford and Sons
Jay Z

Vinsten för Bråvalla kommer ju täcka hela förlusten de gick på Stoxa iår, vilket lär vara ca 10 miljoner kronor, kanske ändå lite mer.

Frågan är om de tre ändå drar så pass mycket folk här i Sverige, och om det är den riktningen Bråvalla väljer att ta. Tror snarare att det är artister man ser, när de ändå är på festivalen och spelar, faktiskt. Så skulle jag resonerat i alla fall. Nu jag har förvisso redan sett Jay-Z och Mumford & Sons så de är ingenting som skulle få mig att köpa biljett på så vis. Men jag skulle som sagt absolut gått och sett dem om de hade spelat. Men så där kan man väl i stort sett resonera om precis alla band och artister som finns och det blir ju bara löjligt.

De hade ju ändå lite, lite hiphop iår i Earl Sweatshirt (som ställde in och ersattes av Tyler, The Creator) och sen även OFWGKTA, Macklemore & Ryan Lewis och Näääk & Nimo sen var det säkert något mer utöver det. Men det var absolut inte mycket. Kanske att de väljer att försöka få in ett lite större namn inom hiphopen till nästa år som tex Kendrick Lamar, Wiz Khalifa eller Mac Miller bara för att ta några exempel.
Citera
2013-07-05, 23:47
Medlem
Tiesto är inte alls en särskilt intressant bokning. Han kan vara med och headlinea Summerburst möjligen, inte mer. Armin igen är klart mer intressant isåfall.

Själv hoppas jag på typ:
Rammstein igen
Foo Fighters
Muse
Coldplay
Daft Punk

Tre av ovanstående som headliners, sen lite mer elektroniskt under det:
Armin van Buuren igen (omg snälla gud...), Deadmau5(pls!!), Above & Beyond, Porter Robinson(snälla!!!) Feed Me(om han kör nästa sommar), Madeon, Lindsey Stirling igen, John Dahlbäck igen, jo jag har många önskningar...
Citera
2013-07-05, 23:49
Medlem
Angående elektronisk musik, som förmodligen är det som drar mest publik:

Tror ni det är möjligt att få tillbaks Avicii? Det var ett jävla drag i år, sedan så är han ju även den största svenska artisten vi har idag.

Annars vore Tiësto eller Deadmau5 underbart. Hardwell eller Alesso vore också grymt men om man tänker på just publiksiffran tror jag inte de hjälper så jättemycket. Jag själv skulle emellertid bli riktigt glad om de bokades! Fast bäst vore ju nästan David Guetta. Oavsett vad för musik man gillar så är det nästan garanterat att man har hört några låtar mixade av Guetta.

I övrigt, om vi snackar annat än elektroniskt, så vill jag se John Mayer på Bråvalla 2014. Tror ni det är möjligt? Han är ju ingen jätteartist längre, eller åtminstone inte lika stor som han var för några år sedan. Bra är han dock, fortfarande. Och nog fan lär han dra publik!
Citera
2013-07-05, 23:49
Medlem
Marquesos avatar
Muse kommer dock inte att bokas. För det första är det i princip klart att de ska köra i Sverige tidigt i 2014, vinter/vår. Då kör de inte igen till sommaren. Sen har jag för mig att de har gått ut med att det inte blir några festivaler nästa sommar.

Synd, men det öppnar ju upp för något annat stort band!
Citera
2013-07-06, 00:20
Medlem
CocaCarolas avatar
skulle vara grymt att få se lite iron maiden nästa år!
Citera
2013-07-06, 00:25
Medlem
Lhukinens avatar
Även om detta skulle vara otroligt så hoppas jag på någon av dessa:
Daft Punk, Deadmau5, Steve Aoki och Knife Party.
Citera
2013-07-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCarola
skulle vara grymt att få se lite iron maiden nästa år!
Men det är väl bara att åka och kolla på dom på onsdag eller lördag då dom spelar i Sverige.
Citera
2013-07-06, 00:42
Medlem
Ja hip-hop kanske inte är riktigt Bråvallas grej, i alla fall inte som headliner. Elektronisk musik verkar ju som sagt vara det som lockar just nu, men det är ju oerhört svårbedömt på grund av vår oberäkneliga festivalpublik. Sen begränsas det ju av att som headliner måste det vara av typ unts unts SHM, Avicii eller Daft Punk. Mer "klassiska" band såsom Chemical Brothers, Prodigy, Orbital, Massive Attack osv fungerar ju inte.

Ett annan viktig faktor i år tror jag de svenska bokningarna var, då de i princip bokade allt som fanns tillgängligt. Nästa år är utbudet smalare.

Angående Muse, mycket vatten hinner rinna under broarna på ett halvår, får de ett bättre erbjudande kan de mycket väl skjuta upp datumet ett par månader om de har andra spelningar bokade. Antar att mer info kommer i höst!
Citera
2013-07-06, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ja hip-hop kanske inte är riktigt Bråvallas grej, i alla fall inte som headliner. Elektronisk musik verkar ju som sagt vara det som lockar just nu, men det är ju oerhört svårbedömt på grund av vår oberäkneliga festivalpublik. Sen begränsas det ju av att som headliner måste det vara av typ unts unts SHM, Avicii eller Daft Punk. Mer "klassiska" band såsom Chemical Brothers, Prodigy, Orbital, Massive Attack osv fungerar ju inte.

Ett annan viktig faktor i år tror jag de svenska bokningarna var, då de i princip bokade allt som fanns tillgängligt. Nästa år är utbudet smalare.

Angående Muse, mycket vatten hinner rinna under broarna på ett halvår, får de ett bättre erbjudande kan de mycket väl skjuta upp datumet ett par månader om de har andra spelningar bokade. Antar att mer info kommer i höst!

Och ändå var det bara en elektronisk artist på hela tiden på största scenen.... Alla andra var metall
Citera
2013-07-06, 01:15
Medlem
Iqaross avatar
Maiden o Kiss vette fan. Nån gubbagräns får dom väl ha !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in