2013-07-05, 10:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Isåfall går det väl att spåra både vilken IP som gjort detta liksom att se vad som tagits bort. Eller?

Det skulle jag nog kunna tänka mig. Är det en allmän dator som används av fler personer på ex en arbetsplats så går det inte koppla till en enskild person, men väl till platsen.

Förhoppningsvis är det inte någon klåpare till polis som varit framme. Är det så lär det väl inte komma ut vem som varit inne på kontot, men då kan vi själva räkna ut vem som varit "boven".
Citera
2013-07-05, 10:22
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är hur lätt som helst att gå genom en proxy/VPN för att dölja sin egen IP-adress. Eller att gå in på ett bibliotek eller öppet wifi. Vem som helst klarar av det.

Men polis måste väl kunna spåra upp sådana saker
Citera
2013-07-05, 10:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Men polis måste väl kunna spåra upp sådana saker
Det är inte alls säkert. Saker och ting fungerar inte som på CSI.
Citera
2013-07-05, 10:30
Medlem
Quarrels avatar
En fågel på span har rapporterat:
Citat:
Just nu så har det gjort en stor avspärrning uppe på Mjösjöberget en bit ovanför ödehuset där benen hittades. Det är en bit in i skogen på samma sida som huset, där skogen blir glesare och klipphällarna börjar.

2 teknikerbussar har även anlänt samt en brandbil!!!!!!

Vet inte om syftet med brandbilen är att ta dom till taket på fortet eller få en översikt över platsen. Det har även nyss rullat in några SUV bilar nyss.

Just för tillfället så hålls det pistol-SM i Boden så de kan inte spärra av vägarna då skjutbanorna används så man kan köra runt platsen.
Få se om dom nu hitta något idag.
Någon som kan sticka till platsen, bekräfta, iaktta och rapportera?
Citera
2013-07-05, 10:41
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En fågel på span har rapporterat:

Någon som kan sticka till platsen, bekräfta, iaktta och rapportera?
Är inte spanfågeln på plats då...?
Hade jag haft semester hade jag gärna gjort det. Nu får jag nöja mig med att kika in här nån minut åt gången.
Citera
2013-07-05, 10:41
Medlem
highfives avatar
Någonstans i detta område? Borde väl ha varit välbesökt....

http://goo.gl/maps/23HjY
Senast redigerad av highfive 2013-07-05 kl. 10:52. Anledning: Uppdaterad karta utifrån beskrvingen
Citera
2013-07-05, 10:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall förstår jag inte syftet med att placera några delar i ett hus.

GM kanske trodde att skåpråttorna skulle börja knapra på delarna.

Nej skämt åsido, det tror jag var en akt i panik. Benen skulle nog inte bli kvar i huset.
Om det nu inte var så att, vilket jag tror du redan skrivit, allt skulle in i huset för att sedan bli till aska.
Citera
2013-07-05, 10:53
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Isåfall går det väl att spåra både vilken IP som gjort detta liksom att se vad som tagits bort. Eller?
De som vill vara anonyma ser till att vara det.
Citera
2013-07-05, 10:54
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Kan det vara möjligt att polisen misstänker medhjälpare och just nu bara väntat på detta tillfälle med att den mgm fb skulle öppnas.

Vad tror ni.

Tveksamt. Vad är det som gör att en medhjälpare måste logga in och ändra något på facebook? Finns något bevis där som skulle behöva tas bort borde väl detta vara uppdagat för länge sedan.
Citera
2013-07-05, 10:54
Avslutad
polisen lär ju säkert beslag tagit k.j data för länge sedan....sen så kan dom säkert återställa det mesta...dom återställer ju mobiler tex..
kan hända att viktiga detaljer ,tidpunkter, privata medelande på fb och sånt kan vara viktiga pusselbitar.
och skulle det inte vara polisen som kollat upp detaljer så är det väll inte så svårt att hacka nåns mail...och få tillgång till det mesta..eller vad tror ni?
Citera
2013-07-05, 10:56
Medlem
Citat:
Kan man inte byta eller ändra en IP adress på en dator,det har jag fått höra.

Citat:
Det är hur lätt som helst att gå genom en proxy/VPN för att dölja sin egen IP-adress. Eller att gå in på ett bibliotek eller öppet wifi. Vem som helst klarar av det.

Citat:
Det är inte alls säkert. Saker och ting fungerar inte som på CSI.

För den normala datoranvändaren så vet dom ju inte vad proxy/vpn är för något. Normalt sett är det svårt o byta ip, man kan testa o starta om dhcp klienten i datorn, och man kan få en annan ip adress, dock är det ju ingen vits, då man ser vilken operatör som äger ip adressen och i deras loggar kan man se vem som hade ip adressen ett exakt klockslag
Citera
2013-07-05, 10:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tveksamt. Vad är det som gör att en medhjälpare måste logga in och ändra något på facebook? Finns något bevis där som skulle behöva tas bort borde väl detta vara uppdagat för länge sedan.

Att det skulle göras nya sökningar, mer ingående på speciella platser kanske oroade någon person. Därför ville vederbörande kolla en extra gång ang ex foton på KJs fejja, vilket kanske även varit utredarnas syfte. Detta med medhjälpare i något läge är något som jag uppfattat blivit mer aktuellt/intressant på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in