2013-04-15, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Generera maximal egen vinning till minimalt mänskligt lidande.

Tänkte köra signaturmaterial på detta, tills jag insåg att det inte löd: "Generera maximal egen vinning till maximalt mänskligt lidande." Ack.

Skulle vara slagkraftigare, och mera verklighetsförankrat.
Citera
2013-04-16, 07:44
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Tänkte köra signaturmaterial på detta, tills jag insåg att det inte löd: "Generera maximal egen vinning till maximalt mänskligt lidande." Ack.

Skulle vara slagkraftigare, och mera verklighetsförankrat.

Ledsen att göra dig besviken!
Citera
2013-04-16, 08:27
Medlem
En persons mening med livet är att föra vidare sina gener. Men hela arten människan har ingen mening med livet.
Citera
2013-04-16, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Ledsen att göra dig besviken!

Det är lugnt.

C'est la vie.
Citera
2013-04-16, 11:41
Medlem
cogito.ergosums avatar
Vad är min mening med livet? Att en dag dö.
Vad gör jag för att följa det varje dag? Jag blir äldre.
Citera
2013-04-16, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Vad är min mening med livet? Att en dag dö.
Vad gör jag för att följa det varje dag? Jag blir äldre.

Låter inte speciellt logiskt. Om meningen med livet är att "dö en dag", så vinner man ju mest på att ta livet av sig idag. För idag är "en dag", och det blir ingen mer "en dag" i nuet, än den dag nu som är "en dag", här i Sverige 2013-04-16. (Efter "Kristus", om det är av vikt).

Jag känner som lite att när man börjar fundera på meningen, så har man tappat den. Därför är mycket filosofi väldigt kontraproduktivt.
Citera
2013-04-16, 14:54
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter inte speciellt logiskt. Om meningen med livet är att "dö en dag", så vinner man ju mest på att ta livet av sig idag. För idag är "en dag", och det blir ingen mer "en dag" i nuet, än den dag nu som är "en dag", här i Sverige 2013-04-16. (Efter "Kristus", om det är av vikt).

Jag känner som lite att när man börjar fundera på meningen, så har man tappat den. Därför är mycket filosofi väldigt kontraproduktivt.
Kom att tänka på det när jag lämnade huset.
Men när är en filosofisk mening med livet logisk och verkligt hållbar?
En filosofisk mening med livet är på intet sätt existerande, mer än i vårt psyke. En imaginär käpp för den som har svårt att gå. Käppar kan man skaffa ett par i livet, man vet aldrig när en av dem bryts.
Jag ändrar till: Meningen med mitt liv är att bli äldre. Därför undviker jag döden varje dag.

I det här håller jag med, men gillar filosofi som tankeexperiment. Det, likt allt annat, tar jag inte särskilt seriöst.
Citera
2013-04-16, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Kom att tänka på det när jag lämnade huset.
Men när är en filosofisk mening med livet logisk och verkligt hållbar?
En filosofisk mening med livet är på intet sätt existerande, mer än i vårt psyke. En imaginär käpp för den som har svårt att gå. Käppar kan man skaffa ett par i livet, man vet aldrig när en av dem bryts.
Jag ändrar till: Meningen med mitt liv är att bli äldre. Därför undviker jag döden varje dag.

I det här håller jag med, men gillar filosofi som tankeexperiment. Det, likt allt annat, tar jag inte särskilt seriöst.

Jag trodde det var meningen med filosofi? Narcissistiska herrar som det går för när de slänger sig med begrepp som gemene man inte behärskar, och känner sig upplysta av (egoboost) det faktum att kontentan av deras gemensamma ansträngningar utmynnar i att framtiden kommer vara lite mindre oviss och mer rationell när man i en blå dag slår upp en av deras böcker och sannerligen finner att det är okej att dricka rödvin en söndagsmorgon om man har ätit rotfrukter hela veckan.
Citera
2013-04-16, 23:54
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeweight
Alltså det är ju deras mening med deras liv, att mörda eller vad det nu är, sen varför det är fel etc. är ju inte bara på grund av att de har en udda hobby, utan att de berövar andras rätt till att uppnå deras mening med livet.

Mja men eftersom dom som mördar oftast anses som psykiskt instabila så kan det ju inte anses som en verklig hobby.

Då skulle det ju vara lagligt om det skulle gå under kategorin hobby, att stå inför domstol och säga att man våldtog flickan för att man har det som hobby, och sedan frias och allt är frid och fröjd.

Jag vet ju ingen som bygger modellflygplan, samlar på frimärken, fågelskådar, fiskar m.m som har behövt prata med psykologer och sitta i fängelse.

Det är ju rent löjligt att dra in våldsbrott i en diskussion om livets mening/hobby.
Citera
2013-04-18, 23:07
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Vägen till slutet!
Det enda som betyder något är hur jag skriver mitt bokslut.

Första gången jag upplevde någon dö, var jag 16 år. Det var mycket nyttigt.
Sedan dess har jag fått närvara vid massor av resors slut och jag är mer övertygad än någonsin.
Nästan en religiös inställning till livet fick jag av det.

Har vid ett tiotal sämre planerade tillfällen varit medveten om att "detta kan bli det sista jag gör" och känt mig till freds med hur det ev. kommer bli. För mig handlar det om att inte missa ett gyllene tillfälle att erfara.

Det som skrämt mig mest hittills, är lådvin framför slager-sm en lördagskväll. Kanske går den rädlsan över en dag
Citera
2013-04-18, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Vägen till slutet!
Det enda som betyder något är hur jag skriver mitt bokslut

Om man dör, och det stannar där - spelar det någon roll vad man gjort i livet, i dödsögonblicket isf? Känns egentligen inte som det..
Citera
2013-04-18, 23:20
Bannlyst
meningen med livet är att leva. det enda som krävs. du ska gilla att handla i livet. alltså göra saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in