Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Ja, att du kanske hade rett ut situationen är väl en sak, men det är väl knappast motiverat att bygga bilar som är anpassade för ett fåtal?
Att du inte klarar av att reparera en automatlåda betyder väl inte att de inte går att reparera? Okej om du reparerat en M45 på köksbordet, men det är fortfarande en över 30 år gammal konstruktion som är betydligt enklare än dagens manuella växellådor. Jag tror säkert att det finns folk som lätt skulle reparera en BW35 men gå bet på en M45.
I ärlighetens namn så är det inga jättemängder växellådor som lagas, i varje fall inte av mig.
Nu har jag inte öppnat någon låda på 10-15 år, men jag kan inte tänka mig att den manuella lådan har blivit så oehört mer komplicerad.
Att det finns folk som kan laga automatlådor, givetvis, men dessa går knappast bet på en M45, isåfall är de inte mycket till mekaniker.
Fåtal vet jag inte, du skrev själv att manuella växellådor var i ohotad majoritet.
Vad det sen beror på vet varken du eller jag, vi kan alltid gissa, men då blir det just, gissningar.