2013-07-03, 21:20
Medlem
Varför välja? Tiptronic is the shit!
Citera
2013-07-03, 21:54
Medlem
Bastubans avatar
Jag tycker det är förträffligt att samtidigt kunna tända en cigg, fippla med stereon och styra med knät i ett accelerationsfält, som ett exempel av många.
Citera
2013-07-03, 22:21
Medlem
rebbans avatar
Varför inte? Har växt upp och insett att reträtt meningslöst att sitta och slita i en spak när man kan slippa.

Man kan ju likna det med en avsugning, varför sitta och runka när man kan bli avsugen istället
Citera
2013-07-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Varför inte? Har växt upp och insett att reträtt meningslöst att sitta och slita i en spak när man kan slippa.

Man kan ju likna det med en avsugning, varför sitta och runka när man kan bli avsugen istället

Tack som fan för den underbara jämförelsen!Ska dra den nästa gång någon gnäller över att jag älskar och kör automat
Citera
2013-07-03, 22:52
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar?
Vi kan omformulera din fråga så kanske det klarnar lite:

Varför har en bil.....

startmotor istället för vevstake som på 1910-talet?
GPS istället för att förare fipplar i en kartbok?
AC istället för att folk svettas som hunder på sommaren?
elektriska fönsterhissar istället för handvevade rutor?

Sådär, nu kanske även du förstår, om inte tar vi det ett steg längre:

Varför har folk en bil istället för häst och vagn?
Citera
2013-07-03, 23:32
Medlem
bjornenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar?

Om någon kan göra jobbet åt dig, varför göra det själv?
Citera
2013-07-04, 00:43
Medlem
Frågan är varför man kör med manuell växel? Det är ju en klar skillnad på en gammal SAAB 900 automat med tre växlar och dagens automat lådor.

En av dom största fördelarna är att det är så snabbt och lätt att växla ner, bara att snabbt dutta en cm på gasen så petar den ner en växel direkt. Sedan kan man växla ner en till om man trycker pedalen i snabbt botten.

Brukar stoppljus race:a lite med min kompis som har nästan exakt samma bil och vi ligger lika tills han har manuellt växlat för då ser jag han i backspegeln. Men det finns massor med fördelar som att starta i backe med släp, sitta i bilkö.

Jag var av någon skum anledning lite automat anti tills att jag fick köpte min första automat bil enbart pga extremt bra pris. Ser ingen fördel längre med manuell låda, det är som att gå tillbaks från startmotor till vev och hävda att man får bättre känsla vid motorstart och därför vägra startmotor och att hävda att det är ett hjälpmedel för handikappade.
Citera
2013-07-04, 03:14
Medlem
christerys avatar
Mja, jag har kört båda, och ägt båda. Men ta automat som exempel...

Nackdelar är att förstagångsförare får ont i näsan när dom kopplar, att man kör in i husväggar om man inte tänker sig för när man startat osv.

Fördelarna märktes mest i stan, jäklar vad trevligt.

På landsväg var det väl ingen större skillnad. Jag sitter inte och vispar med den manuella lådan då heller, så automaten var liksom samma.

Skillnad är om man busar på grus/is-väg med en bakhjulsdriven. Då vill jag växla själv.
Citera
2013-07-04, 07:25
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban

Nackdelen med automat är att man missar chansen att "råka" lägga handen på
tjejens lår, när man lägger i tvåan.

Annars måste jag säja att dagens automatlådor är fantastiska,
man känner ju knappt att växeln går i.
Citera
2013-07-04, 07:28
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, att du kanske hade rett ut situationen är väl en sak, men det är väl knappast motiverat att bygga bilar som är anpassade för ett fåtal?

Att du inte klarar av att reparera en automatlåda betyder väl inte att de inte går att reparera? Okej om du reparerat en M45 på köksbordet, men det är fortfarande en över 30 år gammal konstruktion som är betydligt enklare än dagens manuella växellådor. Jag tror säkert att det finns folk som lätt skulle reparera en BW35 men gå bet på en M45.
I ärlighetens namn så är det inga jättemängder växellådor som lagas, i varje fall inte av mig.
Nu har jag inte öppnat någon låda på 10-15 år, men jag kan inte tänka mig att den manuella lådan har blivit så oehört mer komplicerad.
Att det finns folk som kan laga automatlådor, givetvis, men dessa går knappast bet på en M45, isåfall är de inte mycket till mekaniker.

Fåtal vet jag inte, du skrev själv att manuella växellådor var i ohotad majoritet.
Vad det sen beror på vet varken du eller jag, vi kan alltid gissa, men då blir det just, gissningar.
Citera
2013-07-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Att jag lär känna min bil så jag vet när den växlar är väl det optimala rent ekonomiskt, att i princip kunna tänka växla och den gör det, utan att behöva röra om kugghjulen manuellt. Du har aldrig kör automat va?

Vad är vitsen med automat enligt dig?

Kanske det.. Jo, jag har väl kört automat ett par gånger. Bilade genom USA för ett par år sedan, då var man ju i stort sett tvungen att ha automat. Det fungerade väl.. förutom när en av mina kompisar trodde han skulle bromsa med vänstern.. blev lite ryckigt. Farmor har en automat, hon tycker det är väldigt bra.

Vitsen enligt mig? Är nog bra om man ska starta med tunga släp eller om man ska krypköra långsammare än ettan tillåter på en manuell. Eller i stadstrafik. Annars ser jag ingen större vits.

Ungefär som om man skulle ha en robot som matade en, mindre ansträngande visst, men ända ganska onödigt.
Citera
2013-07-04, 10:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
I ärlighetens namn så är det inga jättemängder växellådor som lagas, i varje fall inte av mig.
Nu har jag inte öppnat någon låda på 10-15 år, men jag kan inte tänka mig att den manuella lådan har blivit så oehört mer komplicerad.
Att det finns folk som kan laga automatlådor, givetvis, men dessa går knappast bet på en M45, isåfall är de inte mycket till mekaniker.

Fåtal vet jag inte, du skrev själv att manuella växellådor var i ohotad majoritet.
Vad det sen beror på vet varken du eller jag, vi kan alltid gissa, men då blir det just, gissningar.
Haha, nä du kanske har rätt i att det inte är mycket till mekaniker om de inte klarar av en M45, det är ju ganska basic om man säger så.

Att folk fortfarande väljer manuell låda tror jag inte beror på att huvuddelen av köparna är så pass avancerade förare så att de väljer det med motiveringen att det finns situationer som de lättare reder ut med en manuell låda.

Jag tror att det är flera faktorer som samverkar, inköpspris, erfarenheter från gamla automater och rent förtal som gör att folk blir avskräckta.
Det räcker ju att titta i den här tråden så förstår man att ungdomarnas argument oftast inte är deras egna erfarenheter, utan de baseras på "kompisens brorsa" som hade en Volvo 740 -87 med automat för 12 år sedan, och den var minsann skitkass!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in