2013-07-03, 21:14
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Är inte det ganska viktigt om ni vill att folk ska våga rösta på er? Ingen vill väl köpa grisen i säcken i en fråga som är irreversibel? När demokratin väl är avskaffad så har vi förlorat den lilla rätt vi hade att påverka.

Något du antagligen hört är uttrycket "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely"

Om man inte har rätt att avsätta sina ledare om de skulle visa tecken på korruption/maktfullkomlighet, vad hindrar dem från att bli ännu mer korrupta/maktfullkomliga?

Jag får Kalifat-vibbar av detta system och även om jag avskyr mångkulturalismen och numera i viss mån erkänner mig som rasist så skulle jag nog aldrig kunna rösta för ett system som jag aldrig kommer att kunna förändra.

Ett par saker (är lite stressad så blir kort):

1. Man röstar inte på oss för att man tror att vi ska ta makten 2014. Att samhället och makten förändras i allmänna val är en illusion skapad av den nuvarande makten som allt för många "goda demokrater" tyvärr har svalt. Man gör det för att man vill att partiet ska kunna fortsätta arbeta och växa. Genom att gå kraftigt framåt 2014 får vi en ny plattform och möjlighet att utveckla bland annat vår politik på det sätt du önskar.

2. Vi har aldrig sagt att vi är emot att politiker eller ledare kan avsättas av folket. Tvärtom så är det nödvändigt med en sådan säkerhet. Det är dock inte samma sak som partivälde, parlamentarism eller allmän rösträtt. Vi konstaterar att dagens system är ineffektivt, främjar egoism och inte ser till folkets bästa. Vi konstaterar också att systemet kan och bör bli bättre, med tydligare krav på kompetens och ansvar.
2013-07-03, 21:15
Medlem
Alla typer av "aktivism" som visar att man tar avstånd ifrån dagens politiska agenda är positivt för ett parti/organisation som SvP som verkligen vill vara en motkraft i dagens samhälle. Golden Dawn i Grekland har bland annat tjänat mycket på den typen av aktivism.
2013-07-03, 21:19
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ett parti som SvP tjänar på aktivism, kupper och gatu-manifestationer, vilket däremot inte t ex SD skulle göra. Att visa att man finns och få ut någon enda idé eller slag-ord (t ex "Sverige-hatare") i de svenska radhusen är mycket värt, då den påtagliga avvikelsen från samhällsnormer tänder en låga i skallen hos de unga män (mest) som har potential att bli SvP:are. En sjuk liten låga, men en låga.

Jag har tidigare uttryckt skepsis mot t ex demonstrationståg (marscher) av klassiskt snitt, men modifierar mig en smula, då jag tror att det gynnar SvP och liknande radikala partier.
Fula gubben gör entre, välkommen Ska du inte byta till ett riktigt nationalistiskt parti?
2013-07-03, 21:24
Medlem
Citat:
Jag får Kalifat-vibbar av detta system och även om jag avskyr mångkulturalismen och numera i viss mån erkänner mig som rasist så skulle jag nog aldrig kunna rösta för ett system som jag aldrig kommer att kunna förändra.
Ta mig nu inte för någon genuin SvP-sympatisör, för det är jag inte, dock kommer jag rösta på partiet till 100 % då det är det bästa alternativet som finns för seriösa nationalister. Jag undrar bara, varför detta stora behov av demokrati? Är demokrati verkligen viktigare än ett etniskt homogent Sverige? Nu antyder jag inte att SvP är för någon form av militärdiktatur då de är alldeles för oprecisa, vad jag vet avfärdar de inte demokrati, utan är öppna för att kanske förändra den till något bättre. Så demokrati i ett SvP-Sverige är verkligen inte otänkbart.

Du skriver att du vill kunna förändra genom valsedeln, men vill du förändra ett helt statsskick lär det krävas bra mycket mer än att lägga en lapp i en låda var fjärde år. Tror knappast etablissemanget skulle stå med armarna i kors om SvP skulle växa till ett 40 %-parti, de skulle förmodligen göra allt i sin makt för att antingen förbjuda det eller på annan odemokratisk väg göra sig kvitt partiet. Så, demokrati eller inte, rösträtten är sällan ett verktyg för att verkligen förändra ett samhälle i grunden. Man kan förändra mindre saker, men sällan omvälvande stora sådana.
Senast redigerad av Feru 2013-07-03 kl. 21:30.
2013-07-03, 21:30
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Du begår två fel. Det första är att du av någon vansinnig anledning har fått för dig att det enda sättet att påverka är att lägga en lapp i en låda var fjärde år och det andra att SvP skulle förespråka ett system där ledare inte kan avsättas på något sätt. Båda dessa påståenden är alltså felaktiga och i norden har ledare som vanskött sina uppdrag och åsamkat lidande för folket kunnat straffas och avsättas i mer än 1000 år innan någon kom och ylade om demokrati.

Men om vi inte ska ha någon form av en-man-en röst-system:
Vem utser de som utser ledarna och vilka kontrollerar ledarna och de som utser ledarna? Ett råd av rätttrogna? Alla såna system leder ofelbart till nepotism, korruption och tillbakagång.

Hur skulle en avsättning gå till om inte via röstning? Revolution?

Hur har man avsatt ledare förr? På vikingatiden kunde man rösta fram och avsätta en kung men det är ju en form av demokrati. Menar du feodaltiden? Det är väl inte den tiden ni efterfrågar, eller?

Om ni inte har svar på dessa frågor så ser jag inte varför vi ska rösta för ert system.
2013-07-03, 21:34
Bannlyst
Citat:
Text.
Dan Eriksson är nog bättre lämpad att svara på dina funderingar utifrån ett officiellt perspektiv eftersom han faktiskt är en officiell representant för partiet, han gjorde också ett litet försök här.

https://www.flashback.org/sp44161620

Vi vänder oss alltså inte principiellt emot folkstyre och folkligt inflytande, däremot anser vi att dagens system är korrupt, ineffektivt och varken främjar landet eller dess befolkning. Framför allt menar jag att det saknar en ansvars- och ledarprincip för makthavarna och en tydlig nationalistisk konstitution.
Senast redigerad av Straybullet 2013-07-03 kl. 21:37.
2013-07-03, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Det känns ju otroligt förtroendeingivande att en offentlig talesman för SvP tycker det är bra att ens egna aktivister beter sig som patraskvänstern.
Varför skulle han bry sig - det blir ju SD som får skulden..
Citat:
Precis när Reinfeldt började tala inför en fullsatt publik, avbröts han av protestrop. ”Sosse eller moderat - samma jävla Sverigehat”, skanderade en grupp människor, som blev utbuade av publiken.

– Jag kommer till er - men lite senare, svarade Reinfeldt och fortsatte sedan tala.
Citat:
Reinfeldt: ”Isolera det åttonde partiet”
http://www.svt.se/nyheter/sverige/19-00-reinfeldt-haller-tal-i-almedalen
2013-07-03, 21:43
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Ett par saker (är lite stressad så blir kort):

1. Man röstar inte på oss för att man tror att vi ska ta makten 2014. Att samhället och makten förändras i allmänna val är en illusion skapad av den nuvarande makten som allt för många "goda demokrater" tyvärr har svalt. Man gör det för att man vill att partiet ska kunna fortsätta arbeta och växa. Genom att gå kraftigt framåt 2014 får vi en ny plattform och möjlighet att utveckla bland annat vår politik på det sätt du önskar.

2. Vi har aldrig sagt att vi är emot att politiker eller ledare kan avsättas av folket. Tvärtom så är det nödvändigt med en sådan säkerhet. Det är dock inte samma sak som partivälde, parlamentarism eller allmän rösträtt. Vi konstaterar att dagens system är ineffektivt, främjar egoism och inte ser till folkets bästa. Vi konstaterar också att systemet kan och bör bli bättre, med tydligare krav på kompetens och ansvar.

Ska jag tolka detta som att ni är för demokrati men mot parlamentarism? Det är jag också. Men samtidigt vill ni att ledarna ska utses på kompetens. Vilka ska då utse dessa ledare och blir det inte en form av representativt ledarskap om ni har utsedda företrädare? Varför inte sätta makten i svenskens hand direkt eller litar ni inte på svensken?

Jag försöker inte raljera utan jag vill verkligen förstå hur ni tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Ta mig nu inte för någon genuin SvP-sympatisör, för det är jag inte, dock kommer jag rösta på partiet till 100 % då det är det bästa alternativet som finns för seriösa nationalister. Jag undrar bara, varför detta stora behov av demokrati? Är demokrati verkligen viktigare än ett etniskt homogent Sverige? Nu antyder jag inte att SvP är för någon form av militärdiktatur då de är alldeles för oprecisa, vad jag vet avfärdar de inte demokrati, utan är öppna för att kanske förändra den till något bättre. Så demokrati i ett SvP-Sverige är verkligen inte otänkbart.

Du skriver att du vill kunna förändra genom valsedeln, men vill du förändra ett helt statsskick lär det krävas bra mycket mer än att lägga en lapp i en låda var fjärde år. Tror knappast etablissemanget skulle stå med armarna i kors om SvP skulle växa till ett 40 %-parti, de skulle förmodligen göra allt i sin makt för att antingen förbjuda det eller på annan odemokratisk väg göra sig kvitt partiet. Så, demokrati eller inte, rösträtten är sällan ett verktyg för att verkligen förändra ett samhälle i grunden. Man kan förändra mindre saker, men sällan omvälvande stora sådana.

Jag vill helst inte förändra genom valsedeln utan genom direktdemokrati. Men om jag måste välja representativ demokrati eller styrning genom råd/diktaturer så väljer jag givetvis det förstnämnda.
2013-07-03, 21:44
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonnieSaltloek
Varför skulle han bry sig - det blir ju SD som får skulden..

http://www.svt.se/nyheter/sverige/19-00-reinfeldt-haller-tal-i-almedalen

Ja jo, jag satt också och funderade på det där under tiden jag såg talet. Och läser man bara artikeln på SVT så får man klart bilden av det var SD som betedde sig som muppar. Dåligt för SD som blir sammankopplade med tilltaget, dåligt för SvP som inte plockar några poäng på sin "aktion".
2013-07-03, 21:47
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Dan Eriksson är nog bättre lämpad att svara på dina funderingar utifrån ett officiellt perspektiv eftersom han faktiskt är en officiell representant för partiet, han gjorde också ett litet försök här.

https://www.flashback.org/sp44161620

Vi vänder oss alltså inte principiellt emot folkstyre och folkligt inflytande, däremot anser vi att dagens system är korrupt, ineffektivt och varken främjar landet eller dess befolkning. Framför allt menar jag att det saknar en ansvars- och ledarprincip för makthavarna och en tydlig nationalistisk konstitution.

OK. Då börjar vi närma oss något mer konkret men fortfarande låter det väldigt luddigt. Tror att ni har ett Sisyfosjobb med att kommunicera detta mot oss andra.
2013-07-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ska jag tolka detta som att ni är för demokrati men mot parlamentarism? Det är jag också. Men samtidigt vill ni att ledarna ska utses på kompetens. Vilka ska då utse dessa ledare och blir det inte en form av representativt ledarskap om ni har utsedda företrädare? Varför inte sätta makten i svenskens hand direkt eller litar ni inte på svensken?

Jag försöker inte raljera utan jag vill verkligen förstå hur ni tänker.

Fast med handen på hjärtat nu, hade det svenska folket varit att lita på som ett kollektiv, hade vi inte suttit här och diskuterat. Folket hade då givetvis för längesen slängt ut förrädarna och infört ett vackert nationalistiskt samhälle genom valsedeln. Jag säger inte att jag avfärdar all form av folkligt inflytande, men att ge all makt åt folket och tro att allt löser sig av sig självt, ser jag personligen som naivt. Man kan säga vad man vill om hur odemokratiskt och lögnaktigt dagens system är, men det är tillräckligt demokratiskt för att folk kan rösta på ett valfritt parti var fjärde år.

Direktdemokrati ensamt räcker inte enligt mig, utan det krävs kompetens också. Sedan hur detta system ska fungera i detalj är inget jag kan delge då jag inte tänkt igenom det så noga.
2013-07-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Fast med handen på hjärtat nu, hade det svenska folket varit att lita på som ett kollektiv, hade vi inte suttit här och diskuterat. Folket hade då givetvis för längesen slängt ut förrädarna och infört ett vackert nationalistiskt samhälle genom valsedeln. Jag säger inte att jag avfärdar all form av folkligt inflytande, men att ge all makt åt folket och tro att allt löser sig av sig självt, ser jag personligen som naivt. Man kan säga vad man vill om hur odemokratiskt och lögnaktigt dagens system är, men det är tillräckligt demokratiskt för att folk kan rösta på ett valfritt parti var fjärde år.

Direktdemokrati ensamt räcker inte enligt mig, utan det krävs kompetens också. Sedan hur detta system ska fungera i detalj är inget jag kan delge då jag inte tänkt igenom det så noga.
Om svenskarna hade ägt median och hade blivit korrekt informerade, då tror jag att Reinfeldt & co. hade åkt ut med huvet före på nästa bananbåt.

När vi svenskar inte ens äger informationskanalerna, hur kan vi då begära att de ska kunna ta ett rationellt beslut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in