En av anledningarna till att OJ Simpson friades var att handsken inte passade OJ Simpson. Dessutom blev det under rättegången känt att Fuhrman var rasist, han som hittade? handsken?
Det andra var att de hade en av de bästa på DNA i sitt team, kan han ha hetat Barry Schek? De körde jättemycket med att åklagarna hade handskats slarvigt med bevisen och att DNA var kontaminerat.
Efter ett antal år kom en ny teori fram, att det skulle vara OJ äldsta son! Nu minns jag inte riktigt hur de fick ihop det, om det skulle vara så att han var kär i Nicole eller?
Efteråt har det sagts att Goldman som dödades ihop med Nicole var hennes pojkvän/älskare. Det stämmer inte, Nicole och hennes familj hade varit på restaurang och ätit. Nicoles mamma hade glömt sina glasögon och det var glasögonen killen skulle lämna när han blev dödad ihop med Nicole.
Sedan att OJ Simpson inte skulle vara känd i USA är skitsnack, han var en av de bästa i sin sport, kallades för "the juice" (förmodligen för reklamfilm) och hade gjort en film med Leslie Nielsen och Priscilla Preston. Hade inte detta hänt, hade han fortsatt kunna tjäna pengar på olika grejer.
En annan orsak till att han blev frikänd var att rättegången flyttades, nu minns jag inte riktigt hur det var, men den flyttades så att en vit jury inte skulle döma honom. Det ansågs att han skulle få en rättvis rättegång, och inte den typiska rättegången där hela juryn (mer eller mindre) bestod av vita som dömer en svart man.
Var han skyldig, ja det var han säkert! Men det bevisades inte helt.. Det sågs ändå av den svarta befolkningen som "rättvisa" för alla orättvisa domar de fått emot sig. USA var väldigt kluvet i svart och vitt, bokstavligen talat, när det gällde den rättegången.
Inte minst efter att friats gjorde han en massa dumheter som nu gör att han sitter i fängelse.
Är det fler än jag som inte kan höra Ford Bronco utan att tänka på OJ och biljakten?
Var de hittade Marcia Clark (åklagaren) någonstans är en gåta som... Om hon inte kände till OJ trots att hon var amerikan, säger en hel del...