2012-09-21, 22:00
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Personligen tycker jag det är rätt enkelt, rätten klarade inte av att förstå den vetenskapliga grunden bakom DNA-bevisning. Det fanns överväldigande bevisning, faktiskt så mycket att åklagarsidan blev lite självgoda och skötte målet för dåligt inledningsvis. OJ Simpson var så skyldig man bara kunde bli, allt annat hör nog till konspirationsteorier

Mja... Vidare kan man väl inte beskylla åklagarsidan för briljans när de valde att INTE inkludera varken självmordsbrevet eller OJs uttalanden till LAPD..
Citera
2012-09-21, 22:15
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Jag är inte övertygad om OJ Simpsons skuld pga att jag är lite dåligt insatt i bevismaterialen. Men jag har intresserat mig på senare tid,

Jag kan tänka mig att mordet är utfört av nån som är inhyrd av OJ. Men det kan han ju inte heller berätta för då är han ändå minst lika skyldig.

Men detta för att jag inte kan så mycket om bevismaterialet..

Tillåt mig att ge dig en crash course.

*blod med dna matchande Browns och Goldman med felsäkerhet på upp till 1 på 20 miljarder påträffades på Simpsons strumpor i hans sovrum

*blod med DNA matchande Simpsons påträffades vid mordplatsen

*blod med dna matchande Simpsons påträffades utanför och i hans bostad

*blod med dna delvis matchande brown och Goldman påträffades i Simpsons Ford bronco

*Simpson hade ett färskt skärsår på vänster långfinger dagen efter mordet

*Simpson hade inget alibi för mordtiden

*en handske för vänster hand av samma ovanliga typ som Simpson ägde påträffades vid mordplatsen

*en handske av samma typ för höger hand påträffades på Simpsons tomt.
Citera
2013-06-15, 18:26
Medlem
An Analysis of O.J. Simpson's Statements and Admissions

Citat:

./.

Lets look at some of O.J. Simpson's incriminating statements.

The Slow Speed Bronco Chase

On June 17, 1994, five days after Nicole Brown Simpson and Ronald Goldman were murdered, O.J. Simpson was to be arrested via voluntary surrender. Instead of surrendering, Simpson and his friend, Al Cowlings, got into Cowling’s Ford Bronco and, according to Simpson, headed for the cemetery to visit Nicole’s grave. Because of a police presence at the cemetery they were unable to visit her grave site. Simpson then claims Cowlings noticed that Simpson had a gun. Fearing Simpson might shoot himself Cowlings called the police on his cell phone and told them he had Simpson and he was taking him back to his house. What followed was the infamous slow speed Bronco chase which was televised to millions of viewers. During the chase detective Tom Lange spoke with Simpson on a cell phone. Simpson was huddled in the back seat of the Bronco with a gun in his hand. Lang spends the entire conversation trying to convince Simpson to throw away the gun. At this point in time, Simpson is suicidal. Here are some excerpts from this taped conversation.
Simpson: “I just need to get to my house. I can’t live with (unintelligible).”
Lange: “We’re going to do that. Just throw the gun out the window.”
Simpson: “I can’t do that.”
Lange: “We’re not going to bother you. We’re going to let you go up there.
Just throw it out the window. Please. You’re scaring everybody. O.J., you there?”
Simpson: “---for me. This is not to keep you guys away from me. This is for me.”
Lange: “Okay. It’s for you, I know that. But do it for.....”
Simpson: "This is for me, for me. That’s all.”

There is no doubt Simpson is contemplating suicide. He tells us the gun is not to keep the police away but it is for him. We see further evidence of his suicidal state when later in the conversation he makes the statements, “Ah, just tell them I’m all sorry.” “I’ve said goodbye to my kids.”

./.

http://www.iknowojdidit.com/

För att komma åt hela analysen använd er av http://www.cachedpages.com/ och skriv in ovan angivna webbadress.
Citera
2013-06-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Btw.

Är det någon som vet om hela rättegången ligger online nånstans??

Hade varit otroligt mycket trevligare än att läsa igenom transkripten...

Tror det finns att beställa, ca 180 DVDer med ca 5h material på varje.
Faktum är att jag såg det mesta när det sändes pga att vi precis hade fått sattelit-tv och första kvällen vi hade det så kom jag hem vid 24-tiden på kvällen och Sky-News sände 'biljakten' live mot LA när OJ försökte smita ellet ta livet av sig eller vad det var. Egentligen var han bara kallad till förhör men iom sitt beteende så blev han huvudmisstänkt och enligt mig visade han sitt riktiga jag då. Eftersom jag i samma veva fick en dator med modem så blev första bilden (jpg) jag laddade ner via Netscape, en bild på OJ. Det tog 10 minuter!
Även om rättegången innehöll en del guldkorn så var det mesta ett sömnpiller och dessutom visade det sjuka med rättssystemet i USA. Money talks! Men visst hade den härliga huvudkaraktärer och jag minns speciellt en av OJs försvarsadvokater som jag tror hette Chapman och pysslade med DNA-analyser. Han fullkomligt pulvriserade åklagarna och jag tror att han bidrog mest till att OJ inte blev fälld. OJ fick sedemera sitt straff iallafall när han hotade eller kidnappade nån dåre som höll på med andrahandsförsäljning av souvenirer från gamla sportstjärnor, som tydligen är big buisness i USA.
Citat:
...// Simpson var inte särskilt stor när brotten begicks 1994. Han hade fallit i glömska ganska duktigt och åklagaren Marcia Clark visste inte ens om vem han var när polisen kom och sa "vi vill väcka åtal mot O.J. Simpson".
Jag håller med dig om det mesta men inte det ovanstående citerade. USA glömmer inte sina idrottshjältar och även om jag inte visste om hans idrottsliga meriter ( jag menar att baseball var rätt okänt här på 70-90-talet åtminstone TV-mässigt) så hade han en begynnande karriär inom skådespeleriet med en stor biroll i filmerna 'Den nakna pistolen'.
Som kuriosa så tror jag att en av advokaterna var Kim Kardishians farsa.
Citera
2013-06-15, 23:50
Medlem
Citat:
Tillåt mig att ge dig en crash course.

*blod med dna matchande Browns och Goldman med felsäkerhet på upp till 1 på 20 miljarder påträffades på Simpsons strumpor i hans sovrum

*blod med DNA matchande Simpsons påträffades vid mordplatsen

*blod med dna matchande Simpsons påträffades utanför och i hans bostad

*blod med dna delvis matchande brown och Goldman påträffades i Simpsons Ford bronco

*Simpson hade ett färskt skärsår på vänster långfinger dagen efter mordet

*Simpson hade inget alibi för mordtiden

*en handske för vänster hand av samma ovanliga typ som Simpson ägde påträffades vid mordplatsen

*en handske av samma typ för höger hand påträffades på Simpsons tomt.

Ang. handsken så förelåg stora tveksamheter om den verkligen hittades där de sa och om den inte var planterad.
oavsett OJ:s skuld eller inte så var det nog detta med handsken ("If it doesn´t fiy you must acquit") som bidrog mest till juryns slutsats och även det som skapade tveksamheter för oss som följde detta dagligen.

jag är inte övertygad över OJ:s skuld, en orsak till detta är det usla arbete åklagarsidan gjorde i fallet.
Citera
2013-07-02, 16:07
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71

jag är inte övertygad över OJ:s skuld, en orsak till detta är det usla arbete åklagarsidan gjorde i fallet.

Intressant. Visst, jag håller med om att deras arbete var skrattretande dåligt.

Dock tycker jag att försvarets teorier är ännu mer skrattretande.

Om du orkar får du gärna berätta lite mer i detalj om vad i fallet som får dig att tveka!
Citera
2013-07-02, 16:32
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
jag minns speciellt en av OJs försvarsadvokater som jag tror hette Chapman och pysslade med DNA-analyser. Han fullkomligt pulvriserade åklagarna och jag tror att han bidrog mest till att OJ inte blev fälld.

Kanske Barry Scheck?
Citera
2013-07-02, 17:42
Medlem
why123s avatar
En av anledningarna till att OJ Simpson friades var att handsken inte passade OJ Simpson. Dessutom blev det under rättegången känt att Fuhrman var rasist, han som hittade? handsken?

Det andra var att de hade en av de bästa på DNA i sitt team, kan han ha hetat Barry Schek? De körde jättemycket med att åklagarna hade handskats slarvigt med bevisen och att DNA var kontaminerat.

Efter ett antal år kom en ny teori fram, att det skulle vara OJ äldsta son! Nu minns jag inte riktigt hur de fick ihop det, om det skulle vara så att han var kär i Nicole eller?

Efteråt har det sagts att Goldman som dödades ihop med Nicole var hennes pojkvän/älskare. Det stämmer inte, Nicole och hennes familj hade varit på restaurang och ätit. Nicoles mamma hade glömt sina glasögon och det var glasögonen killen skulle lämna när han blev dödad ihop med Nicole.

Sedan att OJ Simpson inte skulle vara känd i USA är skitsnack, han var en av de bästa i sin sport, kallades för "the juice" (förmodligen för reklamfilm) och hade gjort en film med Leslie Nielsen och Priscilla Preston. Hade inte detta hänt, hade han fortsatt kunna tjäna pengar på olika grejer.

En annan orsak till att han blev frikänd var att rättegången flyttades, nu minns jag inte riktigt hur det var, men den flyttades så att en vit jury inte skulle döma honom. Det ansågs att han skulle få en rättvis rättegång, och inte den typiska rättegången där hela juryn (mer eller mindre) bestod av vita som dömer en svart man.

Var han skyldig, ja det var han säkert! Men det bevisades inte helt.. Det sågs ändå av den svarta befolkningen som "rättvisa" för alla orättvisa domar de fått emot sig. USA var väldigt kluvet i svart och vitt, bokstavligen talat, när det gällde den rättegången.
Inte minst efter att friats gjorde han en massa dumheter som nu gör att han sitter i fängelse.

Är det fler än jag som inte kan höra Ford Bronco utan att tänka på OJ och biljakten?
Var de hittade Marcia Clark (åklagaren) någonstans är en gåta som... Om hon inte kände till OJ trots att hon var amerikan, säger en hel del...
Senast redigerad av why123 2013-07-02 kl. 18:15. Anledning: ....
Citera
2013-07-03, 10:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
text

Oj, här raljeras det friskt. Ta det lite sakta i backarna tack. Jag har inte "SKITSNACKAT" om någonting. Jag skrev att han inte var särskilt stor, i jämförelse med 15 år tidigare, när han var aktiv fotboll-spelare, kontra 1994, avdankad B-skådis.

Visst visste de flesta vem han var, men hans forna glansdagar var sedan länge förbi.

Om du hade kollat igenom tråden lite mer noggrant så hade du märkt att mycket av vad du skrivit redan står i tråden.

Men tack ändå.-
Senast redigerad av portnoy 2013-07-03 kl. 11:02.
Citera
2013-07-03, 12:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Oj, här raljeras det friskt. Ta det lite sakta i backarna tack. Jag har inte "SKITSNACKAT" om någonting. Jag skrev att han inte var särskilt stor, i jämförelse med 15 år tidigare, när han var aktiv fotboll-spelare, kontra 1994, avdankad B-skådis.

Visst visste de flesta vem han var, men hans forna glansdagar var sedan länge förbi.

Om du hade kollat igenom tråden lite mer noggrant så hade du märkt att mycket av vad du skrivit redan står i tråden.

Men tack ändå.-

Ja, men som du säkert vet är de flesta trådarna på Flashback upprepningar och egna synpunkter. Det skulle väl vara oehört märkligt om jag hade något alldeles nytt att tillföra det fallet, eller?
Citera
2013-07-03, 18:56
Medlem
gulaLejonets avatar
jag har hört från olika källor att han är fri /sitter inne..?

vad är statusen idag?
Citera
2013-07-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
jag har hört från olika källor att han är fri /sitter inne..?

vad är statusen idag?
Han åkte väl in rejält sist?
Edit:tidigast 2017 kan han få villkorligt enligt snabb googlesökning
Senast redigerad av scheele 2013-07-04 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in