2013-07-03, 12:09
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jag åker inte på bortamatcher då jag inte vill vistas i Stockholm, Malmö och den stad Helsingborg nu är ifrån i onödan.
du kan väl inte vara på riktigt?
2013-07-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Jaha du. Som jag minns det var det här en sändning där C more faktiskt inte verkade ha mixtrat med ljudet. Jag får god lust att se om hela matchen och bara posta precis vilka sånger som hörs i sändningen men hinner tyvärr inte. Här är dock de 10 första minuterna:

Minut 0: "På gator röda och blå", HIF-spelarnas efternamn, "HIF - Vi ska ta guld i år", "Stay Bedoya", "Ni kan aldrig, aldrig rubba oss", "Per Hansson, Åh åh" (från Aik endast en sång som hörs lite då och då)
Minut 1: "Uppå planen elva man", Buande mot Aik när de håller bollen och i bakgrunden hör man Aik igen (de kör samma sång fortf.)
Minut 2: "Vi älskar HIF, javisst", Gnaget börjar sjunga "Skåne till Danmark" men överröstas omedelbart av "Ni kan köra upp Madrid och PSG, för Di Röe är det enda laget jag vill se"
Minut 3: Jubel när HIF vinner boll och starka reaktioner när Ardian Gashi blir nerdragen, "Olé olé olé, Gashi, Gashi"
Minut 4: En kort stund hör man Aik ("Vi hatar Djurgårn"), klapp klapp "HIF", "Åh Helsingborg"
Minut 5: Aik hörs med "Finns i våra hjärtan". De överröstas av "HIF tills jag dör" men fortsätter mala.
Minut 6: Häcken leder mot mff och HIF sjunger "Dududidu Makondele" (Aik hörs, men mest trumman)
Minut 7: "Du betyder allt för mig" från HIF
Minut 8: Gnaget maler på medan HIF mest reagerar på olika spelmoment
Minut 9: "HIF grabbar vi är här"
Minut 10: "Vi är Skånes stolthet, Skånes stolthet är vi och vi hatar malmö ff, vi hatar mff"

Utav de sånger som hörs från HIF under den här perioden är det totalt 16 stycken, medan råttorna har fyra sånger som är hörbara på TV-ljudet. Man hör heller aldrig bortapubliken reagera på något domslut, mana på i någon spelvändning eller något liknande tecken på spontant engagemang medan hemmaklacken (och övrig hemmapublik) kan ägna hela minuter åt sådant. Jag bedömmer ljudet från dessa 10 minuter som representativt för hela TV-sändningen från HIF-Aik.

Ändå ska det sägas att Aik var något bättre än vad de brukar vara när det gäller ihållande sång. De sjöng mer eller mindre konstant, men var helt enkelt chanslösa när det gäller att överrösta HIF-publiken.

xD
2013-07-03, 13:44
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Skärgården är Djurgårdsland!

Defend Gålö Havsbad!
2013-07-03, 14:14
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Precis, man har frågat ungtupparna och aik har gått framåt enormt de senare åren, det kan ingen ta ifrån er. 80% födda 1980 och tidigare är DIF i Sumpan, 2% bajen (varav en syntes bakom nakenchocksmannen på söderstadion!) och 18% kanske gnaget.

Och ja, det är med ironi jag skriver essa inlägg för det har blivit så uttjatat att diskutera defend södermalm hela jävla tiden.. Är inte ens roligt.

On a serious note, hur uppfattar du lagtillhörigheterna på Östermalm dessa dagar? Uppfattningen jag själv har, efter att ha bott där mer eller mindre hela mitt liv, är att nyinflyttade nästan uteslutande är Dif, medan många äldre släktgenerationerna som bott på Östermalm under väldigt många år ofta är AIK. Jag vill nästan uppskatta att uppemot 30-40% är AIK, om jag minns rätt från skoltiden och min uppväxt. Nu var det förvisso många år sedan, och jag antar att det blivit ännu fler stadsbor som sympatiserar med Dif.

Att Djurgården är Dif råder det naturligtvis inga tvivel om, lika lite som att Solna är AIK.
2013-07-03, 14:32
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Utav de sånger som hörs från HIF under den här perioden är det totalt 16 stycken, medan råttorna har fyra sånger ....
16 ramsor på 10 minuter? Fort skare gå!
2013-07-03, 14:36
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
du kan väl inte vara på riktigt?

Jag svarade innan på det där att det var ett skämt. Läs tråden istället för att kommentera saker jag redan klargjort för.
2013-07-03, 14:56
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
On a serious note, hur uppfattar du lagtillhörigheterna på Östermalm dessa dagar? Uppfattningen jag själv har, efter att ha bott där mer eller mindre hela mitt liv, är att nyinflyttade nästan uteslutande är Dif, medan många äldre släktgenerationerna som bott på Östermalm under väldigt många år ofta är AIK. Jag vill nästan uppskatta att uppemot 30-40% är AIK, om jag minns rätt från skoltiden och min uppväxt. Nu var det förvisso många år sedan, och jag antar att det blivit ännu fler stadsbor som sympatiserar med Dif.

Att Djurgården är Dif råder det naturligtvis inga tvivel om, lika lite som att Solna är AIK.

För ätt häda lite så är jag ju inte själv Östermalm så har lite svårare att kunna det området. Dock av egen erfarenhet skulle jag nog säga 50-50 där mellan DIF-aik och en och annan inslängd bajare i valfritt hörn.

För att vara lite alvarlig igen så skulle jag säga att aik nog har haft bäst nyrekrytering av unga förmågor till läktarna de senaste åren. Iallafall i de områden som jag har hållit till på, dvs västra och norra Sthlm. Hur Djurgårdens nyrekrytering gått vet jag inte för jag har ärligt talat inte sett så mycket av den överhuvidtaget. Bajen verkar dock också rekryterat på bra söderöver, eller har jag fel där?
2013-07-03, 15:01
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle

Egentligen är detta helt ointressant att spekulera i. Har själv bott på malmen i 20 år och tror att lagsympatierna kan kopplas ganska hårt till hur lagen presterat inom de olika idrotterna. Tror många som växte upp under tidigt 2000-tal blev Djurgårdare i och med den framgångsvåg som rådde då (hockeyguld 00 och 01, tvåa i AS 01, vinnare av AS 02, 03 och 05 cupen 02, 04 och 05). Talar man om de gamla delarna av Östermalm kan 30-40% mycket väl stämma även om jag tycker att uppskattningen är lite i överkant, i de nyare områdena har jag ingen aning om hur fördelningen ser ut.

För att en uppskattning av det här slaget överhuvudtaget ska bli relevant bör man även se till hur många av de som sympatiserar med de olika klubbarna som faktiskt också går på matcherna. Visst har man växt upp med en hel del gnagare, men väldigt få om ens några av dem var regelbundna besökare på Råsunda. Att många av Östermalmsborna faktiskt går på DIFs matcher kan säkert förklaras av att Stadion ligger nära, men jag skulle snarare vilja påstå att det är för att DIFs förankring kring stadsdelen är starkare än AIKs.

(Som en parentes i diskussionen fanns det en rätt stark bajenenklav när jag växte upp vilka var frekventa besökare på sös. Hur de hade hamnat på Östermalm är fortfarande oklart).
2013-07-03, 16:02
Medlem
Joni93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jag åker inte på bortamatcher då jag inte vill vistas i Stockholm, Malmö och den stad Helsingborg nu är ifrån i onödan.

Och där slutade man ta dig på allvar.

Du lär ju inte vara någon supporter iaf, följer du ditt lag via texttv kanske? Man åker på bortamatcher för att följa sitt lag, inte motståndarlaget.
2013-07-03, 16:05
Medlem
3ndymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
16 ramsor på 10 minuter? Fort skare gå!

Blir lätt så när man ska vara så jävla real som heif och sjunga nya ramsor så fort det händer nått på plan. Att sjunga ramsor länge och stadigt är fjantigt och plastigt.
2013-07-03, 16:25
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
För ätt häda lite så är jag ju inte själv Östermalm så har lite svårare att kunna det området. Dock av egen erfarenhet skulle jag nog säga 50-50 där mellan DIF-aik och en och annan inslängd bajare i valfritt hörn.

Sedär. Jag hade fått för mig att du huserade på Östermalm. Fråga mig inte varför jag hade för mig det. Men precis som du säger så var det väl ungefär lite så jag uppfattar det också. Jämnt mellan Dif och AIK, med en del övervikt av Dif, samtidigt som Bajen är obefintliga.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Egentligen är detta helt ointressant att spekulera i. Har själv bott på malmen i 20 år och tror att lagsympatierna kan kopplas ganska hårt till hur lagen presterat inom de olika idrotterna. Tror många som växte upp under tidigt 2000-tal blev Djurgårdare i och med den framgångsvåg som rådde då (hockeyguld 00 och 01, tvåa i AS 01, vinnare av AS 02, 03 och 05 cupen 02, 04 och 05). Talar man om de gamla delarna av Östermalm kan 30-40% mycket väl stämma även om jag tycker att uppskattningen är lite i överkant, i de nyare områdena har jag ingen aning om hur fördelningen ser ut.

För att en uppskattning av det här slaget överhuvudtaget ska bli relevant bör man även se till hur många av de som sympatiserar med de olika klubbarna som faktiskt också går på matcherna. Visst har man växt upp med en hel del gnagare, men väldigt få om ens några av dem var regelbundna besökare på Råsunda. Att många av Östermalmsborna faktiskt går på DIFs matcher kan säkert förklaras av att Stadion ligger nära, men jag skulle snarare vilja påstå att det är för att DIFs förankring kring stadsdelen är starkare än AIKs.

(Som en parentes i diskussionen fanns det en rätt stark bajenenklav när jag växte upp vilka var frekventa besökare på sös. Hur de hade hamnat på Östermalm är fortfarande oklart).

Låter rimligt det du säger. Jag bor själv i de äldre delarna. När jag gick i skolan och under min uppväxt vet jag dock inte om jag delar uppfattningen om att folk som sympatiserade med AIK inte begav sig ut till Råsunda. Fick känslan av att vi som kom från området allt som oftast åkte hela familjen och ibland mer eller mindre halva släkten. Berodde väl delvis på avståndet. När man var 7 kanske man inte begav sig ut till Solna på egen hand. I övrigt har du förmodligen rätt i att Dif vinner sympatisörer i och med närheten till Stadion. Frågan är hur återväxten blir nu i och med Tele2 Arena, om man tänker på lång sikt.

Jag har träffat ytterst få Bajare som är bosatta på Östermalm om jag skall vara ärlig. Kan räkna dem på ett dussin fingrar.
2013-07-03, 16:33
Medlem
När vi ändå snackar om uppväxten och hur supporterskapet såg ut då.
Jag växte upp i Stockholms norrort (förknippas idag som "dif-land") och jag var ensam Bajare i hela uppväxten förutom min familj. I skolan så höll 49% på gnaget och 49% på dif. Jag var den kvarvarande procenten som höll på Bajen.
Jag var dock i princip den enda som hade säsongskort och gick på matcher, förutom några gnagare som var så fruktansvärt dryga när man skulle diskutera fotboll. Alla marginalarna som höll på gnaget eller dif höll på någon av tvillingarna för att vara en i mängden.

Minns dödsångesten i högstadiet efter att ha förlorat ett derby mot gnaget (var inte lika illa med gårdarna, de var inte lika insatta och inte heller lika dryga). Alla hån från 20-30 stycken i flera veckor tog på psyket.
Det var här som mitt enorma hat mot gnaget växte fram. Därför jag alltid sett aik som mitt främste hatobjekt före djurgårn.

Lite lustigt dock att jag alltid i regel kommit bättre överens med gnagare än med bajare (förutom på nätet).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in