2013-07-03, 12:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Ovanstående och det här uttalandet kanske har logik? Saxat från NSD:
(Vet inte om man får göra så,ber om ursäkt om jag trampar i klaveret)

Tidigare har vi följt upp olika tips, men inte gjort ett systematiskt sök där alla platser har genomsökts. Det genomsök som gjordes i början av utredningen hade som syfte att hitta en människa och då kan andra spår som kan vara av intresse ha förbisetts, säger Lotta Daniels.

Jag tror fortfarande att man fokuserat alldeles för mycket och nästan tagit för givet att hitta spår från mord och styckning i lägenheten/stugan. Nu har man inte fått några sådana svar i den riktningen från SKL, utan måste ut i naturen och söka. Mycket har tråkigt nog hänt på dessa fem veckor och många spår/fynd kan ha förstörts på olika sätt för att man inte tog tag i tipsen i ett tidigare stadium.
Citera
2013-07-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag kanske missade det, men var det inte allmänhetens hundar som reagerat lite här och där?

Kan ha varit jag som drog en förhastad slutsats av orden "det har kommit in tips OCH hundar har reagerat..." Kanske det skulle ha stått ATT och inte OCH.
Citera
2013-07-03, 12:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Någon form av feedback borde tipsare absolut få
Historien har ju visat upprepade gånger att värdefulla tips inte följts upp av polisens utredare med påföljd att gm har gått fria

Inte konstigt i så fall att svenska brottsutredare är konstaterat sämst i Norden.
Citera
2013-07-03, 12:36
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att man fokuserat alldeles för mycket och nästan tagit för givet att hitta spår från mord och styckning i lägenheten/stugan. Nu har man inte fått några sådana svar i den riktningen från SKL, utan måste ut i naturen och söka. Mycket har tråkigt nog hänt på dessa fem veckor och många spår/fynd kan ha förstörts på olika sätt för att man inte tog tag i tipsen i ett tidigare stadium.

Jag har ingen aning om hur många tips om specifika platser i skogarna som kommit in till polisen. Det kanske rör sig hundratals. (Plus alla andra slags tips). Antingen så har polisen prioriterat "fel" eller så är de totalt underbemannade.
Sen måste vi väl återkomma till detta med eventuella medgärningsmän. Dessa har ju givetvis följt tråden, och har dessutom haft flera veckor på sig att "fixa undan" eventuella spår. Just nu känner iaf jag mig lite negativ till att de hittar något avgörande.
Citera
2013-07-03, 12:46
Medlem
Citat:

Mycke troligt.För att ge allmänheten en chans att hitta något så kan det vara på sin plats att gå ut med exakta bilder på både skor/strumpor och kläder till VB.Antar att utredarna vid det här laget har möjliga brister i MTGM:S persedlar - kläder/väskor/verktyg/knivar etc..Ut med informationen så allmänheten vet vad som söks och inte tipsar om orelevant information typ: "plastpåsen som låg vid vägen mot Älvsbyn såg skrövlig ut"..Det scenariot,tystnaden och inte klargörandet av vad som faktiskt söks,driver en flod av desinformation där de verkliga fynden av intresse riskerar att sållas bort.

Med rätt information om vad som söks:

"Jag har hittat en rosa/vit/svart tröja i storlek small som ligger vid stenen alldeles bakom huset på trångagatan fyra kilometer från allmän väg vid bäcken"

ovanstående sett som exempel då.

Detta riskerar att utvecklas till ett,Gud förbjude:
2016 - vi söker ett par svarta herrstrumpor som sist sågs i området runt Boden vid tiden för...
Citera
2013-07-03, 12:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Mycke troligt.För att ge allmänheten en chans att hitta något så kan det vara på sin plats att gå ut med exakta bilder på både skor/strumpor och kläder till VB.Antar att utredarna vid det här laget har möjliga brister i MTGM:S persedlar - kläder/väskor/verktyg/knivar etc..Ut med informationen så allmänheten vet vad som söks och inte tipsar om orelevant information typ: "plastpåsen som låg vid vägen mot Älvsbyn såg skrövlig ut"..Det scenariot,tystnaden och inte klargörandet av vad som faktiskt söks,driver en flod av desinformation där de verkliga fynden av intresse riskerar att sållas bort.

"Jag har hittat en rosa/vit/svart tröja i storlek small som ligger vid stenen alldeles bakom huset på trångagatan fyra kilometer från allmän väg vid bäcken"

2016 - vi söker ett par svarta herrstrumpor som sist sågs i området runt Boden vid tiden för...

Att vara förtegna om allt gynnar inte utredarna ..
Citera
2013-07-03, 12:51
Medlem
Är båda fyndplatserna avfärdade?

Publicerad 2013-07-02 16:29
Ändrad 2013-07-03 11:01
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6882408
Citat:
Under tisdagen hittade polisen två platser som ska undersökas i koppling till mordet, enligt Lotta Daniels, förundersökningsledare. Den ena platsen var under tisdagen avspärrad i väntan på tekniker som kommer att anlända under onsdagen. På platsen ska plastsäckar ha hittats, och på den andra gäller det repstumpar. Lotta Daniels är tydlig med att det inte är säkert att platserna är relevanta.
Publicerad 2013-07-03 07:34
Ändrad 2013-07-03 11:02
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6882694
Citat:
Fyndplatsen är nu avfärdad från utredningen, säger polisens kommunikationschef Anna-Lena Hesse.
Citera
2013-07-03, 12:58
Medlem
De nya tips som tydligen kommit in kan nog knappast ha handlat om högintressanta och detaljerade fyndplatser eftersom polisen avser att förutsättningslöst söka i fem olika områden. Hade någon hund markerat eller någon vandrare sett något som direkt kunnat kopplas till mordet hade sökandet givetvis sett annorlunda ut.
Informationen kan lika väl ha handlat om "intressanta rörelser" i områdena vid tiden för mordet.
Citera
2013-07-03, 13:08
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:

Håller me dig jag. Allmänheten är de som bäst kan hjälpa till med igenkännande av föremål och annat. Det försvårar bara utredningen med deras regler och principer som ju är så klassiska inom polisen. Visst kan förstå det till viss del men nu har det gått så pass lång tid och tycker de är alldeles för förtegna med info.
Citera
2013-07-03, 13:09
Medlem
Varför jag nämnde ett par "Svarta strumpor" i mitt förra inlägg beror på att jag hittade ett par gråa tubsockor uppkastade/upphängda i ett träd i området runt Degerbergsklinten redan den 8-10 Maj men jag och min bekant avfärdade det som ointressant och har INTE lämnat det tipset till polisen.

Visste jag färgen på VB:s alternativt MTGM:S försvunna(spekulation) sockor så hade jag inte lämnat platsen förrän tipset blivit omhädertaget.

Ponera att de strumpor vi såg var kastade av en stressad GM och fulla av bloddroppar/hår etc. från GM/BO och nu försvunnit av en hjälpsam städare.Eller av nån annan bondlurk som insåg att de här passar ju på mig - tre veckor senare - alldeles nytvättade av regn och torra i gassande solsken.
Citera
2013-07-03, 13:18
Medlem
ME077s avatar
Ren spekulation: Anledningen till varför utredarna varit så extremt förtegna om utredningen är att de är säkra på fler gm/medhjälpare. (Jag vet att detta redan spekulerats om i tråden).
Om de trott att KJ varit ensam borde det väl gynnat utredningen att gå ut med information, och de hade då fått mer adekvata tips.
Citera
2013-07-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Nu har jag upprepade gånger i tråden läst teorin att mördaren skulle varit inspirerad av "The Black Dahlia"-mordet. Vad I fan baserar ni det på? Sen antar du att det är några weirdos också? Vad pekar på att det är mer än en person inblandad. Du är övertygad? Verkligen? Fattar inte varför alla känner för att skriva ner alla sina grundlösa hittepå-teorier här. Fokusera på fakta och dra slutsatser och plausibla gissningar utifrån det istället för att spy ur er varenda tokrolig idé som poppar upp i skallen på er.

Ja att GM inspirerats av mordet på ES har nämnts några ggr i tråden men det är nog inte så många fler än en person som står för åsikten i fråga.
Jag "förde in" ES i tråden, anledningen var den att någon hade länkat till en sida med div bisarra foton på döda människor etc och på ett (el några) förekom en tudelad kvinna. Flera kommenterade den obehagliga bilden, OT-flikade då in vem det var.
Har för övr bestämt för mig att länken med foton påträffats hos någon "Schlangens" sida, men får låta det vara osagt då jag inte kan minnas till 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in