2013-07-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Dödsstraff för våldtäkt dummaste jävla skit jag hört hur fan tänker ni?

Vadå hur många har du våldtagit?

Om ingen, dåså vad är problemet.
Citera
2013-07-03, 12:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Mord,terrorism,pedofili borde det dinglas i galjen
Citera
2013-07-03, 12:40
Medlem
BaLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Visst fan kan jag det. Brottslingen blir ju inlåst för att han begått ett brott, dom som låser in honom hae inget med saken att göra då det är befogat.

Dödar man en annan människa ska man vara beredd på samma behandling. Personen du dödar ville leva precis lika mycket som du vill leva ändå tror sig somliga ha rätten att avsluta någons liv
.

Du vet inte omständighetrna för mordet.
Dödsstraff om vi nu ska ha något ska vara ett verktyg att ta till för det mest vidriga brott så som massmord och riktiga psykfall som ska anses vara för farliga för att leva i samhället.
Terrordåd kan också vara en anledning för att ta fram dödsstraffet.
Citera
2013-07-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Du vet inte omständighetrna för mordet.
Dödsstraff om vi nu ska ha något ska vara ett verktyg att ta till för det mest vidriga brott så som massmord och riktiga psykfall som ska anses vara för farliga för att leva i samhället.
Terrordåd kan också vara en anledning för att ta fram dödsstraffet.

Så det finns en anledning att döda en oskyldig människa? Nej din nöt det finns det inte.

Enda givna anledningen att döda någon är om personen själv dödat någon. Där kommer dödsstraffet in.
Citera
2013-07-03, 12:55
Medlem
Jag tycker det har mer att göra med bevisläget än själva brottet. Personligen anser jag att dödsstraff endast bör tillämpas då GM inte kan återanpassas i samhället eller brottet är synnerligen grovt. T.ex utövad pedofeli, seriemördare osv. Men igen, det är bevisläget som är det viktigaste här då staten får inte under några omständigheter ta livet av en oskyldig medborgare. Således bör det finnas obestridbara bevis som sträcker sig långt över vad endast en dömande dom kräver.

Jag tror inte att dödsstraff är speciellt avskräckande för GM som begår den typen av brott som har nämnts. Det kan snarare få vissa individer att begå värre brott för att skydda sig själva. T.ex mörda ett barn man rövat bort för sexualsadistiska lustar osv, när man annars hade kunnat släppa barnet efteråt.
Senast redigerad av kalimist8 2013-07-03 kl. 12:57.
Citera
2013-07-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Jag tycker det har mer att göra med bevisläget än själva brottet. Personligen anser jag att dödsstraff endast bör tillämpas då GM inte kan återanpassas i samhället eller brottet är synnerligen grovt. T.ex utövad pedofeli, seriemördare osv. Men igen, det är bevisläget som är det viktigaste här då staten får inte under några omständigheter ta livet av en oskyldig medborgare. Således bör det finnas obestridbara bevis som sträcker sig långt över vad endast en dömande dom kräver.

Jag tror inte att dödsstraff är speciellt avskräckande för GM som begår den typen av brott som har nämnts. Det kan snarare få vissa individer att begå värre brott för att skydda sig själva. T.ex mörda ett barn man rövat bort för sexualsadistiska lustar osv, när man annars hade kunnat släppa barnet efteråt.

Klart det är det. Det är just för att dom inte riskerar dödsstraff som dom fortsätter och begår grövre brott. "Kan lika gärna fortsätta inte direkt så jag kommer kunna få dödsstraff".
Citera
2013-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Klart det är det. Det är just för att dom inte riskerar dödsstraff som dom fortsätter och begår grövre brott. "Kan lika gärna fortsätta inte direkt så jag kommer kunna få dödsstraff".

Eller så tänker dem, "Det är redan dödsstraff för det jag har gjort, därmed spelar det föga roll om jag dödar BO eller inte förutom för min framtida frihet" som då självfallet går först.

Nu är inte alla GM lika dana, vissa kommer säkert avstå från vissa brott där risken för upptäckt är döden men mycket troligt inte alla.

Det är inte alls 'klart' att dem gör. Om det är så klart kan du komma med en källa på forskning som stödjer det du säger. Jag säger att jag vet inte, men förmodligen agerar vissa på ett sätt andra på ett annat.
Citera
2013-07-03, 13:17
Medlem
Forbliranonyms avatar
Pedofili, och riktigt hemska mord, typ som det i bollnäs, då är dödsstraff på sin plats. Sen kan jag tycka att alla som ska sitta livstid kan lika gärna dömmas till döden så sparar vi lite pengar oxå
Citera
2013-07-03, 13:20
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Mord och våldtäkt, vill lagen ej införa det borde frivilliga få avrätta dessa lowlifes utan straffpåföljder.

Frågor på det? nej precis lagen är efterbliven.

Det är ingen dum idé, måste jag säga. Det innebär i praktiken att brottslingen blir fredlös, och att hans enda andra alternativ är att fly, vilket i sig inte heller är någon förlust. Kanske kan det ogiltigförklara argumentet om att "staten inte har rätt att ta någons liv". Dessutom tror jag inte att EU:s lagstiftning säger någonting alls om fredlöshet.
Citera
2013-07-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Pedofili, och riktigt hemska mord, typ som det i bollnäs, då är dödsstraff på sin plats. Sen kan jag tycka att alla som ska sitta livstid kan lika gärna dömmas till döden så sparar vi lite pengar oxå

Problemet är när det kommer fram tio år senare att 'GM' var oskyldig
Citera
2013-07-03, 13:21
Medlem
Knotknets avatar
Alla former av stöld och snatteri ska det vara dödsstraff på. Jag hatar tjuvar. Däremot ska det vara tillåtet att småsnatta lite av sin arbetsgivare om man är underbetald och en inkompetent chef.
Citera
2013-07-03, 13:33
Medlem
provocative77s avatar
Ogenomtänkta inlägg på Flashback borde ge dödsstraff enl mig.
Innan ni ens svarar så kan ni tänka efter. Skulle någon jag älskar begå mord, våldtäkt eller brott mot barn så vill jag att denne ska rehabiliteras o när den kommer ut kommer jag att finnas där för att stötta o hjälpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in