2013-07-02, 14:10
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Folk kommer att konstatera vad som hänt, beklaga sorgen för anhöriga och sedan spekulera vidare i andra fall och händelser.

Ja förundersökningen mot henne kommer ju att läggas ner, men jag undrar om någon inom kommunen, politiker, chefstjänstemän och revisorer kommer att kunna ställas till svars.
Citera
2013-07-02, 14:26
Medlem
Moffins avatar
Jag har aldrig varit speciellt insatt i den här historien bortsett från rubrikerna jag sett i tidningarna under året. Läste hela den senaste artikeln på Aftonbladet och måste säga att jag blev lite illa till mods. En så fruktansvärt tragisk historia som jag önskar kunde fått ett lyckligare slut. Till Tuulas anhöriga (om de nu läst något här) beklagar jag verkligen sorgen och hoppas att ni tar er igenom detta så bra som möjligt
Citera
2013-07-02, 14:33
Medlem
slaskpacks avatar
Vet inte varför det här fallet berört mig så djupt, men jag vill ändå skriva ett par ord som avslutning till mitt bidrag i den här tråden.

Den en gång så duktiga och pålitliga Tuula, som fastnade i något hon inte kunde ta sig ur. Hon har pliktat med sitt liv, ett straff hon själv dömt sig till, sittande alla dessa månader ensam och kall under ett träd långt hemifrån värme, trygghet och kärlek.

Jag känner sorg med hennes anhöriga idag, och med den förtvivlan Tuula måste ha känt den där tidiga höstmorgonen när hon reste sig från frukostbordet och avslutade allt.

Låt minnet av henne få bli, inte bara hon som förskingrade alla dessa pengar från Gävle Kommun, utan också den mor som ville sina barn det bästa, som tog hand om sin åldrade mor och som fram tills spelet började ta över hennes liv, ändå var en plikttrogen kommunalanställd.

R.I.P.
Citera
2013-07-02, 15:13
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag slår mej för bröstet för att jag inte är så cynisk att jag tror att vanliga människor är så totalt känslokalla att de sitter och flinar med en paraplydrink i handen efter att ha ställt med det hon gjorde.
Jag slår mej också för bröstet för att jag har medkänsla med de som drabbats av hennes brott.
Skattebetalarna i Gävle, de ledamöter i kommunen som avgick m fl
Jag slår mej också för bröstet för att jag inte tror att människor är viljelösa kollin som styrs av mystiska krafter utanför dom själva.

Tyvärr är det precis så känslokalla många människor är, vilket vi nyligen såg i fallet Annetthe, där hon satt precis som du beskriver det "flinande med en paraplydrink i handen, vid en pool i Thailand"....

Det här fallet hade dock en mycket mer tragisk utgång, för alla inblandade och jag beklagar sorgen för de efterlevande anhöriga
Citera
2013-07-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
R.I.P.

Neger snälla. Hon har stulit pengar från skattebetalarna och spenderat dem på meningslösheter. Varför ska vi tycka synd om henne? För att hon är mamma? För att hon tog hand om sin mamma? För att hon är kvinna?

Kriminella, speciellt kriminella som skadar skattebetalarna genom att utnyttja statens våldsmonopol (skatter), bör betala för sina brott med livet och inget mindre än det.

Hur kan du tycka synd om henne? Är du släkt med henne eller något?
Citera
2013-07-02, 15:17
Medlem
Riktigt tragisk historia. Jag hoppades att hon glassade i Thailand med en paraplydrink och 20 miljoner på bankkontot. Det är självklart fel med bedrägeri men hon var ju inte frisk. Stjäla pengar i för att mata sitt spelberoende är ju inget en vanlig människa gör, speciellt inte dem summor som kommit på tal och redovisats.

Beklagar sorgen för annhöriga. Gjorde mig väldigt illa berörd att läsa denna nyhet.
Citera
2013-07-02, 15:29
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Vet inte varför det här fallet berört mig så djupt, men jag vill ändå skriva ett par ord som avslutning till mitt bidrag i den här tråden.

Den en gång så duktiga och pålitliga Tuula, som fastnade i något hon inte kunde ta sig ur. Hon har pliktat med sitt liv, ett straff hon själv dömt sig till, sittande alla dessa månader ensam och kall under ett träd långt hemifrån värme, trygghet och kärlek.

Jag känner sorg med hennes anhöriga idag, och med den förtvivlan Tuula måste ha känt den där tidiga höstmorgonen när hon reste sig från frukostbordet och avslutade allt.

Låt minnet av henne få bli, inte bara hon som förskingrade alla dessa pengar från Gävle Kommun, utan också den mor som ville sina barn det bästa, som tog hand om sin åldrade mor och som fram tills spelet började ta över hennes liv, ändå var en plikttrogen kommunalanställd.

R.I.P.

Jag tycker verkligen inte heller att Tuula på något sätt ska "hedras", tvärtom. Hon tog den sämsta möjliga utväg för att befria sig från sin skam och skuld. Hon själv kommer aldrig att behöva konfronteras, den skammen och skulden och konfrontationen har hon lämnat över till sina barn tyvärr. Dessutom gjorde hon det på ett sätt som gjorde att dom fick leva i ovisshet i över ett halvår! Vilket bara det måste vara fruktansvärt. Jag hoppas däremot innerligt att dom kan gå vidare nu, utan att känna något ansvar över mammans tilltag. Så mina tankar går oavkortat till de anhöriga.
Citera
2013-07-02, 15:32
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Neger snälla. Hon har stulit pengar från skattebetalarna och spenderat dem på meningslösheter. Varför ska vi tycka synd om henne? För att hon är mamma? För att hon tog hand om sin mamma? För att hon är kvinna?

Kriminella, speciellt kriminella som skadar skattebetalarna genom att utnyttja statens våldsmonopol (skatter), bör betala för sina brott med livet och inget mindre än det.

Hur kan du tycka synd om henne? Är du släkt med henne eller något?

Så du anser att om du själv skulle hamna i ett missbruk du inte längre kan styra över, så tar du livet av dig för att vi skattebetalare ska slippa stå för din vård? Är det det du säger?

Jag kände inte Tuula, jag är heller ingen neger, men jag är en människa med förmåga att känna empati, även för den som råkat illa ut. Man blir mer klok och känner större empati ju äldre man blir. När jag var ung var jag lika fördömande som du....så ta och väx upp.
Senast redigerad av slaskpack 2013-07-02 kl. 15:35.
Citera
2013-07-02, 15:41
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Jag tycker verkligen inte heller att Tuula på något sätt ska "hedras", tvärtom. Hon tog den sämsta möjliga utväg för att befria sig från sin skam och skuld. Hon själv kommer aldrig att behöva konfronteras, den skammen och skulden och konfrontationen har hon lämnat över till sina barn tyvärr. Dessutom gjorde hon det på ett sätt som gjorde att dom fick leva i ovisshet i över ett halvår! Vilket bara det måste vara fruktansvärt. Jag hoppas däremot innerligt att dom kan gå vidare nu, utan att känna något ansvar över mammans tilltag. Så mina tankar går oavkortat till de anhöriga.

Jag menar inte att vi ska gå man ur huset för att hedra den här olycksaliga kvinnan, men jag vill att hennes barn och anhöriga ska få minnas henne som den mor de en gång hade. Varför ska de lida för något de inte gjort?

Tuula behövde ingen rättegång i sina egna ögon, för då hade hon varit vid liv idag, fått vård för sitt missbruk, och för all framtid fått leva på existensminimum, men hon hade ändå fått se sina barn, barnbarn växa upp och hon hade kunnat vara med för att ta farväl av sin mor.

Det räcker nu, det är ingen feg utväg att ta sitt liv, tvärtom, till det krävs mycket mod, sorg, skam och förtvivlan.
Citera
2013-07-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur då "tydligen". Jag tycker allt talar emot just det. Hon kunde väl ta livet av sig hemma. Varför skulle hon cykla 1 mil från hemmet för att utföra ett hemarbete? Kunde ju ha ätit upp maten och diskat tallriken först.

Ja hon kunde ju gjort det och skurat golv ,vikt tvätten oxå.
människor som skall begå självmord,dom följer nog inte dina rationella tankar.

Jag tror du har lite otur när du tänker
Citera
2013-07-02, 15:47
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Jag menar inte att vi ska gå man ur huset för att hedra den här olycksaliga kvinnan, men jag vill att hennes barn och anhöriga ska få minnas henne som den mor de en gång hade. Varför ska de lida för något de inte gjort?

Tuula behövde ingen rättegång i sina egna ögon, för då hade hon varit vid liv idag, fått vård för sitt missbruk, och för all framtid fått leva på existensminimum, men hon hade ändå fått se sina barn, barnbarn växa upp och hon hade kunnat vara med för att ta farväl av sin mor.

Det räcker nu, det är ingen feg utväg att ta sitt liv, tvärtom, till det krävs mycket mod, sorg, skam och förtvivlan.

...Och ännu mer mod, kurage och kärlek till barnen krävs det för att våga vara kvar, ta sitt straff, se skammen i ögonen, för att SEN kunna gå vidare.
Citera
2013-07-02, 16:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Tyvärr är det precis så känslokalla många människor är, vilket vi nyligen såg i fallet Annetthe, där hon satt precis som du beskriver det "flinande med en paraplydrink i handen, vid en pool i Thailand"....

Det här fallet hade dock en mycket mer tragisk utgång, för alla inblandade och jag beklagar sorgen för de efterlevande anhöriga
Den värmlämndska flodhästen är av en hel annan kaliber med betydligt större utförsgåvor och möjligheter att hålla sej undan utomlands.
Trots det åkte hon fast vilket visar hur svårt det är att försvinna spårlöst.
Hr skulle då Tuula ha klarat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in