2013-06-29, 12:27
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladkthare
Nu kan jag inte uttala mig om lärarna på Campus, men lärarna i Haninge var otroligt bra. Att det är lite mindre är även skönt, man hade alltid tillgång till lärare om man behövde hjälp med uppgifter och dylikt. Sen blev det även en väldigt bra sammanhållning i klassen, något som jag antar är svårare att uppnå i en större klass som det är på Campus.

Min avsikt är absolut inte att tracka ner på dig eller på Campus. Jag vill helt enkelt lyfta Haninge lite då jag och alla jag känner från basåret var sjukt nöjda. Anledningen till att det blev Haninge från första början för mig var att det var den enda orten som erbjöd basår under VT.
Tack för svaret. Sköt att höra att lärarna är ofta tillgängliga och kompetenta. Hur bra sammanhållning var det i klassen? Hängde ni utanför skolan och på helger?
2013-06-29, 13:41
Medlem
talgoxens avatar
Någon som vet hur investeringssparkonto funkar skattemässigt ur CSN-fribeloppsperspektiv?

Vad räknas som inkomst ur fribeloppsperspektiv, är det uttag ur ISK, eller vad?
2013-06-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Tack för svaret. Sköt att höra att lärarna är ofta tillgängliga och kompetenta. Hur bra sammanhållning var det i klassen? Hängde ni utanför skolan och på helger?

Jag upplevde den i alla fall som väldigt bra när jag gick där, var iofs ett tag sen. Blev ju självklart grupperingar, men i helhet var det bra sammanhållning.
Senast redigerad av Clowses 2013-06-29 kl. 14:27.
2013-06-29, 20:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Någon som vet hur investeringssparkonto funkar skattemässigt ur CSN-fribeloppsperspektiv?

Jag skulle kunna tänka mig att de räknar statslåneräntan (den från 30e november) på pengarna du har där som inkomst, det är ju den du skattar för.

Testat google? Frågan borde ju vara så pass vanlig/relevant att de har skrivit något om det någonstans.
2013-06-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht

I vår grupp blev sammanhållningen extremt bra och kommer fortsätta vara så då vi nästan alla valde E (det finns hopp att vi ökar betygssnittet förbi I :P). I klassen generellt så blev det vissa "större grupperingar" som festade tillsammans efter tentorna. En hel del skönt folk men också en del som man inte hade något gemensamt med, som förväntat med andra ord. Bästa tipset är att hamna med ett gäng som är drivna, då kommer allt gå galant. Speciellt om det blir tävling om betyg.
2013-06-30, 10:23
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen

Har försökt läsa på och det känns som att det enda rimliga är att det är schablonintäkten som är det belopp som gäller.
2013-06-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaar
Jag har en fråga om CSN och sommarkurser. Jag har registrerat mig på en sommarkurs på 7.5 hp och fått CSN utbetalat. Jag läser heltid annars och har blivit godkänd på 30 hp i vår och kommer bli det även i höst. Nu har jag fått epost från universitetet som klagar på att jag inte lämnat in första inlämningsuppgiften och för att "inte få problem med CSN så bör jag avregistrera mig om jag inte vill fortsätta studera".

Min fråga är, kan CSN ställa till det för mig om de ser att jag inte gjort inlämningsuppgifterna/tentorna? Är det bättre att skicka in något dåligt och få underkänt än att inte skicka in dem?

Som jag har förstått det så kan jag bli underkänd på sommarkursen och fortfarande få CSN till hösten eftersom jag kommer få totalt 60 hp godkänt i och med mina andra studier.

Alla frågor är rent hypotetiska

https://www.flashback.org/sp43958263
2013-06-30, 18:15
Medlem
CSN + Aktier

Jag ska börja studera till hösten och samtidigt ta CSN lån.

Idag sitter jag på lite aktier genom ett ISK konto, någon som vet om kapitalet på ISK kontot kommer påverka mitt fribelopp? Eller är det bara när man gör vinster som dom räknar det som inkomst?

Finns det annars något bättre sätt som man kan ha aktierna på utan att CSN räknar dom som inkomst?
2013-06-30, 18:21
Medlem
Menar du att du kommer sälja eller på vinstutdelningen?
2013-06-30, 18:34
Medlem
Jag har verkligen ingen koll på hur det funkar, har försökt googla & det bästa jag hitta var detta

"Det gör att kapitalunderlaget för beräkningen av ISK-skatten blir en "inkomst" i inkomstslaget kapital. Har du ”utgifter” i inkomstslagetkapital, t ex bolån kan dessa kvittas mot kapitalinkomster. En nackdel är däremot att ”inkomsten” räknas om du söker CSN-lån."

Vi säger att jag t.ex har 100 000:- investerat i Aktier på ett ISK konto. När CSN kommer kolla min årsinkomst kommer dom se dom där 100 000:- som en "inkomst" då? Eller vad är det dom kommer räkna som inkomst när vi pratar om aktier?
2013-06-30, 18:55
Medlem
eXtremos avatar
Fast du har ju inte 100' kr som en inkomst. Ett ISK beskattas medelst schablon, och det är endast denna summa som tas upp. Hur detta fungerar med CSN vet jag däremot inte, varför ringer du inte CSN?
2013-06-30, 19:44
Medlem
Tänkte göra det i morgon, men tänkte att det måste ju vara många studenter här inne som äger aktier & samtidigt har CSN som kanske visste hur det funka alt. något tips på hur man ska göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in