2013-07-01, 23:22
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Men det är ju politikerna och partiernas förslag som gör att det handlar om det ena eller det andra. Två sidor står för olika saker och därför blir det vad man än väljer en uteslutning av ett förslag. Jag gör det enkelt för dig:

Vi ser två sidor inom politiken när det gäller dessa frågor.

Ena sidan: Sjuklövern - Väljer att ge illegala vård samtidigt som man inte väljer att ge pensionärer vård.
Andra sidan: SD - Väljer inte att ge illegala vård samtidigt som man väljer att ge pensionärer vård.

Två alternativ och två sidor som naturligtvis innebär det ena eller det andra. Tydligare än så blir det inte.

Nej, vi ser inte två sidor så som du beskriver det. På vilket sätt väljer sjuklövern att "ge illegala vård samtidigt som man inte väljer att ge pensionärer vård"? Hör du inte själv hur dumt det låter?
Citera
2013-07-01, 23:26
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Nej, vi ser inte två sidor så som du beskriver det. På vilket sätt väljer sjuklövern att "ge illegala vård samtidigt som man inte väljer att ge pensionärer vård"? Hör du inte själv hur dumt det låter?

Det låter helt fruktansvärt dumt men det är dessvärre så det är. I dagsläget har INTE pensionärer, förövrigt tillsammans med resten av Sveriges medborgare, rätt till fri tandvård samtidigt som man INTE har rätt till fri medicin, något som alltså sjuklövern sett till.
Citera
2013-07-01, 23:27
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ptja, nu vet väl varken du eller jag vad vård till papperslösa kommer att kosta eftersom ingen har någon aning om hur många som kommer att utnyttja den och vad begreppet "vård som ej kan anstå" kommer att innefatta i praktiken, men likväl blir det en ny utgift för skattebetalarna och till på köpet en utgift som ger helt galna signaler om att man kan strunta i vissa myndighetsbeslut om man vill.

Men även om vi skulle uppskatta kostnaderna i överkant är det en spottstyver jämfört med många andra minst lika tveksamma statliga utgiftsposter.
Citera
2013-07-01, 23:30
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Det låter helt fruktansvärt dumt men det är dessvärre så det är. I dagsläget har INTE pensionärer, förövrigt tillsammans med resten av Sveriges medborgare, rätt till fri tandvård samtidigt som man INTE har rätt till fri medicin, något som alltså sjuklövern sett till.

Nej, de har de självfallet inte. Har du tänkt ett steg till och funderat på varför alla pensionärer inte har gratis tillgång till vård? Eller svenska medborgare för den delen när du nu valde att ta upp det själv. Tror du SD kommer erbjuda alla svenskar gratis vård? Tror du kostnaderna för gratis vård till alla pensionärer/svenskar är en summa som motsvarar den för asylsökande/papperslösa?
Senast redigerad av greyhound 2013-07-01 kl. 23:32.
Citera
2013-07-01, 23:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Men även om vi skulle uppskatta kostnaderna i överkant är det en spottstyver jämfört med många andra minst lika tveksamma statliga utgiftsposter.

Fast vad som är _tveksamma_ utgifter är ju trots allt rätt subjektivt och visst, jag kan hålla med om att det finns mycket utgifter som man skulle kunna slopa, men att man lägger till ytterligare en (enligt mig) högst tveksam utgift gör ju inte saken bättre.
Citera
2013-07-01, 23:36
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Men det är ju politikerna och partiernas förslag som gör att det handlar om det ena eller det andra.

I slutändan är det varje enskild kommun i Sverige som påverkar svenska folkets levnadsvillkor. Det fokuseras för mycket på rikspolitikerna, medan kommunalpolitikerna tillåts ägna sig åt bestickning och utpressning i den lugnaste ro.
Nu talar jag om sydvästra Sverige och här kan våra politiker inte stava till hederlighet ens en gång.

Berlusconi framstår som en helig präst jämfört med våra skitstövlar i Jönköpings kommunfullmäktige. Göteborg lär vara lika korrumperat.
Citera
2013-07-01, 23:37
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
I nuläget så prioriterar ju regeringen att ge illegala invandrare vård framför att ge pensionärer samtidigt som SD prioriterar det motsatta och därför blir det naturligtvis en fråga om det ena eller det andra. Väljer man 7-klövern får man det ena och väljer man SD får man det andra, självfallet blir det en fråga om det ena eller det andra. Dessutom vet vi inte heller vad kostnaderna för vård till illegala kommer att bli. Kanske är det så att vård till illegala kan ruinera hela vår välfärd och då blir det ju än mer en fråga om det ena eller det andra. Kriteriet för att få fri vård är ju att komma in i Sverige, söka asyl och sedan inte ha tillräckliga skäl för att få stanna i Sverige, tre kriterier som en väldigt stor grupp människor runt om i hela världen kan uppnå och därför har vi ingen aning om vad detta kommer kosta i slutändan.

Jösses så hjärntvättad du är. I vilken stad rullas sjuka pensionärer ut från vårdhemmen och papperslösa får tandvård istället?

Sverige är ett av världens rikaste länder, klart vi har råd att hjälpa.

Att staten idag hellre väljer att betala rikas barnpassning ich målare än hjälpa sjuka, det skriver du inget om. Att SD röstar 9 av 10 gånger med moderaterna som just driver en politik som går ut på att gynna rika och låta fattiga betala.

Du går på SDs logik att det är hudfärgen som är felet... Tragiskt.
Citera
2013-07-01, 23:38
Medlem
VonLidls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Jimmie avskyr gammelmedia men älskar att vara där. Linslusen spyr gärna galla över media men vill gärna att de intervjuar honom.

Vore han rakryggad borde han ju tacka nej till parasiterna...

Tyckte han blev rövknullad av Lena. Han säger sig ha nolltolerans mot rasism men ser inga problem med att Ekeroth är sionist och muslimhatare och stödjer en öppet rasistisk blogg. Hycklare.

Han njuter åt att glida som teflon.
"Damned if you do, damned if you don't"
Skulle Jimmie inte ställa upp på aftonbladets utfrågning hade du skrivit ett långt inlägg om den fege Åkesson som flyr sitt ansvar. Skulle Jimmie tycka att ett stort torskbestånd i Östersjön är bra hade du genast argumenterat för utrotning av torsk. Ja, du fattar väl vad jag vill komma...Det är det som gör dina bittra inlägg så tråkiga att läsa.

Sedan tror jag de flesta partiledare ser det som ett nödvändigt ont att ställa upp i en massa intervjuer hela tiden, kanske allra mest Åkesson. Men så länge det faktiskt finns folk som läser blaskorna måste nog partiledarna ställa upp för att få ut sin politik.

Dina sexfantasier om Lena och Jimmie väljer jag att inte kommentera men sionist och åsikter om islam, samt stödjer en blogg som behandlar invandringspolitiken ser jag inget problem med.
Citera
2013-07-01, 23:42
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast vad som är _tveksamma_ utgifter är ju trots allt rätt subjektivt och visst, jag kan hålla med om att det finns mycket utgifter som man skulle kunna slopa, men att man lägger till ytterligare en (enligt mig) högst tveksam utgift gör ju inte saken bättre.

Ja, det är diskutabelt och handlar till syvende och sist om värderingar. Jag är dock allergisk mot när argumenten handlar om att det skulle vara en enorm kostnad som på något sätt kan jämföras med eller ställas mot våra pensionärers vårdbehov.
Citera
2013-07-01, 23:43
Medlem
Citat:
Jösses så hjärntvättad du är

Citat:
så med moderaterna som just driver en politik som går ut på att gynna rika och låta fattiga betala .

Ja för det fetstilta låter ju inte alls som den trötta gamla klyscha som gråsossar utan politiskt intresse och kunskap upprepat de senaste hundra åren. Hjärntvättad var ordet.

Att ifrågasätta sin meningsmotståndare intellektuella kapacitet är inte en särskilt seriös eller vuxen debatteknik.
Senast redigerad av WWRRD 2013-07-01 kl. 23:48.
Citera
2013-07-01, 23:43
Medlem
Efter att ha tittat igenom de flesta av medias rapportering efter SD:s dag så känner jag mig väldigt mätt på media. I varje intervju eller snack där de ska tala om SD och Åkessons tal så var det "skitdåligt" och de förkastar allt utan att ens tänka efter vad Åkesson faktiskt sa och menade. Oavsett vem så ska alla klanka ner på SD och kan inte ge en förhållandevis objektiv analys av hans tal. Elaine Bergqvist gästade Aftonbladets studio efter Åkessons tal och jag tycker hon förhöll sig bra, talade om Åkessons retorik och kunde ge han cred för det han gjorde bra men samtidigt framhöll hon sina egna åsikter. Hon lyckades presentera det som var bra och det som var dåligt och delade på något vis upp sina egna värderingar och någon typ av "objektiva" värdering vilket var väldigt bra. Annars var som sagt alla annan media idag väldigt tråkig.

Höjdpunkter från denna dag var Åkesson i Aftonbladets studio, Jomshof i SVT:s "grill" och Åkesson i "raka svar" med expressen var lite halvrolig och intressant, sen givetvis Åkessons tal.
Citera
2013-07-01, 23:47
Medlem
Citat:
Nej, de har de självfallet inte. Har du tänkt ett steg till och funderat på varför alla pensionärer inte har gratis tillgång till vård? Eller svenska medborgare för den delen när du nu valde att ta upp det själv. Tror du SD kommer erbjuda alla svenskar gratis vård? Tror du kostnaderna för gratis vård till alla pensionärer/svenskar är en summa som motsvarar den för asylsökande/papperslösa?

Har du samma inställning till folk som anser att vi ska avskaffa kungahuset? Eftersom det är en relativ struntsumma så är det en onödig diskussion? Eller förstår du att principer kan vara viktigare än summor? Principen att personer som befinner sig här olagligt inte ska ha billigare vård än skattebetalare är kanske viktigare än själva summan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in