2013-07-01, 14:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Menas inte eggvinkel den vinkel som eggen ar slipad i?

Edit: Jag menar handlar det om var eggen sitter pa vapnet lr om hur eggen ser ut oavsett var den sitter?
Jag tror att det benämndes som spetsvinkel. Vinkeln på eggen är nog svår att bedöma, den lär iaf inte vara mellan 20 och 40°, utan skarpare/mindre.
Citera
2013-07-01, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Är jag ute och cyklar eller sa de inte spetsvinkel?
Brydde du dig ens om att titta i andra länken? Lockbeteln har just det.
Citera
2013-07-01, 14:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu kanske jag har missat något, men vad är det som tyder på just stämjärn? (Med tanke på vittnesmål i tråden om att hela KJ´s hem var fullt av knivar så känns det som att han borde haft en del att välja på). Är det ngn i tråden som sparat ned grejer från KJ´s facebook? (Bortsett från bilderna i sammanfattningen)

Jag har sett en bild på KJ med en kniv som väldigt mycket liknar den på bilden i länken. KJ:s kniv hade dessutom ett skaft i samma gula färg samt liknande form. Kniven används bl a av slaktare/jägare för att bena ur köttstycken. Möjligen duger den också till att öppna konservburkar med.

http://www.williamsfoodequipment.ca/shop-by-category/knives-and-cutlery/boning-and-fillet-knives/zwilling-j-a-henckels-twin-master-6-boning-knife-32104-160.html
Citera
2013-07-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krutdurken2011

Jodå, jag citerade dock fel.

Det var svar på en annan post
Citera
2013-07-01, 14:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Tror inte det är något specifikt man söker efter eller ett enskilt område.
Utan ett brett sök i Boden området och försöka hitta allt som kan vara något av värde. Möjliga kroppsdelar som är kvar ( händerna? ), styckningsplats, mordvapen etc.

Låter iallafall som man gör ett större sök och prickar av dem områdena som man anser vara mer intressanta än andra, genom tips eller områden som man tror den möjliga GM kan känna till.

Händerna har närmast garaterat tagits om hand av någon av dem som är involverad i detta och är ute efter troféer. Någon som känner terrängen minst lika bra som KJ. Kanske mycket bättre. Någon som jag tror är betydligt äldre än "kibba".
Citera
2013-07-01, 14:42
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
jag tittade på din länk, och måste givetvis backa. Jag har aldrig sett såna stämjärn och trodde rakt inte att vinkeln var lik den på en knivspets, tippade på skarpar vinkel.
Citera
2013-07-01, 14:42
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Det var min första tanke också när jag läste om vinkeln. En bra vinkel att slipa stämjärn i ska vara 25-30 grader: http://gds.se/kurser/slipa-verktyg-lektion-45-slipa-jarnen-supervassa
Om olika stämjärn:
http://www.hardenborg.se/Komponenter/staemjaern.pdf
Stämjärn nr 4 (lockbetel) på första sidan i andra länken är för övrigt lite intressant med att det har en spetsig ända.
Ja 20-40 grader ar ju ett stort spann av vinklar. Inga siffror man kan identifiera mordvapnet pa precis.
Citera
2013-07-01, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag har sett en bild på KJ med en kniv som väldigt mycket liknar den på bilden i länken. KJ:s kniv hade dessutom ett skaft i samma gula färg samt liknande form. Kniven används bl a av slaktare/jägare för att bena ur köttstycken. Möjligen duger den också till att öppna konservburkar med.

http://www.williamsfoodequipment.ca/shop-by-category/knives-and-cutlery/boning-and-fillet-knives/zwilling-j-a-henckels-twin-master-6-boning-knife-32104-160.html

Skulle vara intressant att veta ifall den saknas i KJ:s nuvarande samling. Hur många knivar och av vilka typer hade han?
Var huggsåren på BO i mjukdelarna eller finns det märken i benen?
Citera
2013-07-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Tror inte det är något specifikt man söker efter eller ett enskilt område.
Utan ett brett sök i Boden området och försöka hitta allt som kan vara något av värde. Möjliga kroppsdelar som är kvar ( händerna? ), styckningsplats, mordvapen etc.

Låter iallafall som man gör ett större sök och prickar av dem områdena som man anser vara mer intressanta än andra, genom tips eller områden som man tror den möjliga GM kan känna till.

Mobilspaning (rörelser), vittnen som sett mtGM på viss/vissa platser och han har svårt att förklara dem, kanske blånekar trots trovärdiga vittnen.

Skulle definitivt tro att hans air-soft polare berättar vad de vet, platser där mtGM brukar röra sig, har mycket god kännedom mm. Det här är ingen lek utan blodigt allvar och jag tror det har starkt påverkat mtGM's omgivning att till varje pris lösa mordet.

Om man förutsätter/misstänker att lgh eller sommarstugan ej är MP så är det sannolikt en plats som han har god lokal kännedom om, bl.a. vägars beskaffenhet mm vid tidpunkten vilket nämnts i tråden om väg ikring v-höjden söder om älven.

Tre intressanta områden som kan täckas av masten "sävastklinten" är möjligen Råbäcken (samt södra älvstranden norrut), Åberget/Sävast fritidsomr. (bl.a. Lazergame) och friluftsområdet gruvberget. Det sista (gruvberget) ligger en kort bit från kvarteret där den märkliga cyklisten iakttogs.
Citera
2013-07-01, 14:52
Bannlyst
Vad vet vi om vilka verktyg som har använts i själva styckningen? Är det den kniv som använts i mordet eller har annat använts, t.ex. såg eller liknande?
Citera
2013-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Aktivitetsersättning från FK erhåller man väl om INTE anses vara arbetsför. Han kanske har ersättning för 50% eller något i den stilen från FK. Andra halvan kanske han har stöd från AF i någon form. Säkert har han någon typ av ersättning/bidrag, men då är det nog så att han i bästa fall har råd med hyra, bil och mat. Några större investeringar i airsoftprylar och annat täcker nog inte bidraget.
Sant. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning
Citera
2013-07-01, 15:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Sant. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning

Den högsta garantinivån är 106 800 kronor om året (2,4 prisbasbelopp). Om du har bott i Sverige hela ditt liv får du ersättning på den högsta nivån.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990/4083_sjukersattning_120413.pdf?MOD=AJPERES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in