2013-07-01, 13:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Bra koppling och det kan ju vara liite intressant att höra om det har "försvunnit" några "stämjärn" i samband med arbetet...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Känns inte rätt att använda smileysar i denna tråd så jag håller mig från det.Övertygad om att en rättsläkare/obducent ser om det är ett stämjärn som använts som mordv. mönster skapare.
Polisen har nog full koll på eventuella snickerikopplingar,får vi hoppas.Annars har dom en bra källa här.
De ser skillnad, var så säker.
Om ett stämjärn huggs in i en kropp så är såret lika djupt i båda sidor, ett spetsigt vapen ger en ficka med olika djup.

Man öppnar förmodligen i anslutning till skadorna för att få en ganska exakt bild av vapnet.
Citera
2013-07-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att det är två styckningar av olika orsaker? Först ta bort händerna av frustration, och sedan stycka resten för att få in kroppen i luckan till ödestugan, eller transport?
Det verkar att jag svarade fort och det blev fel. Det som jag menade är att KJ fick ett Tillfälligt sinnes förvirring tillstånd, skar av händerna o kastade dem i området där FA skulle spelas (mordplatsen). Jag kompletterar min tidigare teori med att OM Kj hade en medhjälpare, då, kan den vara en beställare som ville stycka en kropp och ta med sig trofeer i form av kroppsdelar. Jag vill också komplettera med att det kan ha gått några dagar mellan styckning i fp2 och förflyttning av kroppsdelar till fp1. Händerna borde vara på mordplatsen eller någon eventuellt medhjälpare har tagit med sig dem.
Citera
2013-07-01, 14:13
Bannlyst
Det skulle vara intressant att veta bredden på huggsåren. Hur djupa var de? Jag antar att det är svårt att avgöra hur tjock en klinga varit genom att granska ett huggsår?
Citera
2013-07-01, 14:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Bra koppling och det kan ju vara liite intressant att höra om det har "försvunnit" några "stämjärn" i samband med arbetet...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Känns inte rätt att använda smileysar i denna tråd så jag håller mig från det.Övertygad om att en rättsläkare/obducent ser om det är ett stämjärn som använts som mordv. mönster skapare.
Polisen har nog full koll på eventuella snickerikopplingar,får vi hoppas.Annars har dom en bra källa här.

Annars hade det kunnat vara så att företaget hade varit skyldig KJ lite utebliven lön. Någonting måste han ju levt av iaf. Hyra för lägenheten, kostnader för bilen och andra löpande räkningar måste ju betalas på något sätt. Nu var det väl KJs far som var god man för honom.
Citera
2013-07-01, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
De ser skillnad, var så säker.
Om ett stämjärn huggs in i en kropp så är såret lika djupt i båda sidor, ett spetsigt vapen ger en ficka med olika djup.

Man öppnar förmodligen i anslutning till skadorna för att få en ganska exakt bild av vapnet.

Såtillvida att stämjärnet inte har penetrerat kroppen helt och endast gått igenom mjukdelar, risken är väl ganska liten å andra sidan.
Citera
2013-07-01, 14:20
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Annars hade det kunnat vara så att företaget hade varit skyldig KJ lite utebliven lön. Någonting måste han ju levt av iaf. Hyra för lägenheten, kostnader för bilen och andra löpande räkningar måste ju betalas på något sätt. Nu var det väl KJs far som var god man för honom.

Kanske off topic men borde inte KJ haft rätt till ngn slags bidrag beroende på sina funktionshinder? T ex aktivitetsersättning, handikappersättning eller annat. (FK)
Citera
2013-07-01, 14:21
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Tydligen har man kunnat se att vapnet är spetsigt, 20-40°, den du länkar till är 90°.
Menas inte eggvinkel den vinkel som eggen ar slipad i?

Edit: Jag menar handlar det om var eggen sitter pa vapnet lr om hur eggen ser ut oavsett var den sitter?
Senast redigerad av Beatas 2013-07-01 kl. 14:27.
Citera
2013-07-01, 14:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Det kommer vara ett större sök nu till veckan. Polisen och Hemvärnet är involverat. Vet inte hur det är med civila. Har hört Tisdag till och med Fredag.

Gissar att man nu samlat ihop tips och vad man tycker är intressanta områden kring Boden och kör en sista chans att hitta något mer av värde.

Hittar man platsen där någon observerat en massa "rödbrun sörja" så är det mycket troligt att man har funnit mord- och styckplats.
Citera
2013-07-01, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Menas inte eggvinkel den vinkel som eggen ar slipad i?
Det var min första tanke också när jag läste om vinkeln. En bra vinkel att slipa stämjärn i ska vara 25-30 grader: http://gds.se/kurser/slipa-verktyg-lektion-45-slipa-jarnen-supervassa
Om olika stämjärn:
http://www.hardenborg.se/Komponenter/staemjaern.pdf
Stämjärn nr 4 (lockbetel) på första sidan i andra länken är för övrigt lite intressant med att det har en spetsig ända.
Senast redigerad av Krutdurken2011 2013-07-01 kl. 14:36.
Citera
2013-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kanske off topic men borde inte KJ haft rätt till ngn slags bidrag beroende på sina funktionshinder? T ex aktivitetsersättning, handikappersättning eller annat. (FK)
Kan inte säga om KJ har rätt till detta då vi inte vet om ngt funktionshinder föreligger etc, men personer med ex AS kan ansöka om aktivitetsersättning via försäkringskassan.
Citera
2013-07-01, 14:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Kan inte säga om KJ har rätt till detta då vi inte vet om ngt funktionshinder föreligger etc, men personer med ex AS kan ansöka om aktivitetsersättning via försäkringskassan.

Aktivitetsersättning från FK erhåller man väl om INTE anses vara arbetsför. Han kanske har ersättning för 50% eller något i den stilen från FK. Andra halvan kanske han har stöd från AF i någon form. Säkert har han någon typ av ersättning/bidrag, men då är det nog så att han i bästa fall har råd med hyra, bil och mat. Några större investeringar i airsoftprylar och annat täcker nog inte bidraget.
Citera
2013-07-01, 14:36
Medlem
Är jag ute och cyklar eller sa de inte spetsvinkel och inte eggvinkel?

EDIT; Citerade fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in