2013-07-01, 11:51
Medlem
Det kommer vara ett större sök nu till veckan. Polisen och Hemvärnet är involverat. Vet inte hur det är med civila. Har hört Tisdag till och med Fredag.

Gissar att man nu samlat ihop tips och vad man tycker är intressanta områden kring Boden och kör en sista chans att hitta något mer av värde.
Citera
2013-07-01, 11:54
Medlem
Mouchinos avatar
Igår, 14:08 #32455
jukeboxflowers
Medlem
Reg: Jun 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
jag vet inte, men ett flertal polisanmälningar gällande en stulen cykel känns inte som att det är så rimligt av polisen att gå ut med i samband med ett försvinnande av en person. Vem har inte blivit av med en cykel? nej, dessa polisanmälningar handlar om något annat.

Intressant, det finns faktiskt en vittnesuppgift som skulle kunna styrka Polisens beteende.

Varning! Alla detaljer kanske inte stämmer exakt då informationen naturligt kan innehålla oavsiktligt brus. Som vanligt inga 1:a handsuppgifter.

Händelsen härhör från strax innanför korsningen kanditatvägen och gamla lulevägen, på gideonsväg. Här leker ett par barn framför en av villorna, mamman finns också i närheten på gården. En okänd man kommer cyklande, som barnen genast reflekterar över. Barn känner ofta instinktivt om något inte riktigt står rätt till med en person eller beteer sig underligt på något sätt. Barnens spontana reflektion var att mannen verkade helt avtrubbad och cyklade som i trans och bara stirrade på barnen då han passerade. Mannen cyklar tvärs rakt över igenom kvarteret (kvarteret omges av gideonsväg), tills han stöter på grönområdet bakom kvarteret (grönområdet som ligger längs järnvägen med endast en tunn skogsridå emellan, på andra sidan ligger nya lulevägen). I handen vid styrstången har mannen en påse/kasse. Finns ingen uppgift om färg på kassen. Vid kanten av grönområdet så lämnar mannen cykeln liggande och fortsätter till fots snett över grönområdet och följer järnvägen inne i skogen, nästan ända upp till gångtunneln som ligger en bit längre upp i riktning mot stan. Strax innan denna går han under stängslet och korsar järnvägen. Därefter vet man inte vart mannen tagit vägen.

Tidpunkten för händelsen skall vara efter det att det blivit känt att VB är försvunnen, men innan fynden.

Mamman som finns i närheten sker också en skymt av mannen och tycker att han är lik en man från karateklubben, genom att hon sett bilden i tidningen i samband med någon aktivitet som klubben haft. Jag vet inte om detta är en bild i samband med försvinnandet av VB eller i något helt tidigare sammanhang som tagit upp någon isolerad aktivitet som karateklubben haft. Senare tycker kvinnan att mannen är lik den gripne 22-åringen (osäker uppgift).

Den grundläggande vittnesuppgiften om mannen och hans färdväg uppfattar jag själv som trovärdig till över 95%. Gällande vittnets (kvinnan) detaljuppfattning av mannen bedömer jag som mer osäkert. Här kan finnas en del naturligt brus i informationen. Om vittnet är känt hos Polisen, så bör Polisen ha betydligt säkrare 1:a hands information.

Varför man vet mannens färdväg beror på att personer i kvarteret (vet ej vem) blev misstänksamma och senare följde spåren (mindre snö fanns då kvar i skogsområdet längs järnvägen bortanför grönområdet). Man har också tydligt sett att spåren slutar och senare går under stängslet. Därefter har man inte kunnat spåra längre.

Vad som senare hände med cykeln har jag inte lyckats få någon information om.
Citera
2013-07-01, 11:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Det kommer vara ett större sök nu till veckan. Polisen och Hemvärnet är involverat. Vet inte hur det är med civila. Har hört Tisdag till och med Fredag.

Gissar att man nu samlat ihop tips och vad man tycker är intressanta områden kring Boden och kör en sista chans att hitta något mer av värde.
Vet du om det är något specifikt de letar efter? Saknas fortfarande någon kroppsdel (åklagarna har varit tystlåtna på den punkten)? Letar man efter mordvapen? Eller letar man bara allmänt efter något som kan ha med brottet att göra?
Citera
2013-07-01, 11:56
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Mycket intressant...hoppas att detta följts upp. Ngn hade ju sett korpar vid en väg..kanske samma plats?

Detta tips måste väl polisen följt upp förlängesen annars är det ju skrattretande.
Citera
2013-07-01, 11:58
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har du ingen avsikt att bli tagen på allvar, Largo ? Har kroppsdelarna kommit till ödehuset med bil utesluter detta att KJ är gärningsman - partnerns blod i KJ:s bil är däremot högst normalt i en relation. I hur många bilar, rent statistiskt, kan polisen förväntas hitta blod i partnern bil skulle du säga ? Hur f-n tänker du ?
De här blodspåren som påträffats har inte åklagarna sagt vad de är, om det är någon mindre fläck eller vad ? De kan också vara från ett äldre datum än när VB försvann.
Vid den senaste omhäktningen påstod åklagaren att det finns bevisning utöver blodspåren.
Sedan har åklagarna antydd att KJ kunde haft medhjälpare.
Det här hemlighetsmakeriet från åklagarna gör att man frågar sig om de överhuvudtaget har några bevis med substans.
De tycks inte heller ha klart för sig om det är en gärningsman eller flera.
Att det finns spår efter VB i bilen och bostaden kan ses som normalt.
Eftersom VB idgade en kampsport som karate är det lätt att drabbas av blodflöde, därför kan det inte jämföras med andra kvinnor som inte idgar karate sporten, att de vanligen inte drabbas av skada och blodflöde.

Beviskraven för att väcka åtal om mord är mycket hårda, om åtal väcks skall åklagarna vara förvissade att den åtalade döms.
Vad åklagarna hittills kommit med, finns ingen möjlighet att väcka åtal för mord.
Jag anser det blir mycket svårt att väcka åtal överhuvudtaget i det här fallet, om inte brottsplatsen hittas.
Senast redigerad av Lagro 2013-07-01 kl. 12:00. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-07-01, 12:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Detta tips måste väl polisen följt upp förlängesen annars är det ju skrattretande.
Det här tipset, från 18 maj?
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Intressant det var ngn brand i skogen utanför Råneå igår när jag passerade på E4:an. Stod också en bil halvt nere i diket/vattnet, men enligt uppgift hade den stått där ett tag. Kanske har man gjort fynd i närheten av Råneå. Tänkte också på att korparna var som galna över ngt när vi passerade där sist, vilket var måndagen efter VB:s försvinnande antog att det var ett dött djur i skogen när de cirklade i luften över E4.
Jag tror det är för långt borta för att vara aktuellt.
Citera
2013-07-01, 12:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Inte med bil iaf den perioden, jo möjligen en 4-hjulsdriven sak med riktigt grova däck. Man kommer vid normala vägar nära om man kör in via den stora skjutbanan och upp efter kanten längs sanddynorna.

Fru Bergdahls väg plogas väl även på vintern och nog måste väl denna väg vara körbar den 4/5? Du får rätta mig om jag har fel för du är nog oftare där än jag. Sedan kanske det är max 50-100 meter från denna väg som fyndplatsen finns. Skulle det råka vara där jag markerat på kartan så finns även en lite sämre väg som svänger av till höger från den något större vägen. Förstora kartan så syns det lite bättre. Nu är platsen väldigt oprecis angiven av pm:aren så det behöver naturligtvis inte vara där jag markerat.

http://goo.gl/maps/gKJh0
Citera
2013-07-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vet du om det är något specifikt de letar efter? Saknas fortfarande någon kroppsdel (åklagarna har varit tystlåtna på den punkten)? Letar man efter mordvapen? Eller letar man bara allmänt efter något som kan ha med brottet att göra?

Tror inte det är något specifikt man söker efter eller ett enskilt område.
Utan ett brett sök i Boden området och försöka hitta allt som kan vara något av värde. Möjliga kroppsdelar som är kvar ( händerna? ), styckningsplats, mordvapen etc.

Låter iallafall som man gör ett större sök och prickar av dem områdena som man anser vara mer intressanta än andra, genom tips eller områden som man tror den möjliga GM kan känna till.
Citera
2013-07-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe

Detta är intressant information...undrar vad de letar efter?
Känns som om en del pusselbitar faller på plats
Citera
2013-07-01, 12:08
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Pulsådrorna vid handlederna bör nog betraktas som vitala delar. Dessutom två hugg/stick. Det som förbryllat mig lite är att det ibland skrivs det om hugg och ibland om stick. För mig är det en jäkla skillnad. Både var de kan ha varit utdelade, men även med vad.

Är det inte lite skillnad i denna information om hugg/stick beroende av om det är en tidning som rapporterat jmf med vad åklagarna/polisen sagt?

Minns något om eggvasst föremål och en vinkel. Detta kan ni andra bättre än jag.
Eggvast, alltså platt med egg och spetsvinkel på 20-40°, vilket väl täcker in de flesta knivar.
Citera
2013-07-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Eggvast, alltså platt med egg och spetsvinkel på 20-40°, vilket väl täcker in de flesta knivar.

Stämjärn kanske..De är otroligt vassa och används i snickeri bla.annat..Perfekta till att skapa mönster med istf kniv om man nu går på mönsterspåret..

EDIT:Snickar kunniga(med lokal) i kretsen runt MTGM?
Citera
2013-07-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Stämjärn kanske..De är otroligt vassa och används i snickeri bla.annat..Perfekta till att skapa mönster med istf kniv om man nu går på mönsterspåret..

EDIT:Snickar kunniga(med lokal) i kretsen runt MTGM?
Ngn här sa att KJ jobbade ett tag på ett snickeri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in