2013-06-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag skrev inledningsvis i tråden att händerna är tagna som troféer och har inte sett någon orsak att revidera den uppfattningen. Visste i det läget inte om även armarna saknades, men om så är fallet ingår förmodligen även strål- och armbågsben i trofén och kanske även överarmsben.

Om det var KJ som gjorde detta, så är det ingen trofé. Om det är en galen styckmördare lös i Boden som kanske styckat 3-4 stycken, ja då kanske det stämmer att det är en trofé.
I Boden finns det troligtvis inga inbitna styckmördare.
Citera
2013-06-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, medhjälparen är, om min teori stämmer, en närstående släkting. Men var är händerna?
90% tror jag efter att KJ dödade VB, skär av händerna i frustration och kastat ut dem på mordplatsen eller som jag skrev tidigare en annan tog dem med sig.
Citera
2013-06-30, 23:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En annan hypotes är att GM gömde alla delar på FP2, och en medhjälpare senare avsåg att flytta delarna till ödehuset och sedan tända på. Men denne kunde inte fullfölja hela avsikten.
Betr.eldning tyder allt i så fall på att det var gm1 som var i färd med att elda men blev avbruten (eller ändrade sig) och då fann för gott att slänga in benen i ödehuset. Torson och skallen låg mitt i en liten brandstad, i sin tur placerad mitt i en brandgata.

Så gm1:s budskap till gm2 eller en medhjälpare skulle i så fall vara: Jag gömde alla likdelar mitt i en rundel med större stenar, och denna stenring är placerad ungefär i mitten på en brandgata som finns c:a 175 m bakom huset. – OK, svarar gm2 eller mh, då åker jag dit och fixar in alla sörjiga, sönderfallande delar i huset samtidigt som jag också dunkar in lite bensin och fixar till en rejäl majbrasa så att snuten och brandkåren kommer dit fortare än delarna hunnit brinna färdigt.

Nej, jag tror det finns bara en gm, och jag tror inte att denne gm har varken medgärningsmän eller medhjälpare. Om det skulle finnas några rituella inslag tror jag att dessa härrör från denne ende gm - vars profet inte är någon annan än han själv och de demoner han försöker hålla stången genom att klösa sig på armarna när han inte får utlopp för sin inre drivkraft på annat sätt.
Citera
2013-06-30, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
90% tror jag efter att KJ dödade VB, skär av händerna i frustration och kastat ut dem på mordplatsen eller som jag skrev tidigare en annan tog dem med sig.
Menar du att det är två styckningar av olika orsaker? Först ta bort händerna av frustration, och sedan stycka resten för att få in kroppen i luckan till ödestugan, eller transport?
Citera
2013-06-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Nej, jag tror det finns bara en gm, och jag tror inte att denne gm har varken medgärningsmän eller medhjälpare. Om det skulle finnas några rituella inslag tror jag att dessa härrör från denne ende gm - vars profet inte är någon annan än han själv och de demoner han försöker hålla stången genom att klösa sig på armarna när han inte får utlopp för sin inre drivkraft på annat sätt.
Kloka ord och jag tror detsamma. Om det finns ngn mer GM så borde denne ha ringats in vid detta laget. Även medhjälpare borde ha avslöjats vid det här laget, men de håller väl på att sätta pusselbitar på plats just nu.
Citera
2013-06-30, 23:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Menar du en medgärningsman vid brottet, eller någon som har hjälpt till i efterhand? Kan du tänka dig någon annan än en närstående hjälpa KJ i efterhand? Och varför skulle hen ta händerna som trofé?

Jag tror ingen närstående är inblandad i något moment i vare sig styckning eller bortskaffande av kroppsdelar. Händerna, eventuellt tillsammans med armarna eller delar av dessa, togs som troféer omedelbart efter mordet medan styckningen av övrigt kan ha skett i ett annat sammanhang om kroppen legat gömd någon tid innan den transporterades till ödehuset för bränning tillsammans med byggnaden. Inför den transporten kan det ha varit fråga om "transportstyckning".
Citera
2013-06-30, 23:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Om det var KJ som gjorde detta, så är det ingen trofé. Om det är en galen styckmördare lös i Boden som kanske styckat 3-4 stycken, ja då kanske det stämmer att det är en trofé.
I Boden finns det troligtvis inga inbitna styckmördare.

Nej, det här är inte fråga om "inbitna" styckmördare utan om några som likt KJ vill leva ut en fantasi om hur det är att döda en människa i verkligheten för att uppleva känslan. Åtminstone en gång i livet. Således inte fråga om seriemördare om någon nu trodde det.
Citera
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Utesluter inte alls att händerna tagits av för att sparas som troféer men har tänkt som såhär ang att händerna saknas (citerar tidigare inlägg):
Detta att händerna tagits bort från kroppen behöver kanske inte betyda att det inte handlar om en trp-styckning,
tänker som såhär:
GM skall (av trp-skäl) stycka en kropp
GM är ovan, GM har aldrig styckat en kropp
det tar emot att göra det, GM är stressad men måste "komma igång", kapar då handlederna helt enkelt för att GM måste börja någonstans och kanske inte vid tillfället tänker på vilket upplägg som är mest logiskt/effektivt.
Eftersom händerna inte återfunnits (såvitt känt) är det nog inte otroligt (som flera påpekat) att GM gjort sig av med dem för att undanröja bevis.

Ett par kvinnohänder är ju inte stora och väger ju inte alls mycket. Kan ju vara nåt rovdjur som burit iväg med dom också.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Ja hoppas vi får ta del av Fup sen så vi kan få svar på alla frågor vi har och framför allt VB:s familj.

Citat:
Om kroppsdelarna var tänkta att brännas med ödestugan spelar spår på händerna ingen roll. Spåren på dem brinner upp de också. Och jag ser ingen anledning för en närstående till KJ att behålla händerna.

Nu var knappast gm lugn och sansad när han styckade. Kanske började han med den lättaste/tunnaste delen innan han gav sig på de svårare/grövre delarna. Händerna tillhörde smådelarna och tillsammans med mobilen och kläderna m m blev de nedgrävda på mordplatsen. Allt detta gick att gräva ned i sanden i början av maj. Att gräva ned hela kroppen gick inte på den plats han var på så därför körde han i väg resterande kroppsdelar till fp2 i ren panik och i brist på bättre ställe.

Alternativ så grävde han ned allt, men efter militärövingen som pågick kring den 11/5 och på andra sidan av vägen där Fallen Angel skedde, kollade KJ denna plats efter övningen och upptäckte att ett militärt fordon kört över nedgrävningsplatsen och delar av kroppen var synliga och vissa delar demolerade. Därför valde han att plocka med sig de större delarna till ett ställe där de inte riskerade att bli överkörda på av något större militärfordon som är banddrivet.
Vi vet vid det här laget att KJ hade en allvarlig psykisk störning (juridiska sättet att se på hans mentala hälsa) så i hans värld kan han sett detta som en barmhärtig aktion att flytta kroppen.

Som ni säkert anar så förvånar det mig inte om alternativ två kan vara tänkbart. Den militära övningen beskrivs även av airsoftarna och pågick åtminstone den 11/5. Så efter den 11/5 flyttades kroppsdelarna till fp2.
Citera
2013-06-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
För att jag tror att slutdestinationen skulle vara ödehuset för att kroppsdelarna skulle arrangeras eller brännas ner med huset. Det var svårt att bära hela kroppen genom fönsterluckan, därför valde han den närmaste platsen som var tillräckligt skyddad för att kunna stycka kroppen.

När man tittar på googlemaps och även olika flygbilder tagna ovanför FP2 så får jag uppfattningen att de går att köra in vid ödehuset och en väg går inåt skogen (kanske en gammal körväg), om man kör in där en bra bit så är bilen hyfsat säkrad från upptäckt.

Det finns även en parallellväg från fyrvägskorsningen strax NV om ödehuset som kan ha använts men där är risken för upptäckt betydligt större om man helt sonika parkerat på den vägen och burit ca 30-40 m in i skogen.

Om den lilla körvägen vid tillfället (början på maj) var körbar är lite osäkert, det fanns snö fortfarande lite här och där p.g.a. sen vår i norrbotten.
Om man tittar på Q's karta med FP2 utmärkt (om platsen är korrekt) så kan GM kört/backat in dessa ca 150-170m, dumpat huvud/torso och på utväg stannat och dumpat benen för meningen är att VB skall hittas. De borde tyda på väldigt god platskännedom av GM och den nu mtGM har vad jag förstått "spelat" i området och känner säkert till varenda vägstump i området.

Finns säker någon trådmedlem som vet/känner till om det går att köra in efter denna vägstump, det har varit några iaf som besökt ödehuset och borde veta om det är möjligt.
Citera
2013-06-30, 23:50
Medlem
Citat:
Menar du att det är två styckningar av olika orsaker? Först ta bort händerna av frustration, och sedan stycka resten för att få in kroppen i luckan till ödestugan, eller transport?
90% ja. Jag tror att KJ fick en psykos när han var med VB i FA-lokaler.
Citera
2013-06-30, 23:52
Medlem
Citat:
Nej, jag vet inte, men jag tror att om KJ är skyldig och det finns en medhjälpare så finns hen i KJ:s närmaste omgivning, och är helt ointresserad av att få händerna. Hen har hjälpt till i efterhand i tanke att skadan är skedd. Det hjälper ingen att grabben blir inlåst på institution, det är bättre att jag tar hand om honom.

Nu delar jag inte vederbörandes åsikt, jag anser att samhället ska skyddas från KJ, fortfarande om han är skyldig.
Det fetade.

På vilket sätt skulle DU kunna hjälpa KJ? Vistas inte du ute i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in