Citat:
Ursprungligen postat av
Wera8888
jag vet inte, men ett flertal polisanmälningar gällande en stulen cykel känns inte som att det är så rimligt av polisen att gå ut med i samband med ett försvinnande av en person. Vem har inte blivit av med en cykel? nej, dessa polisanmälningar handlar om något annat.
Intressant, det finns faktiskt en vittnesuppgift som skulle kunna styrka Polisens beteende.
Varning! Alla detaljer kanske inte stämmer exakt då informationen naturligt kan innehålla oavsiktligt brus. Som vanligt inga 1:a handsuppgifter.
Händelsen härhör från strax innanför korsningen kanditatvägen och gamla lulevägen, på gideonsväg. Här leker ett par barn framför en av villorna, mamman finns också i närheten på gården. En okänd man kommer cyklande, som barnen genast reflekterar över. Barn känner ofta instinktivt om något inte riktigt står rätt till med en person eller beteer sig underligt på något sätt. Barnens spontana reflektion var att mannen verkade helt avtrubbad och cyklade som i trans och bara stirrade på barnen då han passerade. Mannen cyklar tvärs rakt över igenom kvarteret (kvarteret omges av gideonsväg), tills han stöter på grönområdet bakom kvarteret (grönområdet som ligger längs järnvägen med endast en tunn skogsridå emellan, på andra sidan ligger nya lulevägen). I handen vid styrstången har mannen en påse/kasse. Finns ingen uppgift om färg på kassen. Vid kanten av grönområdet så lämnar mannen cykeln liggande och fortsätter till fots snett över grönområdet och följer järnvägen inne i skogen, nästan ända upp till gångtunneln som ligger en bit längre upp i riktning mot stan. Strax innan denna går han under stängslet och korsar järnvägen. Därefter vet man inte vart mannen tagit vägen.
Tidpunkten för händelsen skall vara efter det att det blivit känt att VB är försvunnen, men innan fynden.
Mamman som finns i närheten sker också en skymt av mannen och tycker att han är lik en man från karateklubben, genom att hon sett bilden i tidningen i samband med någon aktivitet som klubben haft. Jag vet inte om detta är en bild i samband med försvinnandet av VB eller i något helt tidigare sammanhang som tagit upp någon isolerad aktivitet som karateklubben haft. Senare tycker kvinnan att mannen är lik den gripne 22-åringen (osäker uppgift).
Den grundläggande vittnesuppgiften om mannen och hans färdväg uppfattar jag själv som trovärdig till över 95%. Gällande vittnets (kvinnan) detaljuppfattning av mannen bedömer jag som mer osäkert. Här kan finnas en del naturligt brus i informationen. Om vittnet är känt hos Polisen, så bör Polisen ha betydligt säkrare 1:a hands information.
Varför man vet mannens färdväg beror på att personer i kvarteret (vet ej vem) blev misstänksamma och senare följde spåren (mindre snö fanns då kvar i skogsområdet längs järnvägen bortanför grönområdet). Man har också tydligt sett att spåren slutar och senare går under stängslet. Därefter har man inte kunnat spåra längre.
Vad som senare hände med cykeln har jag inte lyckats få någon information om.