2013-06-30, 12:14
Medlem
Mouchinos avatar
Nån som vet hur det blir om man hamnar i en psykos, kan man fortfarande agera och vara någorlunda rationell i sitt tänkande och planera eller blir det helt kaos eller? Psykos påverkar väl synen på omgivningen och man tappar greppet om verkligheten va? Tänkte på hur KJ/GM hanterade kroppen efter mordet.
Citera
2013-06-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Nån som vet hur det blir om man hamnar i en psykos, kan man fortfarande agera och vara någorlunda rationell i sitt tänkande och planera eller blir det helt kaos eller? Psykos påverkar väl synen på omgivningen och man tappar greppet om verkligheten va? Tänkte på hur KJ/GM hanterade kroppen efter mordet.
Man kan vara Gränspsykotisk, dvs pendla mellan fantasi och verklighet. Droger kan ge detta tillstånd men även om man är på väg att utveckla ngn psykisk störning.
Ren psykos så har man tappat verklighets uppfattningen
Citera
2013-06-30, 12:52
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Man kan vara Gränspsykotisk, dvs pendla mellan fantasi och verklighet. Droger kan ge detta tillstånd men även om man är på väg att utveckla ngn psykisk störning.
Ren psykos så har man tappat verklighets uppfattningen

KJ gick inte på droger vad vi vet. Och inte borderline personlighetsstörning. Det hade framkommit då han gjorde utredning för AS.
Citera
2013-06-30, 12:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De kriterier som saknas för att KJ skall anses skyldig är, mordplats, mordvapen, motiv, tekniska bevis och ett erkännande.
Att väcka åtal måste finnas sådana bevis att åklagarna räknar med att den misstänkte blir dömd.
Om åtal väcks utan att det finns saklig grund begår åklagarna tjänstefel.
Vad som finns idag mot KJ kan nog helt säkert påstås att det räcker inte för att väcka åtal.

Ser man till var och hur kroppsdelarna påträffades tyder allt på att mordet skett i en bostad och att det är en transportstyckning och kroppsdelarna har blivit placerad på ställen som skulle misstänkliggöra KJ.

Sett till de diagnoser som forumet utfärdat på KJ skulle det ha varit en hel omöjlighet att han hade kunnat utföra något mord, han skulle omedelbart åkt fast, med massor av bevis omkring sig.

Möjligen har du en poäng om KJ varit ensam om detta, men fler inblandade än KJ är troligare än motsatsen. Min teori är att Vatchareyya plockades på vägen mellan hemmet och KJ:s bostad av KJ plus någon/några av dennes äldre och mer erfarna "kollegor" och fördes till en förutbestämd plats, ett ensligt beläget skogsområde, och mördades/styckades på plats, dvs mordplatsen är inte i KJ:s bostad eller i KJ:s eller någon annans bil, det saknar varje form av verklighetsförankring eftersom syftet med bortförandet därmed går förlorat. Eventet med VB pågick under e.m./kvällen den 4 maj och KJ:s ankomst till brodern för dataspel kan ha skett betydligt senare än vad som uppgivits, alltså senare än vid 21-tiden. Om det över huvud taget är riktigt att han besökte brodern för dataspel denna kväll. Alternativet till det här scenariot är att VB hållits inspärrad i något utrymme som tillhör eller disponeras av mGM och att eventet skedde vid en senare tidpunkt. Två cent.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-30 kl. 13:23.
Citera
2013-06-30, 13:29
Medlem
Citat:
Mannen såg pressad ut då beskedet om häktningen kom. Han stirrade ner i bordet och nöp fast i bordsskivan med båda händerna.

– Han bedyrar att han är oskyldig. Alla sådana här motgångar är jobbiga för honom, sa Bo Forssberg.

Har han AS är detta extra jobbigt. Även anti social personlighetsstörning. Han kan blå neka därför att han inte anser att han gjort ngt fel, att han verkligen är oskyldig eller att han "fastnat" i att han ska aldrig erkänna ngt utan det är polisen och åklagarens skyldighet att bevisa detta. Det jag känner till om AS ( vilket är mycket, både privat och professionellt) är att har han låst sig vid en sak så är det oerhört svårt att få honom att ändra sig.
Han kan också neka för att han inte minns att han gjorde detta, var psykotisk.
Det är mordutredarna som söker bevis mot den misstänkte.
Förhörsledarna förhör honom vid olika tidsintervaller för att fastställa vad han gjorde dagen VB försvann och även dagarna därefter.
Om han skulle ljuga medvetet de här dagarna det är frågan om, han skulle mycket snabbt fastna i sina egna lögner, därför de kör om samma sak och jämför sedan, för en lögnare är det omöjligt att komma ihåg allting vad han sagt flera dagar och kanske veckor innan.

Polisen gör dörrknackning och förhör med de personer som är intressanta.

Om KJ skulle erkänna ett brott som han inte gjort, det skulle inte hålla, därför det måste bevisas att det är han som gjort brottet. I annat fall kan någon ta på sig ett brott som någon annan gjort och det är inte rätt.
Om det finns tekniska bevis mot honom och det kan konstateras att han är skyldig och ljuger, då finns inget annat än att erkänna för honom och åklagarna väcker åtal mot honom.

Om åklagarna har anhållit, häktad och mordmisstänkt fel person, då kommer alltsammans att rinna ut i sanden.
Citera
2013-06-30, 13:45
Medlem
Citat:
Vilken dramatik...personligen ser jag främst två scenarior:

jag tror jag att VB och KJ börjat gräla, misshandel uppstod. VB faller av försöker fly, KJ hugger henne med kniv och ör i totalt raseri utbrott. Det svartnar för ögonen och han hugger henne och skändar henne nästan som i trans. Då han vaknar till så ser han vad han gjort, antingen gömmer han henne först eller så styckar han henne, alt ringer ngn som hjälper honom med det. Om detta skett ute eller inne vet jag ej, men troligtvis ute. Han bevakar kring vad polisen vet och MPS, och följer dem noga. Efter en tid vill han att hon ska hittas. Han är halv psykotisk och går upp i allt detta. Troligtvis flyttar han delarna till ödehuset för att de ska hittas. Och han vill vara med och hitta dem, för då kan han ju inte vara skyldig.

Akt 2. Att KJ börjar bli psykotisk, utvecklar schizofreni och detta sker i långsam takt ( grannarna har ju talat om att vederbörande levt i en bubbla)... Ngt utlöser raseri den kvällen och det slår slint. Han torterar och dödar VB och det blir som en krigslek.

Han kan möjligtvis vara gränspsykotisk...möjligen

Har svårt att tro att ngn annan är GM för då skulle de nog ha kommit fram till fler bevis nu. Rikskriminalpolisen är ju dessutom uppkopplas. Möjligen någon som hjälpt till vid styckningen...men har man sett personer med raseri utbrott så vet man vad de kan göra.
Personer med AS kan verka lugna men kan få enorma utbrott.

KJ uppträdde normalt 7-8/5 vid sök av frivilliga som hjälpte polisen. "storyn" som KJ hävdar fanns redan då och spreds bland hans "vänner". KJ sa själv att han aldrig skulle sluta leta efter VB, han skulle leta 24/7 tills hon hittades.
Då lät det trovärdigt, men nu inte riktigt samma "verklighetsförankring" i det KJ sa.
Detta är fakta och inte från något löst rykte.
Citera
2013-06-30, 13:48
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Man är inte 100 % säker på att det finns en personlig connection mellan GM och BO.

Att förutsätta att kopplingen finns är naivt.

En gång om dagen, i flera veckor. Och du har aldrig en enda källa eller referens till dina påståenden. Kan ingen bara banna dig som troll deluxe?
Du gör ju extremt spännande påståenden som skulle ändra riktining på den här tråden och mordutredningen något fantastiskt. Så snälla - backa upp ett enda av dina påståenden med en källa så kan vi börja ta dig på allvar. Om inte så är du en foliehatt av guds nåde!
Citera
2013-06-30, 13:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
/.../ Sett till de diagnoser som forumet utfärdat på KJ skulle det ha varit en hel omöjlighet att han hade kunnat utföra något mord, han skulle omedelbart åkt fast, med massor av bevis omkring sig.
Det är ju precis det han har gjort: åkt fast - och det ena tekniska beviset efter det andra med direkt koppling till hans person har analyserats fram. Starkt misstänkt har han av diverse olika anledningar, bl a sina egna sagor och berättelser visavi VB:s sms och mastpejling, varit från allra första början. - Mt tillhör den kategori som blånekar även om de blir överbevisade: Han "vet inte", "förstår inte", osv - och han kommer med uppenbart orimliga förklaringar eftersom han har ett klent intellekt samt inte vill kännas vid den nakna sanningen.
Citera
2013-06-30, 13:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Mannen såg pressad ut då beskedet om häktningen kom. Han stirrade ner i bordet och nöp fast i bordsskivan med båda händerna.

– Han bedyrar att han är oskyldig. Alla sådana här motgångar är jobbiga för honom, sa Bo Forssberg.

Har han AS är detta extra jobbigt. Även anti social personlighetsstörning. Han kan blå neka därför att han inte anser att han gjort ngt fel, att han verkligen är oskyldig eller att han "fastnat" i att han ska aldrig erkänna ngt utan det är polisen och åklagarens skyldighet att bevisa detta. Det jag känner till om AS ( vilket är mycket, både privat och professionellt) är att har han låst sig vid en sak så är det oerhört svårt att få honom att ändra sig.
Han kan också neka för att han inte minns att han gjorde detta, var psykotisk.

Jag tror inte för ett ögonblick att KJ varit psykotisk vid något enda tillfälle när mordet begicks, kroppen styckades eller likdelar (benen) placerades i ödehuset, det är kvasifilosofi och trams. Vilka är de omisskännliga tecken på psykos KJ i så fall skulle ha uppvisat ? När drar psykosen igång och när går den över ? Vilka iakttagelser beträffande en pågående psykos har KJ:s omgivning gjort ?
Citera
2013-06-30, 14:00
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte för ett ögonblick att KJ varit psykotisk vid något enda tillfälle när mordet begicks, kroppen styckades eller likdelar (benen) placerades i ödehuset, det är kvasifilosofi och trams. Vilka är de omisskännliga tecken på psykos KJ i så fall skulle ha uppvisat ? När drar psykosen igång och när går den över ? Vilka iakttagelser beträffande en pågående psykos har KJ:s omgivning gjort ?

Jag kan ha missat några inlägg i denna tråd, men jag kan inte minnas att jag läst ett enda inlägg (eller fått via pm) som säger att KJ varit psykotisk eller "extra tokig". (Bortsett från en tveksam story om att han utnämnt sig till commander under Fallen Angel).
Med tanke på att halva Boden läser tråden borde vi ha fått åtminstone ett par utsagor i tråden om detta, att han skulle varit psykotisk el dyl. Så mycket skvaller och påhitt som finns i denna tråd, så har det ändå inte framkommit något sådant.
Citera
2013-06-30, 14:08
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
jag vet inte, men ett flertal polisanmälningar gällande en stulen cykel känns inte som att det är så rimligt av polisen att gå ut med i samband med ett försvinnande av en person. Vem har inte blivit av med en cykel? nej, dessa polisanmälningar handlar om något annat.

Intressant, det finns faktiskt en vittnesuppgift som skulle kunna styrka Polisens beteende.

Varning! Alla detaljer kanske inte stämmer exakt då informationen naturligt kan innehålla oavsiktligt brus. Som vanligt inga 1:a handsuppgifter.

Händelsen härhör från strax innanför korsningen kanditatvägen och gamla lulevägen, på gideonsväg. Här leker ett par barn framför en av villorna, mamman finns också i närheten på gården. En okänd man kommer cyklande, som barnen genast reflekterar över. Barn känner ofta instinktivt om något inte riktigt står rätt till med en person eller beteer sig underligt på något sätt. Barnens spontana reflektion var att mannen verkade helt avtrubbad och cyklade som i trans och bara stirrade på barnen då han passerade. Mannen cyklar tvärs rakt över igenom kvarteret (kvarteret omges av gideonsväg), tills han stöter på grönområdet bakom kvarteret (grönområdet som ligger längs järnvägen med endast en tunn skogsridå emellan, på andra sidan ligger nya lulevägen). I handen vid styrstången har mannen en påse/kasse. Finns ingen uppgift om färg på kassen. Vid kanten av grönområdet så lämnar mannen cykeln liggande och fortsätter till fots snett över grönområdet och följer järnvägen inne i skogen, nästan ända upp till gångtunneln som ligger en bit längre upp i riktning mot stan. Strax innan denna går han under stängslet och korsar järnvägen. Därefter vet man inte vart mannen tagit vägen.

Tidpunkten för händelsen skall vara efter det att det blivit känt att VB är försvunnen, men innan fynden.

Mamman som finns i närheten sker också en skymt av mannen och tycker att han är lik en man från karateklubben, genom att hon sett bilden i tidningen i samband med någon aktivitet som klubben haft. Jag vet inte om detta är en bild i samband med försvinnandet av VB eller i något helt tidigare sammanhang som tagit upp någon isolerad aktivitet som karateklubben haft. Senare tycker kvinnan att mannen är lik den gripne 22-åringen (osäker uppgift).

Den grundläggande vittnesuppgiften om mannen och hans färdväg uppfattar jag själv som trovärdig till över 95%. Gällande vittnets (kvinnan) detaljuppfattning av mannen bedömer jag som mer osäkert. Här kan finnas en del naturligt brus i informationen. Om vittnet är känt hos Polisen, så bör Polisen ha betydligt säkrare 1:a hands information.

Varför man vet mannens färdväg beror på att personer i kvarteret (vet ej vem) blev misstänksamma och senare följde spåren (mindre snö fanns då kvar i skogsområdet längs järnvägen bortanför grönområdet). Man har också tydligt sett att spåren slutar och senare går under stängslet. Därefter har man inte kunnat spåra längre.

Vad som senare hände med cykeln har jag inte lyckats få någon information om.
Citera
2013-06-30, 14:22
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Intressant, det finns faktiskt en vittnesuppgift som skulle kunna styrka Polisens beteende.

Varning! Alla detaljer kanske inte stämmer exakt då informationen naturligt kan innehålla oavsiktligt brus. Som vanligt inga 1:a handsuppgifter.

Händelsen härhör från strax innanför korsningen kanditatvägen och gamla lulevägen, på gideonsväg. Här leker ett par barn framför en av villorna, mamman finns också i närheten på gården. En okänd man kommer cyklande, som barnen genast reflekterar över. ..... Vad som senare hände med cykeln har jag inte lyckats få någon information om.

Nu förstår jag inte. Vad har detta att göra med att VB isf skulle ha anmält en cykel stulen? Vad är det som säger att VB´s polisanmälningar gäller en stulen cykel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in