2013-06-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morangooo
Förstår inte? Har beskrivit min situation, kan någon bara lämna svar, ja eller nej om jag får studiebidrag i höst :/

Det är ju bara att söka och invänta besked?
2013-06-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopdegrace
Jag har omregistrerat mig på en kurs där jag klarade 9hp (av 30) innan jag omregistrerade mig. Jag läste här att jag bara kommer kunna få studiemedel för 14 av 20 veckor. Kan jag själv välja vilka veckor jag vill få dem eller? För jag vill ju gärna hellre få dem vid terminsstart och skippa de sista 6 veckorna än tvärtom.

Principiellt, ja. Så länge du faktiskt läser alla veckorna (och inte är "ledig" fram till typ delkurs i period 2).
2013-06-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Finns det nån möjlighet att söka högre lån tillfälligt i samband med att man börjar studera och behöver flytta till annan ort? Kommer jag in på nån utbildning i höst så är risken att jag åker på 3 månaders dubbla hyror och utan besparingar så blir det svårt ekonomiskt så undrar väl mest hur jag ska lösa det isf.

Du kan säkert testa att söka merkostnadslån, men vad jag vet är inte dubbelt boende ett giltigt skäl.
2013-06-28, 16:08
Medlem
scaars avatar
Jag har en fråga om CSN och sommarkurser. Jag har registrerat mig på en sommarkurs på 7.5 hp och fått CSN utbetalat. Jag läser heltid annars och har blivit godkänd på 30 hp i vår och kommer bli det även i höst. Nu har jag fått epost från universitetet som klagar på att jag inte lämnat in första inlämningsuppgiften och för att "inte få problem med CSN så bör jag avregistrera mig om jag inte vill fortsätta studera".

Min fråga är, kan CSN ställa till det för mig om de ser att jag inte gjort inlämningsuppgifterna/tentorna? Är det bättre att skicka in något dåligt och få underkänt än att inte skicka in dem?

Som jag har förstått det så kan jag bli underkänd på sommarkursen och fortfarande få CSN till hösten eftersom jag kommer få totalt 60 hp godkänt i och med mina andra studier.

Alla frågor är rent hypotetiska
2013-06-28, 16:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
om jag som enda köpare har lagt en köporder på 10kr/aktie och den enda säljaren som finns vill ha 9kr aktien.

Vi kan låtsas att kursen står i 8,5. Jag har lagt mig på 10kr för att verkligen vara säker på att få aktien istället för att vara girig och kanske gå miste om den.

Hur blir köpet mellan oss? Får jag den billigare eller får säljaren mer betalt än begärt? Eller tar banken mellanskillanden?
De som redan ligger i orderdjupet får det priset de har begärt. Lägger du då in en köporder med ett högre pris än den lägsta säljordern så får du ett bättre pris än det du lade in.

Edit: Hann inte se att 1979 redan svarat.

Bjuder på lite mer information om just callförfarandet för den som är intresserad:

När börsen öppnar för dagen måste de köp- och säljorder som finns samlas ihop, man säger att de byggs upp i orderböcker. Detta sker mellan klockan 08.45 och 09.00 varje handelsdag. Det är detta som kallas callen, eller öppningscallen. Namnet kommer från engelskan och syftar på ordet call, då mäklarna en gång i tiden ropade in sina order på börsgolvet.

Under callen matchas köp- och säljorder på så vis att den prisnivå där flest order möts bildar ett så kallat jämviktspris. Det är detta pris som aktien får som startkurs den dagen. Därför kan det bli så, som du kanske märkt, att en aktiekurs kan ta ett rejält kliv upp eller ned när börsen öppnar klockan 09.00.

Om ett bolag till exempel offentliggör en större negativ nyhet efter börsstängning på måndagen, kommer jämviktspriset på tisdagen att hamna betydligt under måndagens stängningskurs, utan att någon har en chans att, så att säga, sälja på vägen ned.

Den samlade effekten från callen i alla aktier gör också att börsen som helhet ofta stiger eller faller som en spik i öppningen. Därför är det svårt att ta del av hela börsuppgången under en dag med uppgång, eftersom du på morgonen inte kommer in på gårdagens stängningskurs.

Du behöver dock inte vara orolig för att få ett sämre pris än vad du uppgett i din order. Det händer aldrig. Däremot kan du få ett bättre pris. Om du lagt en köporder på 100 kronor och aktien får jämviktspriset 102 kronor, kommer din order inte att genomföras. Om du däremot lagt en köporder på 102 kronor och aktiens jämviktspris blir 100 kronor, kommer din order att genomföras och du betalar 100 kronor.

Detsamma gäller, fast omvänt, vid en säljorder. Om du vill sälja för 100 kronor och aktien öppnar på 98 så blir det ingen affär för dig. Men om du vill sälja för 98 kronor och jämviktspriset blir 100 så säljer du för 100.

Det finns en prioritering i detta. De köporder som ligger mest över och de säljorder som ligger mest under jämviktspriset prioriteras i matchningen. Det finns de som använder prioriteringen taktiskt i aktier som handlas så lite att det inte är säkert att man kan genomföra en affär. Genom att lägga en köporder som med marginal överstiger jämviktspriset blir du en prioriterad köpare, och tvärtom för säljaren.

Här ska sägas att alla mäklare sorterar bort order som avviker alltför mycket. I vårt fall sorteras order bort som avviker mer än 15 procent från jämviktspriset.

Öppningscallen är dessutom det tillfälle på dagen då orderboken är helt öppen och alla order syns. När handeln väl öppnat finns många sätt för större aktörer att mörklägga sina avsikter. Det finns så kallade dark pools där en andel order kan gömmas. I vissa system kan man välja om en order ska vara synlig eller ej.

När börsen stänger sker samma sak som i öppningen. Klockan 17.25 samlas dagens kvarvarande order in och matchas under 4 minuter och 30 sekunder till ett jämviktspris. Orderböckerna stängs sedan i slumpmässig ordning för varje aktie under 30 sekunder mellan klockan 17.29.30 och 17.30.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-06-28 kl. 16:13.
2013-06-28, 18:38
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Det finns säkert andra lärosäten som utesluter meritpoäng för TB. Jag har i alla fall fått meritpoäng, och jag har själv ställt frågan om meritpoäng till studievägledaren på KTH. Vi kan nog båda vara lugna. Vart kommer du in? Campus?

Allt talar ju för det - verkar det som! Det blir Campus, ja. En ökning i antalet sökande är det enda som talar emot, men är relativt säker ändå. Du då? Campus? Haninge? Södertälje?
2013-06-28, 21:08
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Allt talar ju för det - verkar det som! Det blir Campus, ja. En ökning i antalet sökande är det enda som talar emot, men är relativt säker ändå. Du då? Campus? Haninge? Södertälje?
Hur mycket har du i snitt/hp? Jag har sökt till samtliga, men chansen lutar sig mer åt Campus. I värsta fall så blir jag antagen i urval 2 eller så hamnar jag i Haninge. Spelar egentligen inte så stor roll vart jag hamnar med tanke på att jag endast stannar där i ett år innan mina civilingenjörsstudier börjar.
Senast redigerad av Rotht 2013-06-28 kl. 21:19.
2013-06-28, 21:31
Medlem
Algores avatar
Citat:
Hur mycket har du i snitt/hp? Jag har sökt till samtliga, men chansen lutar sig mer åt Campus. I värsta fall så blir jag antagen i urval 2 eller så hamnar jag i Haninge. Spelar egentligen inte så stor roll vart jag hamnar med tanke på att jag endast stannar där i ett år innan mina civilingenjörsstudier börjar.

Söker in med ~19.80 + merit. Är väl lite likadant från mitt perspektiv: vilken ort/del spelar mindre roll, men att studera i Campus är helt klart ett plus i kanten!
2013-06-28, 21:39
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Söker in med ~19.80 + merit. Är väl lite likadant från mitt perspektiv: vilken ort/del spelar mindre roll, men att studera i Campus är helt klart ett plus i kanten!
Med så höga betyg så kommer du nog in. Campus vore bättre helt klart. Har hört att det finns bättre lärare där också, men jag vet inte om det stämmer. Vad har du tänkt plugga efter basåret?
2013-06-28, 21:54
Medlem
Algores avatar
Citat:
Med så höga betyg så kommer du nog in. Campus vore bättre helt klart. Har hört att det finns bättre lärare där också, men jag vet inte om det stämmer. Vad har du tänkt plugga efter basåret?

Det lutar sig åt maskinteknik i denna stund, sneglar samtidigt på utbildningar som datateknik och teknisk fysik. Jag hoppas att basåret giver en klarare inblick i det hela, och därefter kommer jag att välja en passande utbildning. Detta beror också på vilken ort jag bestämmer mig för att studera civ. i. Stockholm, som studentstad, kan ju trots allt fallera.
2013-06-28, 22:58
Medlem
Citat:

Nu kan jag inte uttala mig om lärarna på Campus, men lärarna i Haninge var otroligt bra. Att det är lite mindre är även skönt, man hade alltid tillgång till lärare om man behövde hjälp med uppgifter och dylikt. Sen blev det även en väldigt bra sammanhållning i klassen, något som jag antar är svårare att uppnå i en större klass som det är på Campus.

Min avsikt är absolut inte att tracka ner på dig eller på Campus. Jag vill helt enkelt lyfta Haninge lite då jag och alla jag känner från basåret var sjukt nöjda. Anledningen till att det blev Haninge från första början för mig var att det var den enda orten som erbjöd basår under VT.
2013-06-29, 10:53
Medlem
fuskarens avatar
Varför står det i min transaktionshistorik hos Avanza: Ränta debet -8,89.
Jag har inte lånat några pengar eller liknande, bara satt in från ett annat konto och lagt pengarna i en fond. Kommer det fortsätta dras?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in