Resultat: .
0%
röster
2013-06-29, 12:34
Medlem
David.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Zach skrev ett inlägg om betygen för säsongen, där dock endast de nio bästa klubbarna är representerade.

Och man kan där se att det finns 13 spelare som fått högre betyg än Pirlo. Vidal hamnar dock på ett lägre betyg. Men som du nämner är allt relativt, och man ska inte stirra sig alltför blind på dessa betyg. Även om de onekligen kan ge en viss vägledning.

Om man letar efter De Rossi kan man med fördel börja nedifrån. Han är femma från slutet…

Samma sida fast om gli Azzurri i Confederation Cup:

6,80 Balotelli
6,75 Candreva
6,70 Giaccherini
6,67 Pirlo
6,65 De Rossi
6,35 Chiellini
6,07 Maggio
6,00 Giovinco
5,98 Montolivo
5,93 Abate
5,90 Buffon
5,83 De Sciglio
5,78 Marchisio
5,60 Bonucci
5,40 Barzagli
5,27 Aquilani
http://football-ratings.blogspot.it/2013/06/average-ratings-italy-in-confed-cup.html

Barzagli var en besvikelse. Vilket gör De Rossis insats som mittback ännu viktigare.

Precis som du också påpekar så ska man absolut inte stirra sig blind på siffror. Jag inbillar mig att de ofta faktiskt går på statistik och sällan inser att 1+1 inte nödvändigtvis måste innebära att slutprodukten blir 2 (även om det faktiskt alltid blir det...) Jag vet att Whoscored.com under delar av säsongen rankade Ranocchia som Serie A's bästa mittback på grund av att vissa av hans aktioner på något sätt rankades extremt högt. Alla som såg Ranocchia faktiskt spela insåg ju snarare att han förmodligen var ligans sämsta mittback under de perioderna.

Jag inbillar mig exempelvis att Maggio under de första matcherna fick dåligt betyg, men då måste man ju samtidigt läsa in att han spelade på en position han vanligtvis faktiskt inte spelar på. Skillnaden mellan s.k. fullbacks/wingbacks är större än vad man kan tro, vilket också tydligt märktes när Italien faktiskt spelade 3-5-2 istället för 4-2-3-1.

Jag inbillar mig också att Jordi Alba fick relativt dåligt betyg i matchen mot Italien, men det beror väl snarare på att Italien var överlägsna Spanien på högerkanten rent numerärt, med tanke på att Silva konsekvent vägrade hjälpa Alba mot både Maggio, Candreva och i viss mån Barzagli.
2013-06-29, 14:06
Medlem
David.s avatar
På tal om stora mittfältare så tycks Simone Perotta välja att avsluta karriären. Något i förväg kan tyckas, då många lag säkerligen skulle ha nytta av hans spetsegenskaper. Även om de försvagats markant jämfört med hans glansdagar så såg man ju ändå vilken nivå han höll till på han var när han väl spelade. Ytterligare en anledning till att man inte gillar Roma lika mycket som förut. Lägger Taddei av så måste man ju utlysa en sorgedag för de legendariska mittfältarna från Spaletti-eran som inte dansar längre.
2013-06-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Precis som du också påpekar så ska man absolut inte stirra sig blind på siffror. Jag inbillar mig att de ofta faktiskt går på statistik och sällan inser att 1+1 inte nödvändigtvis måste innebära att slutprodukten blir 2 (även om det faktiskt alltid blir det...) Jag vet att Whoscored.com under delar av säsongen rankade Ranocchia som Serie A's bästa mittback på grund av att vissa av hans aktioner på något sätt rankades extremt högt. Alla som såg Ranocchia faktiskt spela insåg ju snarare att han förmodligen var ligans sämsta mittback under de perioderna.

Jag inbillar mig exempelvis att Maggio under de första matcherna fick dåligt betyg, men då måste man ju samtidigt läsa in att han spelade på en position han vanligtvis faktiskt inte spelar på. Skillnaden mellan s.k. fullbacks/wingbacks är större än vad man kan tro, vilket också tydligt märktes när Italien faktiskt spelade 3-5-2 istället för 4-2-3-1.

Jag inbillar mig också att Jordi Alba fick relativt dåligt betyg i matchen mot Italien, men det beror väl snarare på att Italien var överlägsna Spanien på högerkanten rent numerärt, med tanke på att Silva konsekvent vägrade hjälpa Alba mot både Maggio, Candreva och i viss mån Barzagli.

Det är en sida som jag har noll koll på eftersom jag inte sett den innan zach visade den. Generellt kan jag tycka att man överpremierar mål vid betygssättning. Vilket borde ha gynnat Vidal på Pirlos bekostnad. Vidal gjorde även fler assists. Betygen är som sagt ingen sanning, men de kan ge en vägledning. Särskilt när det är ett genomsnitt av flera tidningar.

“The player ratings you will find here are taken from the major newspapers and web pages such as Gazzetta dello Sport, Don Balón, France Football, L'Equipe, Kicker, El Mundo Deportivo, O Jogo, Guerin Sportivo, Marca, Corriere dello Sport, La Repubblica, Goal.com, The Sun, The Guardian, The Times, The Independent and SportBild.”

Angående Maggio så inbillar jag mig att spelare bedöms efter hur de löser sin uppgift. Om de spelas på "fel" position utan någon väldigt bra anledning så har det nog mindre betydelse. (bra anledning skulle kunna vara utvisning och inga byten kvar)

Betyg för samtliga matcher i Confederation Cup:

Mot Mexiko:
Italy: Gianluigi Buffon 6,00 - Ignazio Abate 6,00, Giorgio Chiellini 7,00, Mattia De Sciglio 6,80, Andrea Barzagli 5,00 - Claudio Marchisio 5,30 (68' Alessio Cerci 6,00), Emanuele Giaccherini 6,80 (88' Alberto Aquilani), Daniele De Rossi 6,30, Riccardo Montolivo 7,00, Andrea Pirlo 8,00 - Mario Balotelli 7,20 (86' Alberto Gilardino). - coach: Cesare Prandelli 7,00. = average: 6,45

Mot Japan:
Italy: Gianluigi Buffon 6,10 - Christian Maggio 5,10 (59' Ignazio Abate 6,00), Giorgio Chiellini 5,10, Mattia De Sciglio 4,70, Andrea Barzagli 5,30 - Alberto Aquilani 4,60 (30' Sebastian Giovinco 6,40), Daniele De Rossi 6,40, Riccardo Montolivo 5,20, Andrea Pirlo 5,60, Emanuele Giaccherini 6,40 (68' Claudio Marchisio 5,80) - Mario Balotelli 6,60. - coach: Cesare Prandelli 5,70. = average: 5,66

Mot Brasilien:
Italy: Gianluigi Buffon 5,20 - Ignazio Abate 5,70 (30' Christian Maggio 6,20), Giorgio Chiellini 6,30, Mattia De Sciglio 5,90, Leonardo Bonucci 5,20 - Antonio Candreva 6,30, Alberto Aquilani 5,30, Claudio Marchisio 5,60, Riccardo Montolivo 5,60 (26' Emanuele Giaccherini 6,70), Alessandro Diamanti 5,30 (72' Stephan El Shaarawy 5,70) - Mario Balotelli 6,50. - coach: Cesare Prandelli 5,80. = average: 5,82

Mot Spanien:
Italy: Gianluigi Buffon 6,20 - Andrea Barzagli 5,90 (46' Riccardo Montolivo 6,00), Leonardo Bonucci 5,90, Giorgio Chiellini 6,90, Christian Maggio 6,80 - Andrea Pirlo 6,40, Daniele De Rossi 7,00, Emanuele Giaccherini 6,80, Antonio Candreva 7,10, Claudio Marchisio 6,30 (79' Alberto Aquilani 5,80) - Alberto Gilardino 5,30 (91' Sebastian Giovinco 5,60). - coach: Cesare Prandelli 7,00. = average: 6,29
Senast redigerad av Brille68 2013-06-29 kl. 15:04.
2013-06-29, 17:14
Medlem
Stivalis avatar
Det är faktiskt ytterst besynnerligt att Cagliari skulle spela i Trieste av alla ställen. I Winston Churchills berömda tal om Järnridån från 1946 slog han fast att "from Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic an Iron Curtain has descended across the continent". Trieste är alltså sista utposten österut medan Cagliari råkar ligga i motsatt ände av landet.

Det naturliga vore att spela på Sardinien. Problemet är ju att Sardinien är glesbefolkat så tillvida att där knappt finns några större städer. Ön är en större variant av Gotland. Här finns alltså knappt några lag som kan konkurrera på proffsnivå. I Sassari finns dock en arena där Torres spelar. Laget är egentligen från Porto Torres som är en liten hamnstad utanför Sassari. De spelar i Serie D men råkar lustigt nog ha Italiens i särklass bästa damlag. Har vunnit de fyra senaste Serie A.

Damfotboll saknar ju traditioner varför det kan vara lite udda orter som har bra lag. Gäller även landslag som bekant. Tror faktiskt aldrig jag sett en hel dam-match i fotboll, men jag har aldrig köpt en mobiltelefon heller så det är kanske jag som är ovanlig. Olika uppgifter om vad arenan tar, mellan 7 500-12 000. Ingen aning om vad herr & damlagen kan dra men arenan borde vara okej.

Visserligen ligger Sassari längst upp på ön & Cagliari längst ner men det blir ju ändå hemmaplan. Annars vore Neapel eller Palermo det naturliga då det går färja dit. Trapani på Sicilien är kanske ännu bättre då det går färja även dit. Trapani har gått upp i Serie B. Säkert lättare att tajma spelprogram & deras arenas kapacitet på 6 800 är väl mer passande då San Paolo skulle blivit rätt ödslig.

Kollade på Torres damlags trupp. 9:an heter fan Patrizia Panico. Panik-Patrizia. Vissa har lustiga namn alltså. Klickade på den här hysteriska kvinnan & fram poppar sjuk statistik. 179 landskamper & 97 mål!! Kan ju knappt stämma. Hur fan är det möjligt att nå såna siffror? Konkurrensen i damfotboll är verkligen inget vidare. Är man bra får man vara med hur länge som helst. Man blir aldrig petad. Gigi Riva, som även han höll till på Sardinien, har målrekordet på 35 mål i gli Azzurri. Fabio Cannavaro flest landskamper med 136.
2013-06-29, 19:24
Medlem
En sista från den sidan. För er romanisti.

Roma's 25 best players ever.
According to Guerin Sportivo.

1. Francesco Totti
2. Paulo Roberto Falcão
3. Bruno Conti
4. Fulvio Bernardini
5. Agostino Di Bartolomei
6. Amadeo Amadei
7. Roberto Pruzzo
8. Gabriel Omar Batistuta
9. Daniele De Rossi
10. Aldair
11. Toninho Cerezo
12. Carlo Ancelotti
13. Vincenzo Montella
14. Francesco Rocca
15. Franco Tancredi
16. Cafu
17. Rudi Völler
18. Attilio Ferraris
19. Sebino Nela
20. Giacomo Losi
21. Walter Adrián Samuel
22. Guido Masetti
23. Christian Panucci
24. Marco Delvecchio
25. Alcides Edgardo Ghigghia

[...] 32. Giuseppe Giannini, 38. Zbigniew Boniek, 53. Antonio Cassano, 60. Fabio Capello, 79. Hidetoshi Nakata, 91. Thomas Hässler, 97. Gunnar Nordahl.

http://football-ratings.blogspot.it/2012/11/romas-25-best-players-ever.html

Men jag föredrar som de flesta vet böcker.

Citat:
…
Läser en bok som jag köpte i Florens. Gianni Muras ”Non gioco più, me ne vado”.

Gianni Mura, som började sin karriär på Gazzetta dello Sport 1965, är en riktigt bra journalist. Gamla gardet. Fantastiskt tidsdokument att läsa hans artiklar i ett sammanhang. Skrivna utan eftertanksamhetens kranka blekhet, där och då.
…
https://www.flashback.org/sp43412692

En underbar bok som man kan ta fram och läsa en artikel från då andan faller på.
Citat:
Ursprungligen postat av David.
På tal om stora mittfältare så tycks Simone Perotta välja att avsluta karriären. Något i förväg kan tyckas, då många lag säkerligen skulle ha nytta av hans spetsegenskaper. Även om de försvagats markant jämfört med hans glansdagar så såg man ju ändå vilken nivå han höll till på han var när han väl spelade. Ytterligare en anledning till att man inte gillar Roma lika mycket som förut. Lägger Taddei av så måste man ju utlysa en sorgedag för de legendariska mittfältarna från Spaletti-eran som inte dansar längre.
Läste idag om Spalletti. En kort artikel från 1997, då han tränade Empoli. Klubben som han också avslutade sin spelarkarriär i. Då han började träna dem 1993, låg de i Serie C. Då intervjun gjordes skulle de möta Milan i Serie A. Empoli hade sex poäng och Milan två.

Inför matchen satte fansen upp banderoller med ”SACCHI PIÙ ZEMAN UGUALE SPALLETTI” dvs Sacchi plus Zeman blir Spalletti.

Hans första tränare som proffs var Ventura. Japp, samma Ventura som nu tränar Torino. En annan profil som nämns är Montella. Han beskrivs med orden ”é un vero marziano”. Men eftersom det är Empoli så blev han såld redan innan de nådde Serie A. Di Natale däremot lånade ut till Iperzola.

Hur de båda hänger samman beskriver 4522 bäst:

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Sant, sant. Det där med Di Natale går dock att diskutera, han är uppväxt i Neapel, där han blev upplockad av en talangscout vid namn Lorenzo D'Amato som senare tog honom till U.S. San Nicola samtidigt som han hade spelare som Lodi och Montella i sitt "stall". Den sistnämnda var Di Natales stora idol, som han spelade fotboll med på gatan och han följde honom vart han än gick. Dom provspelade sedan med Empoli, där Totó fick spela med tre år äldre killar men briljerade som vanligt och den ansvariga för ungdomsakademin skrev genast under avtalet.

När han väl gick till Empoli var han 13 år om jag inte minns fel och det sägs att han hade en snudd på sjuklig hemlängtan. För hemma i Pomigliano hade han fyra syskon och en "trovatello" (svensk översättning någon? adoptivbarn typ..) så han var van vid mammas mat och sin stora familj. Det var till och med så illa att han rymde från ungdomsakademin. När dom väl hann upp honom så fick dom övertala honom att komma tillbaka genom att erbjuda en helkväll med Montella.

Så är du romantiker säger du att han växte upp i U.S San Nicola men är du rationell så säger du helt sonika att han skolades i Empoli. Märker nu att det här blev ett sjukt jävla sidospår och att det nästan låter som jag stalkat stackaren Di Natale genom livet. Vill bara understryka att så är inte fallet.
Men att Spallettis och Montellas tränar respektive spelarkarriär i Serie A skulle knytas samman och avslutas i Roma visste man såklart inte då artikeln skrevs. (Spalletti kan såklart återvända)

PS
Milan vann matchen med 0-1.
2013-06-29, 22:20
Medlem
Citat:
Cellino har sagt att de inte ska sälja. Men jag tror att mycket beror på arenan. Nu står hoppet till Sant’Elia. Visst, beslut har tagits att de ska spela i Trieste, men alla beslut i Italien är mer eller mindre flytande. Innan alla möjligheter är uttömda kommer nog inget stort att hända på il mercato.

Astori kommer från Milano och slog igenom med Allegri som tränare. Dessutom har Cagliari numera goda förbindelser med Milan. Många ser honom som en framtida kapten i Cagliari, men jag är tveksam…

Nainggolan har ju ”internationell” bakgrund och har snackat om PL. Lite för mycket enligt vissa fans, som inte gillar sånt. Samtidigt har han gift sig med en inföding, och har en ett-årig dotter. Inte självklart att man lämnar den vackra ön och storfamiljen som finns där.

Conti är som De Rossi, fast lite bättre de senaste åren. Tillsammans med Ekdal och Nainggolan utgör de ett formidabelt mittfält. Enligt mig ett av de bästa i Serie A.
Okej, mycket kan avgöras inom en snar framtid med andra ord. Spännande tider...

Appropå Allegri, här är han på semester med sin flickvän. Trevlig... utsikt.
http://static2.oggi.it/wp-content/blogs.dir/4/files/massimiliano-allegri-e-gloria-patrizi-dolce-vita-a-capri/img_3276.jpg?v=1372424497
2013-06-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Okej, mycket kan avgöras inom en snar framtid med andra ord. Spännande tider...

Appropå Allegri, här är han på semester med sin flickvän. Trevlig... utsikt.
http://static2.oggi.it/wp-content/blogs.dir/4/files/massimiliano-allegri-e-gloria-patrizi-dolce-vita-a-capri/img_3276.jpg?v=1372424497

Svårt att avgöra sådana saker, men blicken gör att jag tror dig.

Här är han med sin dotter:
http://images2.corriereobjects.it/gallery/Spettacoli/Speciali/vip_al_mare/2011/30-allegri/img_30-allegri/ALLEGRI01_672-458_resize.jpg
2013-06-29, 22:56
Medlem
Citat:
Svårt att avgöra sådana saker, men blicken gör att jag tror dig.

Här är han med sin dotter:
http://images2.corriereobjects.it/gallery/Spettacoli/Speciali/vip_al_mare/2011/30-allegri/img_30-allegri/ALLEGRI01_672-458_resize.jpg
Flickvännen heter Gloria Patrizi, googla henne, ni blir inte besvikna.
2013-06-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Flickvännen heter Gloria Patrizi, googla henne, ni blir inte besvikna.
Finns säkert bilder på hans dotter Valentina också. Han har förmodligen fullt upp med att freda henne från il Cavaliere. Född 1995...
2013-06-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
…
Senaste är att Roma har bjudit €9 miljoner + Caprari + Verre för Nainggolan. Lär inte accepteras. Jag tycker den här jakten på belgaren är lite konstig faktiskt. Det är en bra bollvinnare och en spelartyp som behövs i alla spelartrupper men Roma har ju redan den här typen av lite mindre kreativa bollvinnartyper i Bradley och De Rossi (som är lite mer än så dock...). En fullfjädrad regista är prio 1 IMO. Lodi är en våt dröm.
…

Förutom allt det som jag redan skrivit så finns det ytterligare en aspekt. Thohir pumpar in pengar i Inter och skulle naturligtvis älska en indonesier i laget. In från skuggorna smyger Ninja…

Från 2013-06-19:
Citat:
Cellino har varit i Milano och snickesnackat med Inter. Och Roma och Inter är inblandade i ett anbudskrig.

Samtidigt har Cellino gått ut med:
“I won’t sell anyone, maybe Agazzi. If I sell Nainggolan I make 15 million euros, but I risk the Serie A which is worth 45 million euros. Do you think that is convincing?”

Om han menar det eller vill pressa upp priset ytterligare?

Oerhört mycket beror på var de spelar. Om nästa säsong spelas på Is Arenas, tror jag att Nainggolan är kvar.
2013-06-30, 00:58
Medlem
Stivalis avatar
31 spelare före Giuseppe Giannini!!!

Verkar som någon på Guerin Sportivos redaktion anser att Beppe bär ansvaret för Romas & Italiens uteblivna guldmedaljer.

Ridå ner & god natt för Beppe.

http://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_verylarge/5885.jpg
2013-06-30, 01:30
Medlem
a.e.gs avatar
Här är det tydligen omöjligt att gå OT, jävligt skön tråd för mig som är mer intresserad av att läsa än att skriva. Jag har rötter ifrån Palermo och brukar i mån av tid åka ner och busa där när inte AIK pockar på mitt hjärta.

http://m.youtube.com/watch?v=9JhuOicPFZY

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in