Citat:
Zach skrev ett inlägg om betygen för säsongen, där dock endast de nio bästa klubbarna är representerade.
Och man kan där se att det finns 13 spelare som fått högre betyg än Pirlo. Vidal hamnar dock på ett lägre betyg. Men som du nämner är allt relativt, och man ska inte stirra sig alltför blind på dessa betyg. Även om de onekligen kan ge en viss vägledning.
Om man letar efter De Rossi kan man med fördel börja nedifrån. Han är femma från slutet…
Samma sida fast om gli Azzurri i Confederation Cup:
6,80 Balotelli
6,75 Candreva
6,70 Giaccherini
6,67 Pirlo
6,65 De Rossi
6,35 Chiellini
6,07 Maggio
6,00 Giovinco
5,98 Montolivo
5,93 Abate
5,90 Buffon
5,83 De Sciglio
5,78 Marchisio
5,60 Bonucci
5,40 Barzagli
5,27 Aquilani
http://football-ratings.blogspot.it/2013/06/average-ratings-italy-in-confed-cup.html
Barzagli var en besvikelse. Vilket gör De Rossis insats som mittback ännu viktigare.
Och man kan där se att det finns 13 spelare som fått högre betyg än Pirlo. Vidal hamnar dock på ett lägre betyg. Men som du nämner är allt relativt, och man ska inte stirra sig alltför blind på dessa betyg. Även om de onekligen kan ge en viss vägledning.
Om man letar efter De Rossi kan man med fördel börja nedifrån. Han är femma från slutet…
Samma sida fast om gli Azzurri i Confederation Cup:
6,80 Balotelli
6,75 Candreva
6,70 Giaccherini
6,67 Pirlo
6,65 De Rossi
6,35 Chiellini
6,07 Maggio
6,00 Giovinco
5,98 Montolivo
5,93 Abate
5,90 Buffon
5,83 De Sciglio
5,78 Marchisio
5,60 Bonucci
5,40 Barzagli
5,27 Aquilani
http://football-ratings.blogspot.it/2013/06/average-ratings-italy-in-confed-cup.html
Barzagli var en besvikelse. Vilket gör De Rossis insats som mittback ännu viktigare.
Precis som du också påpekar så ska man absolut inte stirra sig blind på siffror. Jag inbillar mig att de ofta faktiskt går på statistik och sällan inser att 1+1 inte nödvändigtvis måste innebära att slutprodukten blir 2 (även om det faktiskt alltid blir det...) Jag vet att Whoscored.com under delar av säsongen rankade Ranocchia som Serie A's bästa mittback på grund av att vissa av hans aktioner på något sätt rankades extremt högt. Alla som såg Ranocchia faktiskt spela insåg ju snarare att han förmodligen var ligans sämsta mittback under de perioderna.
Jag inbillar mig exempelvis att Maggio under de första matcherna fick dåligt betyg, men då måste man ju samtidigt läsa in att han spelade på en position han vanligtvis faktiskt inte spelar på. Skillnaden mellan s.k. fullbacks/wingbacks är större än vad man kan tro, vilket också tydligt märktes när Italien faktiskt spelade 3-5-2 istället för 4-2-3-1.
Jag inbillar mig också att Jordi Alba fick relativt dåligt betyg i matchen mot Italien, men det beror väl snarare på att Italien var överlägsna Spanien på högerkanten rent numerärt, med tanke på att Silva konsekvent vägrade hjälpa Alba mot både Maggio, Candreva och i viss mån Barzagli.