Resultat: .
0%
röster
2010-12-14, 11:00
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ahh, så sent som 2005 hade Cagliari anfallare som Zola, Suazo, Langella, Esposito och Bianchi. Alla hade varit med på resan från Serie B. Efter att Zola pensionerade sig, så flydde de vad de förmodligen trodde var ett sjunkande skepp. Suazo till Inter, Esposito till Roma, Langella till Atalanta och Bianchi till Reggina. Cagliari har seglat vidare, men de sjönk som stenar.

När Allegri tog över 2008 var de alla långt borta. Märkligt hur dessa spelare som utvecklas till stora spelare i Cagliari, sedan försvinner när de försöker ta "nästa" steg i karriären, typ Acquafresca. Trist att de inte lyckades, det hade jag unnat dem. Langella hade kämpat sig fram genom diverse småklubbar på Sardinien till att ta en plats i Cagliari och Azzurri, och även Esposito fick spela i gli Azzurri, medan Bianchi spelade i U-21 under sin tid i Cagliari. Suazo blev vald till bästa utlänning i Serie A 2006.

Allt pekade på att Cagliari skulle sjunka, eftersom de bästa spelarna försvann utan att man ersatte dem. Det blev tvärtom. Märklig hur saker utvecklar sig.

Inte så mycket om Esposito , men det har du ju redan fått svar på.

Nu när du ändå är inne och fingrar på det där spåret så leder det till den oundvikliga diskussionen som vi berört tidigare. Vilken klubb är/har varit bäst på att slussa fram nya storspelare efter sina egna förutsättningar? Atalanta håller ju en imponerande produktivitet i modern tid men det är inte särskilt höga toppar, Torino har historiskt sett varit imponerande och likaså Milano-klubbarna men det känns liksom som öppet mål. Como har några sköna lirare i Pinardi, Bergamaschi, Meroni, Vierchowod, Borgonovo och Zambrotta.

Men jag skickar vidare passningen och kilar iväg en stund. Får se om det dyker upp några intressanta tankar till kvällen.
2010-12-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Nu när du ändå är inne och fingrar på det där spåret så leder det till den oundvikliga diskussionen som vi berört tidigare. Vilken klubb är/har varit bäst på att slussa fram nya storspelare efter sina egna förutsättningar? Atalanta håller ju en imponerande produktivitet i modern tid men det är inte särskilt höga toppar, Torino har historiskt sett varit imponerande och likaså Milano-klubbarna men det känns liksom som öppet mål. Como har några sköna lirare i Pinardi, Bergamaschi, Meroni, Vierchowod, Borgonovo och Zambrotta.

Men jag skickar vidare passningen och kilar iväg en stund. Får se om det dyker upp några intressanta tankar till kvällen.

Cagliari har ett naturligt upptagningsområde, dvs hela ön, som man har utnyttjat uselt. Nu har jag inte kollat upp det, men jag har för mig att Cossu och Langella är de enda sarderna som spelat i Cagliari och i gli Azzurri samtidigt. Och vi kan väl fan inte kalla dem för särskilt dominanta i gli Azzurri med sina sammanlagt fem (5!) landskamper. Zola spelade i Cagliari först då han återvände för att bygga sitt hus och planera sin pension, Cossu fick ordentligt med speltid först 2008 då han fyllt 28 år, Guberti spelar för Sampdoria osv. Nu hoppas jag att det skett en förändring i och med Pisano och Ragatzu som är egna produkter, men...

Så vi kan alltså ganska lugnt stryka Cagliari från den eventuella listan även om de har varit bra på att låta unga spelare (från fastlandet och resten av världen) få speltid i Serie A. I senaste matchen var nio Cagliarispelare födda 1984 eller senare, varav tre var födda 1988 eller senare. Men som jag tidigare visat så har de en tendens att sjunka i kvalitet då de väl lämnar den vackra ön. (Jag har en egen teori som involverar god ost, starkt vin, mycket sprit och en rebellisk attityd - vilket även yttrar sig i världens största andel av befolkningen som blir över 100 år, men jag tror jag håller på den ett tag till innan jag skakar om vetenskapsvärlden...)

Parma brukar imponera på mig. Nu är det dock kanske främst som klubben som ger talanger en andra/sista chans som t ex Giovinco, Candreva, Paloschi, Antonelli, Paletta och Bojinov. Annars ligger väl Atalanta nära till hands...

Jag lämnar fältet öppet.
Senast redigerad av Brille68 2010-12-14 kl. 15:01.
2010-12-14, 15:20
Medlem
FabioAugustos avatar
Lecce, Empoli och framförallt Brescia har ju varit rätt duktiga också, fast dom har alla tre en relativt stor och välutvecklad ungdomssektion.

Modena kanske? Ingen direkt ungdomssatsning (vad jag vet?), men Daniele Adani, Dario Dainelli, Christian Doni, Luca Toni, Lamberto Zauli etc. på "senare" år. Alla duktiga Serie A-spelare när dom hade sin peak. Bologna hade en väldigt lovande generation på gång runt milleniumskiftet vill jag minnas, men det blev inget med den.
2010-12-14, 16:35
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Lite av Italiens MK Dons, dock.

Ja, ungefär.

Historien är denna. Lodigiani (röd till färgen och hjärtat - Tottis moderklubb, en framgångsrik plantskola förr i tiden) och Cisco Roma (mörkare blå än Lazios, och med Di Cane i laget) slogs till mångas förtret ihop. Först hette man Cisco Lodigiani, sen Cisco Calcio och numer Atletico Roma. Färgerna är blå-vita men på emblemet ses födelseåret... 197*. Året då Lodigiani grundades.
Så till skillnad från MK Dons så tog Atletico Roma historian av sina föregångare. Lodigianis få supportrar vägrade dock erkänna klubbens existens och vad jag förstår så står de alltid i motståndarklacken nuförtiden, oavsett lag som kommer på besök.

Fö så spelar klubben på en av världens skönaste arena - Flaminio. Ni som får vägarna förbi bara måste åka dit. Arenan tar idag drygt 30 000 åskådare, och övergavs av stadens större klubbar delvis på grund av detta, men nu i publikkristider - varför inte återgå? Och bygga ut?
2010-12-14, 18:12
Medlem
4522s avatar
Citat:
Lecce, Empoli och framförallt Brescia har ju varit rätt duktiga också, fast dom har alla tre en relativt stor och välutvecklad ungdomssektion.

Modena kanske? Ingen direkt ungdomssatsning (vad jag vet?), men Daniele Adani, Dario Dainelli, Christian Doni, Luca Toni, Lamberto Zauli etc. på "senare" år. Alla duktiga Serie A-spelare när dom hade sin peak. Bologna hade en väldigt lovande generation på gång runt milleniumskiftet vill jag minnas, men det blev inget med den.

Vad har vi för namn som kommit från Lecce och Empoli? Har dålig koll där, det känns som att dom mer är bra på ungdomslagsnivå och att låna ut spelare till än att dom producerat några större namn? Brescia hade dock några sköna år när bland annat Pirlo och Baronio växte upp tillsammans och var hur tighta som helst innan man gick skiljda vägar. Något år senare dök även Bonera upp och vill även minnas att Hamsik hann med en vända i deras ungdomslag?

Cristiano (Mara)Doni är alltid värd att nämna. Vilken gud. Killen hade lekstuga tillsammans med Floccari, Valdes och Cigarini säsongen 2008/2009. Har nog aldrig sett Inter så utspelade mot ett mindre lag som dom var mot Atalanta på bortaplan.
Senast redigerad av 4522 2010-12-14 kl. 18:20.
2010-12-14, 19:17
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Vad har vi för namn som kommit från Lecce och Empoli? Har dålig koll där, det känns som att dom mer är bra på ungdomslagsnivå och att låna ut spelare till än att dom producerat några större namn? Brescia hade dock några sköna år när bland annat Pirlo och Baronio växte upp tillsammans och var hur tighta som helst innan man gick skiljda vägar. Något år senare dök även Bonera upp och vill även minnas att Hamsik hann med en vända i deras ungdomslag?

Cristiano (Mara)Doni är alltid värd att nämna. Vilken gud. Killen hade lekstuga tillsammans med Floccari, Valdes och Cigarini säsongen 2008/2009. Har nog aldrig sett Inter så utspelade mot ett mindre lag som dom var mot Atalanta på bortaplan.
Framförallt är det väl Di Natale och Montella från Empoli, men även t.ex. Coda, Birindelli, Dumitru och kanske man även kan tillskriva dom en sån som Eder, som trots allt spelade i deras primaveralag. Lecce hade sämre än vad jag trodde. Det är bara Rullo, Bojinov, Esposito (Bologna), Conte och Pelle (AZ) av spelare som är det minsta värda att bli nämnda som jag hittar där.

I fallet Brescia finns ju även Viviano, Volpi och Corini att nämna.

Doni still going strong. Såg delar av Atalanta - Ascoli där han gjorde såhär; http://www.youtube.com/watch?v=ady4pbEZeh4&feature=related .
2010-12-14, 19:50
Medlem
4522s avatar
Citat:
Framförallt är det väl Di Natale och Montella från Empoli, men även t.ex. Coda, Birindelli, Dumitru och kanske man även kan tillskriva dom en sån som Eder, som trots allt spelade i deras primaveralag. Lecce hade sämre än vad jag trodde. Det är bara Rullo, Bojinov, Esposito (Bologna), Conte och Pelle (AZ) av spelare som är det minsta värda att bli nämnda som jag hittar där.

I fallet Brescia finns ju även Viviano, Volpi och Corini att nämna.

Doni still going strong. Såg delar av Atalanta - Ascoli där han gjorde såhär; http://www.youtube.com/watch?v=ady4pbEZeh4&feature=related .

Sant, sant. Det där med Di Natale går dock att diskutera, han är uppväxt i Neapel, där han blev upplockad av en talangscout vid namn Lorenzo D'Amato som senare tog honom till U.S. San Nicola samtidigt som han hade spelare som Lodi och Montella i sitt "stall". Den sistnämnda var Di Natales stora idol, som han spelade fotboll med på gatan och han följde honom vart han än gick. Dom provspelade sedan med Empoli, där Totó fick spela med tre år äldre killar men briljerade som vanligt och den ansvariga för ungdomsakademin skrev genast under avtalet.

När han väl gick till Empoli var han 13 år om jag inte minns fel och det sägs att han hade en snudd på sjuklig hemlängtan. För hemma i Pomigliano hade han fyra syskon och en "trovatello" (svensk översättning någon? adoptivbarn typ..) så han var van vid mammas mat och sin stora familj. Det var till och med så illa att han rymde från ungdomsakademin. När dom väl hann upp honom så fick dom övertala honom att komma tillbaka genom att erbjuda en helkväll med Montella.

Så är du romantiker säger du att han växte upp i U.S San Nicola men är du rationell så säger du helt sonika att han skolades i Empoli. Märker nu att det här blev ett sjukt jävla sidospår och att det nästan låter som jag stalkat stackaren Di Natale genom livet. Vill bara understryka att så är inte fallet.
Senast redigerad av 4522 2010-12-14 kl. 20:20.
2010-12-14, 22:20
Medlem
FabioAugustos avatar
Haha, ja, diskussioner om egna produkter är alltid förjäkligt. Just gränsen 13 år känns ännu svårare än säg 10 år eller 16 år...

Jag kom förövrigt att tänka på Nicola Ventola när jag läste FGs inlägg i Serie B-tråden. Herrejävlar vilka anfallare Bari hade under 90-talets senare hälft; Protti, Andersson, Cassano, Di Vaio, Flachi, Spinesi (och Allbäck!) etc. Ventola var nästan den med mest potential av dom (eller nåja), men den som fick sämst karriär. Sitter på bänken i visserligen Serie B-topplaget Novara, men det var väl inte riktigt det han drömde om när han blev uttagen i A-landslaget som nybliven 20-åring. Frågan är hur många karriärer Inter förstörde runt den perioden; man höll på att slänga bort Frey, Pirlo, Mutu etc. och det hade varit trevligt att se hur bra Ventola, Kallon, Emre, Dalmat, Farinos etc. skulle bli.
2010-12-14, 22:54
Medlem
Citat:
För hemma i Pomigliano hade han fyra syskon och en "trovatello" (svensk översättning någon? adoptivbarn typ..)
Hittebarn.
2010-12-14, 23:22
Medlem
Haha stackars Santana och Viola. Blev inget matchavgörande mål för honom. Crespo kvittera hyffsat billigt. Hoppas på straffar, alltid kul att se. Hoppas för övrigt att Parma tar det.

haha vafan. 2-1 crespo igen. 117 minuten. Fan va stört.
2010-12-14, 23:27
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Haha, ja, diskussioner om egna produkter är alltid förjäkligt. Just gränsen 13 år känns ännu svårare än säg 10 år eller 16 år...

Jag kom förövrigt att tänka på Nicola Ventola när jag läste FGs inlägg i Serie B-tråden. Herrejävlar vilka anfallare Bari hade under 90-talets senare hälft; Protti, Andersson, Cassano, Di Vaio, Flachi, Spinesi (och Allbäck!) etc. Ventola var nästan den med mest potential av dom (eller nåja), men den som fick sämst karriär. Sitter på bänken i visserligen Serie B-topplaget Novara, men det var väl inte riktigt det han drömde om när han blev uttagen i A-landslaget som nybliven 20-åring. Frågan är hur många karriärer Inter förstörde runt den perioden; man höll på att slänga bort Frey, Pirlo, Mutu etc. och det hade varit trevligt att se hur bra Ventola, Kallon, Emre, Dalmat, Farinos etc. skulle bli.

Ventola ja, honom hade jag fullständigt glömt. Det var en rejäl hype där, men den varade inte länge.

Ett annat namn som jag glömt och blev påmind om i denna ypperliga tråd, men som inte har med italienska talanger att göra, är Daniel Fonseca -- superavbytaren som konsekvent avslutade med en iskall bredsida. Och det blev många mål för den uruguyanske "bävern". Här får vi se 5 st typiska Fonseca-avslut... i samma match!
http://www.youtube.com/watch?v=yzTHV8Xb5Jw

Jag minns Fonseca främst från Juventus, men sin bästa period hade han i Napoli.

Den som undrar varför Cavani har tandställning vid vuxen ålder kan studera foton (eller käkavgjutningar) på dennes ej så bildsköna landsmän Fonseca och Recoba... he he he...

- F.G
2010-12-14, 23:31
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Haha stackars Santana och Viola. Blev inget matchavgörande mål för honom. Crespo kvittera hyffsat billigt. Hoppas på straffar, alltid kul att se. Hoppas för övrigt att Parma tar det.

haha vafan. 2-1 crespo igen. 117 minuten. Fan va stört.
Jag satte igång matchen i den 112:e minuten, hygglig timing. Tre mål på fem minuter. Avramov är ju vidunderligt dålig. Vi får se hur mycket tålamod man har med Sinisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in