För mig är ni ett plural, och använder det enbart när jag talar direkt till fler än en person. Däremot använder jag tant och herrn i samtal med äldre, vilket rätt använt oftast går hem riktigt bra.
För mig är ni ett plural, och använder det enbart när jag talar direkt till fler än en person. Däremot använder jag tant och herrn i samtal med äldre, vilket rätt använt oftast går hem riktigt bra.
Det fungerar också, men jag antar att de som vänder sig emot niandet, också vänder sig emot annan typ av titulering.
Det fungerar också, men jag antar att de som vänder sig emot niandet, också vänder sig emot annan typ av titulering.
I det avseendet kan jag för min personliga del svara obetingat ja. För mig handlar "niandet" om någon form av märkvärdighet som även finns i användandet av titlar.
Det tror jag inte.
Men personligen så gör jag absolut det..jag står inte med mössan i handen och bugar för "direktörn"..jag säger du till både alkisen på parkbänken och kungen (ifall jag nu skulle träffa honom).
Samma för mig, utom tant och herrn där jag säger frun och herrn.
Nu vill jag säga min sak. Jag är till börden greve, då min far var det (frid över hans minne) och något jag inte visste om förrän jag var runt 12 år. Under hela min uppväxt har jag blivit kallad "lille greven" eller "ni" vilket är en smula märkvärdigt, då jag alltid sagt "du" till folk. När diverse telefonförsäljare ringer mig, får jag höra både ni och herrn, vilket jag finner obekvämt och opassande. Min fråga till er kloka människor: hur får vi de yngre generationerna att förstå att niande är utdött?
Senast redigerad av Basfrosten 2013-06-29 kl. 14:22.
Anledning: Syftningsfel och diverse stavfel