Citat:
Ursprungligen postat av
Pulver-Henke
1. Ok, så det ligger lagrat på diskar? Så Flashback skulle kunna bli stulet då med andra ord? Finns det ingen ytterligare gräns för mängden data? Jag menar: Kan en och samma sida härbärgera hur mycket info som helst?
2. Redan nu är ju FB ett kunskapsarkiv av rang. Vad man än kommer att tänka på så har nån tänkt det innan och skrivit om det här så när man har en fundering över nån liten grej så är frågan många gånger redan utredd och klar. Inte sällan hamnar ju trådar från FB också högt upp, om inte överst, på googles träfflistor.
1. I datalagringsmängd är ju flashback en piss i sjön jämfört med google, facebook och en förbannad massa andra sidor. FB är ju bara tecken. 1 miljard tecken på 1gb, en fjärdedels DVD-film.
FB har 41 miljoner inlägg, låt oss ta citerade texten ovan som snitt för ett inlägg 537 tecken.
41000000 * 537 = ca 22 miljarder tecken = 22 gigabyte. Köper du de billigaste på hdd behöver du bara punga ut med 7.000 kr för den mängden. Så ja, FB kan nog bli några tusentals biljarder gånger större i datalagringsmängd innan råmaterialet för datalagring tar slut.
Den stora övre gränsen för FB är ju mängden svensktalande människor det existerar.
2. Det historiska värdet har jag med tänkt på, och det kommer det absolut ha, och skulle FB lägga ned hoppas jag någon själ tar till vara på information så att man kan titta här om många många år.
Själv har det visst historiskt personligt, händer att jag tittar på mina gamla användares gamla inlägg för att se hur jag själv var för 8-10 år sedan...lite som en family home movie när man tittar på sig själv som barn många år senare.