2013-06-27, 21:49
Medlem
Jag vill mig sterilisera mig.

1. Där jag bor nu får jag bekosta hela ingreppet själv (15 000-20 000 kr).
2. Hade jag bott i annat/rätt region/landsting hade jag bara behövt betala vanliga besöksavgifter (3x300=900 kr).

Jag är just nu ganska upprörd, så jag får inte fram de argument jag vill, men kommentera gärna medan jag lugnar ner mig.
Citera
2013-06-27, 21:54
Medlem
nabbolbs avatar
Måste du verkligen sterilisera dig själv bara för att du inte vill få barn? Känns ju lite som slöseri med pengar plus att du kanske ångrar dig om några år.
Citera
2013-06-27, 21:57
Medlem
elastikmandens avatar
Beror på var du bor? Bor du i utlandet? Ja, då kanske det kan kosta dyrt, men om du är skriven i Sverige, eller har medborgarskap, är det bara patientavgiften som gäller, jättebilligt!

http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Preventivmetoder/Sterilisering/

Ps: Man skall respektera dem som inte vill föda en massa barn!
Senast redigerad av elastikmanden 2013-06-27 kl. 22:05.
Citera
2013-06-27, 22:01
Medlem
Krafses avatar
Rätta mig om jag har fel, men om man steriliserar sig rent kirurgiskt, så kan det väl gå att återställa det genom att sy ihop sädesledarna igen? Har för mig jag läste något sånt för en massa år sen. Man behöver alltså inte ta bort testiklarna eller så bara för att bli steril, utan man knipsar sädesledarna. Edit: Elastikmanden hann före och rättade mitt fel. Tydligen är det svårt att ångra sig.

I övrigt tycker jag det är fel att landstinget (skattebetalarna) ska få stå för notan bara för att TS vill knulla runt utan bekymmer. Håll taskjävelen i styr så slipper vi betala, och du slipper få barn. Capishe?

Edit: Blir nästan lite arg nu. Jag likställer en sterilisering med body modifications. Man föds med förmågan att skaffa barn, det är så vi är skapta, och så ska det vara. Vill du modifiera din kropp, så får du själv stå för notan. Det är ingen djävla RÄTTIGHET att få bli steriliserad fattar du väl!?
Senast redigerad av Krafse 2013-06-27 kl. 22:07.
Citera
2013-06-27, 22:06
Medlem
gavlips avatar
TS är tydligen en kvinna.

Hur gammal är du TS? Hur många barn har du? Varför ska du sterlisera dig?
Citera
2013-06-27, 22:06
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Beror på var du bor? Bor du i utlandet? Ja, då kanske det kan kosta dyrt, men om du är skriven i Sverige, eller har medborgarskap, är det bara patientavgiften som gäller, jättebilligt!

Senast redigerad av elastikmanden 2013-06-27 kl. 22:09.
Citera
2013-06-27, 22:35
Medlem
Visst får du själv experimentera på dina ädlare delar och se vad det resulterar i, men varför skulle någon knipsa av dina sädesledare helt gratis?
Citera
2013-06-27, 22:38
Medlem
Jag är kvinna, 40 år gammal. Har ALDRIG hyst någon längtan efter att skaffa barn.
Som mitt liv är nu, vill jag ABSOLUT inte ha några biologiska barn (om jag nu skulle kunna få några).

Jag lider av kronisk depression som jag vet är ärftlig; skulle inte önska någon i hela världen att må som jag gör/har gjort. Jag vill inte heller riskera att en ev. graviditets- eller amningspsykos drabbar mig (men mest det hypotetiska barnet), och så har vi givetvis den stora faran i att behöva avstå mediciner under graviditeten.

Så: varför ska jag betala för ett noga genomtänkt beslut bara för att jag bor där jag bor? Hormonella p-medel går inte ihop med psykisk sjukdom. Kondom litar jag helt enkelt inte på. Spiral fungerar inte.

Hade jag haft pengarna hade jag beställt tid direkt, men det har jag inte. Och jag tycker att det är SÅ fel att det ska skilja mellan Sveriges landsdelar...
Citera
2013-06-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden

Tack för respekt, men tyvärr stämmer inte dina uppgifter om avgifterna.
Citera
2013-06-27, 22:56
Medlem
Vill gärna höra varför "alla" antog att jag var man!?!
Citera
2013-06-27, 22:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarolina
Jag lider av kronisk depression som jag vet är ärftlig;

Hade det stämt så hade massvis med människor förr i tiden också haft "kronisk depression".

Det stora ökningen antalet deprimerade i den moderna tiden beror i huvudsak INTE på defekt DNA hos folk utan på att dagens samhälle är ett mentalt skadligt samhälle som leder till att folk kör in på osunda tankebanor som de inte mår bra av.
Citera
2013-06-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Hade det stämt så hade massvis med människor förr i tiden också haft "kronisk depression".

Det stora ökningen antalet deprimerade i den moderna tiden beror i huvudsak INTE på defekt DNA hos folk utan på att dagens samhälle är ett mentalt skadligt samhälle som leder till att folk kör in på osunda tankebanor som de inte mår bra av.

I stort så håller jag med dig, MEN:
I mitt fall så led "massvis med människor förr i tiden" i min släkt, rakt nedstigande led, av psykiska problem. På mödernet liksom fädernet. Oavsett samhällsstatus och familjeförhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in