2013-06-27, 22:34
Medlem
Traveller2007s avatar
Köpte lite i Avanza Zero idag men så står det att det syns på kontot den 1/7, alltså på Måndag. Varför inte redan i morgon?
2013-06-27, 23:01
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Köpte lite i Avanza Zero idag men så står det att det syns på kontot den 1/7, alltså på Måndag. Varför inte redan i morgon?

För att du la ordern efter 13:00.
2013-06-27, 23:08
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
För att du la ordern efter 13:00.

Ah, ok. Tack!
2013-06-27, 23:41
Medlem
Algores avatar
Fråga till personer som söker in till Tekniskt Basår på KTH: erhåller ni meritpoäng för utbildningarna enligt Antagning.se? Tyckte det var skumt, får tydligen 2.0+. Givetvis kan detta vara ett tekniskt problem, men man vet aldrig.
Senast redigerad av Algore 2013-06-27 kl. 23:52.
2013-06-28, 00:35
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Finns det nån möjlighet att söka högre lån tillfälligt i samband med att man börjar studera och behöver flytta till annan ort? Kommer jag in på nån utbildning i höst så är risken att jag åker på 3 månaders dubbla hyror och utan besparingar så blir det svårt ekonomiskt så undrar väl mest hur jag ska lösa det isf.

Vet inte om det finns möjlighet till högre lån, men är det inte smartare att försöka hyra ut den ena av bostäderna under de tre månaderna?
2013-06-28, 06:21
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Fråga till personer som söker in till Tekniskt Basår på KTH: erhåller ni meritpoäng för utbildningarna enligt Antagning.se? Tyckte det var skumt, får tydligen 2.0+. Givetvis kan detta vara ett tekniskt problem, men man vet aldrig.
Det är inte skumt och det är inte något tekniskt problem Jag erhåller också meritpoäng för utbildningen. Dock så får man endast meritpoäng för matematik, engelska och moderna språk. Alltså inga meritpoäng för områdeskurser som svenska c med tanke på att det tekniska basåret på KTH saknar områdesbehörighet.
2013-06-28, 06:39
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Det är inte skumt och det är inte något tekniskt problem Jag erhåller också meritpoäng för utbildningen. Dock så får man endast meritpoäng för matematik, engelska och moderna språk. Alltså inga meritpoäng för områdeskurser som svenska c med tanke på att det tekniska basåret på KTH saknar områdesbehörighet.

Hmm. Diverse tidigare kommentarer i denna tråd - av mig inkluderat - ponerade att meritpoängen uteslöts (alltså ett max. på 20.00). Detta kan jämföras med min ansökan till Chalmers som exkluderar meritpoängen helt och hållet. Det var av just den anledningen jag var lite fundersam. Stämmer det du säger är väl platsen, i höst, säkrad.
2013-06-28, 08:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej gott folk,

Har nyligen öppnat konto hos Avanza och sitter och tänker vad som är bäst för vad.

Investeringssparkonto mot Aktie och Fond? Vilket rekommenderar ni till en "små sparare" på längre sikt?

Vad är för och nackdelar gentemot varandra? Eller är det bara skatten och deklareringen som skiljer?

Tacksam för svar

Mvh

Mafiosos

Hej,

Vad kul att du blivit kund hos oss!
Vi får dessvärre inte rekommendera dig det ena eller det andra kontot dock så kan vi informera dig om skillnaderna mellan kontotyperna så att du själv kan fatta ett beslut om vad som passar dig bäst.

Med ett aktie-och fondkonto så skattar du för dina vinster med 30%. Skatten dras i din deklaration och du behöver därför redovisa dina aktieaffärer på bilagan, K4:a i din deklaration. Vi hjälper dig att skapa denna så att deklarationen blir lite smidigare för dig. Denna kontotyp är helt kostnadsfri och du skattar endast när du gör en vinst.

Med ett ISK så skattar du istället en schablonskatt i din deklaration. Denna skatt är för 2013 0,447% av ditt uträknade kapitalunderlag. Man kan säga att kapitalunderlaget är ett uträknat värde för vad du ditt innehav har varit värt i genomsnitt under året. Med denna kontoform skattar du alltså oavsett om du gör en vinst eller förlust på ditt konto. Generellt brukar man tjäna på att ha ett ISK jämnfört med ett aktie-och fondkonto om du får en avkastning på mer än ca. 2% om året (för år 2013). Även detta konto är kostnadsfritt att öppna.

Deklarationen av din ISK sköter vi åt dig och alla uppgifter kommer förtryckta i din deklaration.

Den största skillnaden mellan dessa konton är alltså hur skatten beräknas.

Annars får man ha ungefär de samma värdepapper på dessa konton förutom just onoterade värdepapper som man inte får ha i en ISK.

Detta gör att du måste ha ett aktivt aktie-och fondkonto för att ha lov att öppna ett ISK. Detta beror på att om ett värdepapper skulle bli otillåtet att ha på ett ISK (t.ex. om en aktie avnoteras) måste vi kunna flytta ut värdepappret till ett annat konto, aktie-och fondkontot.

Hoppas detta hjälper dig något i ditt val av konto och har du fler funderingar så hör gärna av dig till oss här eller via telefon eller mail.

/Sanna, Avanza Bank
2013-06-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kbäver
Jag har frågat samma sak innan, men har inte riktigt fått det svar jag önskar, så försöker igen:

Om jag skiter i/inte har möjlighet att göra sista hemtentan på en kurs, vad händer med CSN då? Får jag helt enkelt underkänt på kursen? (vilket inte är något problem för mig) Eller räknas kursen då som avbruten och man blir således återbetalningsskyldig till CSN? Någon som har erfarenhet av att hoppa över moment i kurser och vad som då händer?

Kan jag rent potentiellt lämna in några sidor rappakalja och kassera in mitt underkända betyg?

Det är din skola, inte CSN, som bedömer om du anses studera eller om du anses ha avbrutit dina studier. Din skola rapporterar till CSN vad skolan anser, dvs antingen att du studerar eller att du har avbrutit dina studier. Först då kommer CSN in i bilden. Med andra ord så kvarstår det svar du har fått tidigare, även om det inte är det svar du önskar - fråga din skola.
2013-06-28, 15:34
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Hmm. Diverse tidigare kommentarer i denna tråd - av mig inkluderat - ponerade att meritpoängen uteslöts (alltså ett max. på 20.00). Detta kan jämföras med min ansökan till Chalmers som exkluderar meritpoängen helt och hållet. Det var av just den anledningen jag var lite fundersam. Stämmer det du säger är väl platsen, i höst, säkrad.
Det finns säkert andra lärosäten som utesluter meritpoäng för TB. Jag har i alla fall fått meritpoäng, och jag har själv ställt frågan om meritpoäng till studievägledaren på KTH. Vi kan nog båda vara lugna. Vart kommer du in? Campus?
2013-06-28, 15:51
Medlem
sigurts avatar
om jag som enda köpare har lagt en köporder på 10kr/aktie och den enda säljaren som finns vill ha 9kr aktien.

Vi kan låtsas att kursen står i 8,5. Jag har lagt mig på 10kr för att verkligen vara säker på att få aktien istället för att vara girig och kanske gå miste om den.

Hur blir köpet mellan oss? Får jag den billigare eller får säljaren mer betalt än begärt? Eller tar banken mellanskillanden?
2013-06-28, 16:01
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
om jag som enda köpare har lagt en köporder på 10kr/aktie och den enda säljaren som finns vill ha 9kr aktien.

Vi kan låtsas att kursen står i 8,5. Jag har lagt mig på 10kr för att verkligen vara säker på att få aktien istället för att vara girig och kanske gå miste om den.

Hur blir köpet mellan oss? Får jag den billigare eller får säljaren mer betalt än begärt? Eller tar banken mellanskillanden?

I en call antar jag att du menar. Det blir priset på den största ordern. Banken nöjer sig med courtage.

Om det inte är i en call så blir det naturligtvis priset på ordern sa fanns först på marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in